دنیای اقتصاد، اصفهان: سرپرست معاونت صنایع‌دستی استان اصفهان سال ۹۴ را فرصتی برای احیای صنایع نساجی سنتی ایران دانست.

محمدحسین دهقانی اظهار کرد: معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور سال ۹۴ را سال صنایع نساجی سنتی ایران نام‌گذاری کرده و بر احیای این رشته در تمام کشور تاکید شده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های متنوعی توسط این نهاد برای احیای رشته‌های نساجی سنتی پیش‌بینی شده است، افزود: نساجی سنتی ایران قدمتی چند هزار ساله دارد.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی استان اصفهان تاکید کرد: بسیاری از رشته‌های نساجی سنتی ایران دارای اعتباری جهانی هستند و در ادوار مختلف برای مصرف داخلی و صادرات تولید شده‌اند.

وی با اشاره به راه ابریشم که معبر مهم و اصلی بازرگانی در روزگار قدیم بوده است، تاکید کرد: محصولات حاصل از نساجی سنتی ایران همواره یکی از مهم‌ترین محصولات مبادله شده بین کشورهای چین، ایران، هند و کشورهای اروپایی بوده است.

دهقانی مواد و مصالحی همچون ابریشم و منسوجات ابریشمی را از مهم‌ترین تولیدات صادراتی ایران در ادوار گذشته دانست.

وی ورود تکنولوژی به دنیای نساجی سنتی را عاملی برای از رونق افتادن صنایع نساجی سنتی در ایران قلمداد و اظهار کرد: در سال‌های اخیر هنرمندان صنایع نساجی سنتی ایران برای تولید، عرضه و فروش محصولات خود دچار مشکل شده‌اند.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی استان اصفهان با بیان اینکه این مشکلات به‌طور قطع تاثیر مستقیمی بر روند تولید و آموزش نساجی سنتی ایران می‌گذارد، گفت: این مهم باعث شد که معاونت صنایع‌دستی کشور به‌منظور ساماندهی، حفظ و احیای نساجی سنتی و همچنین ارتقای کمی و کیفی این محصولات برنامه‌ریزی کند.

وی اضافه کرد: اهداف معاونت صنایع‌دستی کشور برای احیای این رشته‌ها در تمام استان‌ها بر مبنای همکاری و تعامل مراکز آموزش علمی و دانشگاه‌های هنر، سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی، تولیدکنندگان و تاجران نهاده شده است و استان اصفهان نیز این روند را دنبال می‌کند.

دهقانی با بیان اینکه معاونت صنایع‌دستی استان اصفهان نیز به‌منظور تقویت صنایع نساجی سنتی ایران اقدام به احداث خانه‌های صنایع‌دستی نساجی سنتی ایران کرده است، اظهار کرد: خانه‌های صنایع‌دستی شرق اصفهان و خانه صنایع‌دستی کاشان در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بسترسازی برای تولید و تقویت نساجی سنتی استان اصفهان و همچنین ایجاد فضاهای آموزشی و حل مشکلات مربوط به فروش را از جمله برنامه‌های معاونت صنایع‌دستی استان اصفهان در این زمینه دانست.