5 طرح توسعه در  منطقه ویژه خلیج‌فارس

دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس از راه‌اندازی ۵ طرح توسعه در این منطقه ویژه تا پایان امسال خبر داد. به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس، مسعود هندیان با اعلام این خبر اظهار کرد: منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس به‌عنوان فعال‌ترین منطقه ویژه کشور در حال حاضر ۱۸ طرح با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد و ۹۶ میلیون دلار در حال ساخت یا نصب تجهیزات دارد.

وی گفت: طرح‌های توسعه اسکله منطقه ویژه با ظرفیت ۶ میلیون تن، واحد احیای مستقیم فولاد صبا با ظرفیت ۵/ ۱ میلیون تن آهن اسفنجی، فاز نخست گندله‌سازی مادکوش با ظرفیت ۵/ ۲ میلیون تن و فاز نخست فولادسازی کاوه جنوب با ظرفیت ۲/ ۱ میلیون تن بیلت به عنوان طرح‌های صنایع معدنی و طرح فومن شیمی گستر با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن تولید و بسته‌بندی قیر پنج طرحی هستند که تا پایان امسال به بهره‌برداری

می‌رسند.

وی ادامه داد: از بین بقیه طرح ها، ۹ طرح در سال ۹۵ و ۴ طرح دیگر در سال ۹۷ راه‌اندازی خواهند شد.

به گفته مدیرعامل شرکت منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس، اشتغال مستقیم این ۱۸ طرح، ۱۲ هزار و ۳۸۲ نفر خواهد بود که از این میزان، ۳۲۷۰ نفر در سال‌جاری مشغول به‌کار می‌شوند.

هندیان گفت: با افتتاح طرح‌های یاد شده تا پایان سال ۹۷ میزان اشتغال در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس به ۳۰ هزار نفر خواهد رسید.

هندیان به ۹ طرح سرمایه‌گذاری شده مصوب و در دست اقدام در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس نیز اشاره و تصریح کرد: این طرح‌ها شامل دو کارخانه تولید فولاد با ظرفیت ۵/ ۴ میلیون تن، کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت ۱۰ میلیون تن، ۳ نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۱۹۷۲ مگاوات، آب شیرین کن با ظرفیت ۸۰ هزار متر مکعب و تولید روغن‌های سنگین و قیر با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن است که ۵ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار برای آنها سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده و با راه‌اندازی این تعداد طرح، ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر فرصت اشتغال پیدا خواهند کرد.

سرمایه‌گذاری در فولاد و آلومینیوم

هندیان در ادامه تبدیل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس به قطب تولید فولاد کشور را از اهداف این شرکت برشمرد و گفت: در فاز نخست، برای ایجاد ظرفیت سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد و در فاز دوم نیز ایجاد ۵/ ۷ میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی شده است. همچنین ایجاد ظرفیت ۲/ ۱ میلیون تن آلومینیوم، از دیگر اهداف منطقه است که اکنون ۲۵۷ هزار تن آلومینیوم در المهدی و هرمزال ظرفیت‌سازی شده و در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی برای افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم در منطقه هستیم.

وی ادامه داد: افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی، نفتی و کانتینری با ظرفیت سالانه ۷۰ میلیون تن، تبدیل منطقه ویژه به قطب انرژی با ظرفیت ۶هزار مگاوات برق و نیز ظرفیت تولید روزانه۷۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین، تبدیل به قطب فناوری و اطلاعات و ارتباطات و نیز تبدیل به قطب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای جذب سرمایه‌گذار از دیگر اهداف منطقه است.

وی افزود: همچنین، تبدیل منطقه به قطب صادرات صنایع انرژی‌بر با حدود ۶ میلیارد دلار در سال و همچنین، تبدیل به صنعت سبز به‌منظور کاهش آلایندهای صنایع مستقر با ایجاد ۵۰۰ هکتار فضای سبز، از دیگر اهداف این منطقه ویژه محسوب می‌شود.

بررسی 16 طرح برای سرمایه‌گذاری

مدیرعامل شرکت منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس همچنین اظهار کرد: ۱۶ طرح در زمینه تولید صنایع بالادستی و پایین دستی فولاد و آلومینیوم، انرژی (آب و برق)، خدمات فنی مهندسی و پشتیبانی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه بررسی شده است.

صرفه‌جویی واردات تجهیزات

مدیرعامل شرکت منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس با اشاره به طرح‌های کلان مدیریتی، خاطرنشان کرد: این شرکت طرح‌های کلان کشور به‌منظور اقتصاد ملی را همچون اقتصاد مقاومتی، سلامت اداری، پدافند غیرعامل، تعالی فرهنگ سازمانی و شناسایی قوانین و مقررات مخل تولید به اجرا گذاشته است.

وی ادامه داد: طرح مقابله با تحریم‌ها از دیگر طرح‌ها است که نتیجه آن بومی‌سازی ۸۰ درصد فناوری و تجهیزات بوده که موجب کاهش واردات تجهیزات و قطعات از ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار قبلی به ۲ تا ۳ میلیارد دلار

شده است.

وی ادامه داد: در طرح‌های زیست محیطی، ۵۰۰ میلیارد تومان برای گردآوری پسآب، پسماند، بازیافت، مصرف بهینه، استفاده از انرژی خورشیدی و... در نظر گرفته شده است. x