نوغانداری جان دوباره می‌گیرد

دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: هرچند قدمت صنعت نوغانداری در آذربایجان غربی تنها ۱۰ سال است، اما این صنعت نوپا در چند سال گذشته به‌دلیل نبود آموزش و بازار راکد رها شده بود و امروز گام‌های احیا را با شتاب بیشتری آغاز کرده است. توجه به گسترش نیاز جهان به فرآورده‌های ابریشمی و کاهش فعالیت نوغانداری در بسیاری از کشورها به‌دلیل محدودیت در احداث توتستان، آب و انرژی در ایران شرایط مناسبی برای گسترش و توسعه نوغانداری فراهم کرده است.

شرایطی که تاکنون مسوولان به‌ویژه جهاد کشاورزی در سال‌های گذشته از آن غفلت کرده بودند، اما از سال گذشته احیای این صنعت که صرفه‌جویی ارزی خوبی به همراه اشتغال‌زایی و درآمدزایی به همراه دارد در دستور کار قرار گرفته است. پرورش کرم ابریشم با سرمایه‌گذاری اندک، اما زودبازده توسط خانوارهای روستایی ضمن ایجاد انگیزه اقتصادی و به‌کارگیری بخشی از نیروی مستعد کار، درآمد بسیار خوبی برای خانواده‌های روستایی به همراه خواهد داشت.

هم‌اکنون معیشت بیش از ۳۸ درصد جمعیت آذربایجان غربی از راه کشاورزی تامین می‌شود توجه به احیای این صنعت می‌تواند یکی از راه‌های مناسب برای رفاه کشاورزان و حل مشکل بیکاری در منطقه باشد.

افزایش ۱۸ برابری توزیع جعبه‌های نوغان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص روند فعالیت این صنعت در استان گفت: صنعت نوغانداری قدمتی ۱۰ ساله در استان دارد؛ اما به‌دلیل نبود بازار مناسب و عدم آموزش کافی به همراه استفاده از پیله‌های رنگی تاکنون راکد باقی مانده بود.

سیدفضل‌الله قریشی افزود: این طرح از سال ۹۳ در استان احیا شده است و در سال‌جاری توسعه می‌یابد.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت‌های صورت گرفته در شهرهای ارومیه، خوی و نقده است، عنوان کرد: صنعت نوغانداری شغلی جانبی برای کشاورزان بوده و امکان به‌کارگیری بخش غیر فعال جامعه روستایی از جمله کودکان و سالخوردگانی که توان انجام کارهای کشاورزی را ندارد فراهم کرده و طی مدت کوتاه ۳۵ روزه بازده مناسبی می‌تواند داشته باشد.

قریشی با بیان اینکه ناشناخته بودن این صنعت به‌دلیل عدم آشنایی سازمان‌های مرتبط و نبود درختان توت و نهال‌های اصلاح شده از جمله مشکلات پیش روی صنعت نوغانداری استان است، گفت: به‌منظور حل این مشکلات و حمایت از سرمایه‌گذاران در این صنعت اقداماتی از جمله تهیه وتحویل ابزار کار و بازدید و آماده سازی تمامی مکان‌های پرورش و آموزش کافی، توزیع نهال‌های اصلاح شده توت، ارائه گواهی و تسهیلات در پایان کار در دستور کار قرار گرفته است.

فروش تضمینی تولیدات

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در ادامه فروش تضمینی تولیدات نوغانداران در استان را از دیگر اقدامات حمایتی عنوان و بیان کرد: برای اجرای این طرح حدود ۲۵۰۰ اصله نهال توت اصلاح شده رایگان در اختیار متقاضیان قرار داده شده که امکان کشت آن در اغلب خاک‌ها و حاشیه باغات و مزارع وجود دارد. قریشی در این خصوص که صنعت نوغانداری تاکنون باعث اشتغال‌زایی برای چند نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شده است و جامعه هدف این طرح کدام قشر است، عنوان کرد: تاکنون برای ۸۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی شده وبیشترین جامعه شامل اعضای صندوق حمایت از زنان روستایی شهرستان ارومیه (خیرالنسا) هستند.

وی با بیان اینکه کشاورزان و چند نفر از دانش‌آموزان کار و دانش روستایی نیز در این طرح مشغول به‌کار هستند، افزود: پرورش کرم ابریشم با ایجاد اشتغال‌زایی به‌عنوان یک شغل جانبی در مجاورت مشاغل اصلی روستاییان در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی کشور نقش بسزایی می‌تواند ایفا کند. قریشی تعداد روستاهای تحت پوشش طرح را ۵۷ روستای ارومیه، نقده وخوی برشمرد و اعلام کرد: امروز که شاهد برداشت موفقیت‌آمیز پیله ابریشم توسط این زنان روستایی هستیم، امیدواریم با رونق این صنعت در بین روستاییان، از وارادت

دو سوم ابریشم مورد نیاز کشور که در حال حاضر از کشورهای خارجی تامین می‌شود به خودکفایی در تولید مواد اولیه صنایع مرتبط با این

بخش برسیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۵۷ جعبه تخم نوغان از طریق شرکت سهامی کرم ابریشم استان گیلان و مرکز توسعه نوغانداری کشور وارد استان شده و به فعالان ارائه می‌شود.

قریشی به میزان تولیدات نوغانداری در استان نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳، به میزان ۱۰۹ کیلو تخم نوغان تولید داشتیم؛ ولی در سال ۹۴ این رقم به یک هزار و ۴۵۸ کیلو رسیده است.