بومی‌سازی قطعات توربین بخار

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: مدیرعامل نیروگاه حرارتی رامین اهواز گفت: این نیروگاه به فناوری ساخت پره‌های توربین بخار و تولید روغن مورد نیاز روانکاری و کنترل سیستم توربین‌های بخار دست یافت. سیدعلیرضا موسوی افزود: برای نخستین‌بار در اندازه واحدهای ۳۰۰ مگاواتی بین نیروگاه‌های حرارتی کشور یک ردیف پره ساخت داخل کشور در توربین بخار واحد شماره ۳ این نیروگاه نصب شد.

موسوی اضافه کرد: نیروگاه رامین به عنوان نیروگاه پیشرو بین نیروگاه‌های حرارتی کشور به تکنولوِژی تولید روغن‌های مورد نیاز توربین‌های بخار دست یافته که با این اقدام به میزان یک ششم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده است.

وی اضافه کرد: روغن‌های وارداتی از کیفیت پایینی برخوردار بودند اما روغن تولید داخل قابلیت تحمل دمای بالای هوا را در شرایط اقلیمی خوزستان دارد.

واحدهای جدید، منتظر تامین نقدینگی

مدیرعامل نیروگاه رامین در ادامه اظهار کرد: ساخت واحدهای ۷ و ۸ این نیروگاه که در قالب طرح توسعه آن برنامه‌ریزی شده منتظر تامین نقدینگی است. وی افزود: ساخت این واحدها در اولویت نخست طرح‌های وزارت نیرو قرار

دارد.

به گفته موسوی با احداث واحدهای ۷ و ۸ نیروگاه رامین ظرفیت این نیروگاه به میزان حدود ۶۴۰ مگاوات (هر کدام ۳۲۰مگاوات) افزایش خواهد یافت.

برای ساخت و تکمیل این واحدها پنج هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات صنعت برق کشور اختصاص یافته است.

کاهش مصرف آب

مدیرعامل نیروگاه رامین در ادامه از برنامه کاهش مصرف آب در این نیروگاه خبر داد و گفت: روزانه ۶ هزار متر مکعب آب برای تولید برق مورد نیاز است که با توجه به کاهش سطح آب رودخانه کارون و جوابگو نبودن تجهیزات، قرار است از اسکله‌های شناور برای برداشت آب مورد نیاز از رودخانه کارون استفاده شود.

وی افزود: به‌منظور مصرف بهینه آب و سوخت در سال‌جاری پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته که استفاده از فاضلاب شهرهای همجوار یکی از این موارد است.

ساخت 10 هزار قطعه

موسوی در عین حال از ساخت ۱۰هزار قطعه مورد نیاز نیروگاه در سال گذشته خبر داد و گفت: تنها در ساخت بسکت‌های اریته (مورد مصرف برای گرم کردن کوره هاست که به احتراق کامل برسد)، ۲۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی شده است.

وی پیک مصرف روزانه برق در خوزستان را طی سال‌جاری ۷۵۰۰ مگاوات پیش‌بینی کرد و افزود: تولید برق نیروگاه در روز ۱۷۵۰ مگاوات است. مدیرعامل نیروگاه رامین اظهار کرد: در سال گذشته با تولید ناخالص ۱۱ میلیون و ۶۹۴ هزار و ۳۷۴ مگاوات ساعت نسبت به سال گذشته ۳۲/ ۱۱ درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

موسوی گفت: مهم‌ترین سیاست ما در نیروگاه رامین این است که در ۶ ماه اول سال با قدرت و ظرفیت تمام به تامین برق مورد نیاز استان بپردازیم، زیرا نیمه اول سال، فصلی گرم و پرمصرف برای خوزستانی‌ها است، اما در نیمه دوم سال که هوا خنک‌تر می‌شود به تعمیرات اساسی و پیشگیرانه واحدها می‌پردازیم.

مدیرعامل نیروگاه رامین در ادامه گفت: نیروگاه رامین برای تولید برق پایدار در روز به ۱۱ میلیون متر مکعب گاز نیاز دارد و اگر بتوانیم به ۶ واحد خود این میزان گاز را اختصاص دهیم به خوبی می‌توانیم نیازها را تامین کنیم، اما اغلب اوقات تنها ۲ میلیون متر مکعب گاز اختصاص می‌یابد و ناچار به استفاده از سوخت مایع برای تولید برق می‌شویم، درحالی‌که اگر خط جدید گاز وارد نیروگاه شود به‌طور حتم فعالیت نیروگاه نیز در زمینه تولید برق بهتر از وضعیت کنونی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر وظیفه نیروگاه تولید ۴ درصد برق کشور است و در تابستان تنها توانایی تامین ۳۰ درصد برق استان را داریم، این در حالی است که خوزستان در اوج مصرف تابستان نیاز به ۷۵۰۰ مگاوات برق دارد و سالانه این رقم افزایش می‌یابد.