گروه بنگا‌ها: در ماه‌های اخیر، طرحی در کشور مبنی بر جایگزینی سیستم‌های گرمایش مرکزی با پکیج‌های ساختمانی با هماهنگی تشکل‌های حوزه ساختمان و مسکن از جمله سازمان نظام مهندسی و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با محوریت کمیسیون انرژی و نیز انجمن‌های صنفی ذیربط این حوزه مطرح شده است. به این منظور مدیرعامل شرکت صنعت سازه و دبیر انجمن انبوه‌سازان استان قم، با اشاره به برخی استانداردهای مطرح شده در زمینه تعبیه سیستم‌های گرمایشی، اظهار کرد: مهندسان ساختمان سازی باید در ساختمان‌های بلند مرتبه از پکیج‌های مکشدار و لوله‌های با قطر بیش از ۱۵ سانتی متر برای تهویه هوا استفاده کنند، اما متاسفانه در کشور ما، نظارت‌ها چندان جدی و دقیق نیست و تنها کمتر از ۴۰ درصد مهندسان بر این موضوع به خوبی نظارت کرده و بر اجرای آن در ساختمان‌ها، اصرار و پافشاری می‌کنند.

محمد علی ربانی اظهار کرد: استفاده از پکیج در ساختمان‌های دو طبقه، هیچ گونه محدودیت قانونی ندارد، اما در ساختمان‌های بلندمرتبه، استفاده از پکیج‌های معمولی با ممنوعیت‌های قانونی همراه است. وی تصریح کرد: استفاده از پکیج‌های مکش‌دار مستلزم این است که مهندسان ساختمان سازی در روند ساخت خانه از لوله‌هایی استفاده کنند که قطرآن کمتر از ۱۵ سانتی متر و بیش از ۲۰ سانتی متر نباشد، زیرا در غیر این صورت مشکلاتی ناشی از انتقال دود و گازهای سمی ایجاد می‌شود.

این عضو انجمن انبوه‌سازان و عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: به‌رغم اینکه مهندسان ناظر بر خطرات ناشی از عدم استفاده از لوله‌های استاندارد و مخصوص پکیج‌های مکش دار برای ساختمان‌های بلندمرتبه واقف هستند، اما کمتر از ۴۰ درصد مهندسان ناظر این موضوع را به خوبی نظارت و رعایت می‌کنند.