تسهیل حمل‌ونقل ریلی در خوزستان

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: در مراسمی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، خط دوم راه آهن اهواز به اندیمشک کلنگ‌زنی شد.

طول مسیر این طرح ۱۴۰ کیلومتر است و در آن ۱۰ ایستگاه ساخته خواهد شد.

مقرر شده است خط دوم راه‌آهن اهواز - اندیمشک طی یک‌سال آینده به بهره‌برداری برسد. محسن پورسید آقایی، معاون وزیر راه و شهرسازی در این مراسم یکی از اولویت‌های اساسی دولت را توسعه راه آهن برشمرد و افزود: امروزه در بالاترین رده‌های کشوری در این خصوص فعالیت‌هایی در حال صورت گرفتن است. سال گذشته در بخش حمل‌ونقل ریلی قوانین محکم و موثری از سوی دولت و مجلس تصویب شد و به مرحله اجرا رسید.

مدیرعامل راه آهن کشور با بیان اینکه برنامه‌ریزی به‌منظور تحول ریلی بین مقامات کشور مشترک است، افزود: گسترش خدمات و افزایش کیفیت سیستم حمل و نقل ریلی، یکی از محورهای اصلی در برنامه ششم توسعه کشور محسوب می‌شود. پورسیدآقایی تصریح کرد: همه ارکان کشور از سیستم حمل‌ونقل ریلی حمایت می‌کنند. باید با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم فعالیت‌های موثری در این زمینه انجام گیرد. یکی از مولفه‌های اساسی برای اندازه‌گیری میزان توسعه‌یافتگی هر کشور راه‌آهن آن است. معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در صورتی که بخواهیم کشور ما در افق سال ۱۴۰۴ در راس کشورهای دیگر جهان قرار بگیرد باید در اندیشه توسعه سیستم حمل‌ونقلی خود به‌خصوص حمل‌ونقل ریلی باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توجه کشورهای همسایه به توسعه حمل‌ونقل ریلی با اختصاص بودجه‌های لازم گفت: در کشور با وجود مشکلات مالی، توجه جدی به این بخش شده است، ولی نیازهای موجود بیش از این است و امید می‌رود با حمایت مجلس و دولت برنامه‌های تدوین شده به سرانجام برسد.

اهداف بخش ریلی

پورسیدآقایی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۴ میزان حمل‌ونقل مسافر در کشور باید به دو برابر حد موجود افزایش یابد، تصریح کرد: در بخش بار نیز حجم ۳۵ میلیون تنی در وضعیت فعلی را به ۱۲۰ میلیون تن خواهیم رساند.

پورسیدآقایی اظهار کرد: برای رسیدن به این برنامه باید گلوگاه‌های ظرفیتی موجود در مسیر برطرف شود که یکی از مسیرهای استراتژیک، خوزستان است و برای رفع مشکلات آن تصمیم‌گیری شده است. وی با اشاره به احداث خط دوم راه آهن اهواز - بندر امام، از اتمام این خط تا ۶ ماه آینده خبر داد و گفت: احداث خط دوم اهواز - اندیمشک نیز آغاز شده، همچنین بازسازی و تعویض خطوط مسیر دورود - اندیمشک نیز آغاز شده و تاکنون ۹۰ کیلومتر از این مسیر بازسازی شده است.

پورسیدآقایی اظهار امیدواری کرد: پیش از تابستان آینده، تمامی خطوط واقع در مسیر تعویض و مسیر با سیستم‌های جدید بازسازی شود، کار دو خطه کردن خط آهن اهواز - تهران نیز طی دو سال آینده آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امکان دو خطه کردن مسیر دورود - اندیمشک به‌دلیل وجود تونل‌های متعدد در این مسیر وجود ندارد، افزود: به‌دلیل وجود گلوگاه‌ها به دنبال ترسیم مسیر اهواز - اصفهان هستیم که سال گذشته در سفر رئیس جمهوری به چهار محال و بختیاری و اصفهان این طرح به عنوان یکی از طرح‌های ملی پذیرفته شد.

پورسیدآقایی افزود: این طرح در مرحله تامین مالی قرار دارد.

اهواز - اصفهان کریدور اتصالی به مرکز

وی با بیان اینکه مسیر اهواز - اصفهان کریدور جدید اتصالی به مرکز کشور خواهد بود، افزود: بخشی از منابع مالی این طرح از طریق فاینانس و بخشی نیز از سوی شرکت‌های خصوصی تامین می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: خط ریلی-دریایی نیز، پیگیری می‌شود تا بخشی از بارهایی که وارد خوزستان می‌شود به جای دورود - اندیمشک از طریق بندر عباس وارد استان شود. وی توضیح داد: سنگ‌آهن و مواد معدنی بخش عظیمی از حمل‌ونقل باری ریلی را به خود اختصاص داده که با احداث خط ریلی- دریایی بار به بندر امام از آنجا به اهواز منتقل می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تمامی گلوگاه‌های واقع در مسیر حمل‌ونقل ریلی استان خوزستان رفع و کم‌خطر خواهد شد.

ایستگاه جدید راه آهن در اهواز

وی در ادامه با بیان اینکه ایستگاه راه آهن اهواز باید چهره کهنه خود را عوض کند، گفت: به‌زودی احداث ایستگاه جدید در محل ایستگاه فعلی آغاز می‌شود، در حال حاضر در مرحله تهیه نقشه و معماری آن هستیم که ساختمانی نو و زیبا در اهواز به این منظور ساخته می‌شود.