دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: متاسفانه در اجرای بیشتر پروژه‌های استان، آینده‌نگری صورت نگرفته و این یک نقص فنی به شمار می‌رود. احمد سیاحی در نشست بررسی مشکلات بزرگراه شش خطه اهواز - ویس - شیبان - ملاثانی و مخاطرات این محور، بر ضرورت ترسیم طرح جامع برای این طرح‌های عمرانی تاکید کرد و گفت: وقتی طرحی اجرا می‌شود بدون آنکه تبعات احتمالی ناشی از آن برطرف شود در مقطعی مفید بوده و در مقطعی دیگر برای مردم ایجاد مشکل خواهد کرد. وی گفت: اگر طرح‌ها اولویت بندی شوند با چنین مشکلاتی روبه‌رو نخواهیم بود و تحقق این امر بدون هماهنگی دستگاه‌های مربوطه میسر نمی‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: ۹۰درصد راه‌های این استان با توجه به اهمیت آنها شریانی است، اما متاسفانه به عنوان نمونه نصب سرعت گیرهایی که مشخصه‌ای برای هشدار به رانندگان ندارد مخاطرات جدی ایجاد می‌کند.

وی از معاونت ساخت و توسعه راه‌های مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان خواست تا دو ماه آینده طرح مورد نظر برای رفع نقاط سانحه‌خیز در محور یاد شده را ارائه کند.

سیاحی اظهار کرد: در آینده با استقرار مردم در شهر جدید رامین و باغ ویلاها با کثرت جمعیت در محدوده محور روبه رو خواهیم بود بنابراین باید برای رفع مشکلات موجود در آن چاره اندیشی شود.

وی گفت: در بسیاری از مناطق اولویت‌بندی طرح‌ها صورت می‌گیرد اما این کار نیز باید با توجه به محدودیت‌ها و ضرورت‌ها انجام شود. وی اظهار کرد: اگر دستگاه‌ها برای رفع مشکلات مشارکت داشته باشند خوزستان بسیار بهتر از دیگر مناطق کشور خواهد بود و در این زمینه باید از امکانات دستگاه‌ها و صنایع مانند فولاد استفاده شود.

سیاحی گفت: دور از انصاف است که بگوییم ساخت محور شش بانده اهواز - ملاثانی تحولی در راه‌های استان ایجاد نکرده است؛ چرا که در این محور زمانی که دو خطه بود به‌ویژه در روزهای مه آلود تصادف‌های شدیدی به وقوع می‌پیوست.

وی افزود: این جاده ۴۵کیلومتری از بالادست مسیر ورودی شهرهای متعددی به مرکز استان است و اهمیت بسیاری در زمینه تردد خودروهای حمل‌ونقلی بخش کشاورزی و صنعت دارد.

وقوع تصادف ناشی از ناهماهنگی بین دستگاه‌ها

رئیس پلیس راه خوزستان نیز گفت: ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در این استان باعث وقوع تصادف می‌شود.

سرهنگ قاسم قدرتی افزود: در هیچ جای جهان بزرگراه شش خطه بریدگی ندارد، چرا که این مساله همانند محور اهواز - ملاثانی زمینه را برای وقوع تصادفات رانندگی ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: برای دسترسی به برخی مناطق ویس و نواحی اطراف رانندگان باید این بریدگی‌ها را طی کنند و با سرعت ۱۱۰کیلومتر در ساعت که برای این محور در نظر گرفته شده وجود این بریدگی‌ها باعث وقوع تصادف می‌شود.

وی افزود: با وجود ممنوعیت نصب سرعت‌گیرها در بزرگراه‌ها به ناچار در این محور سرعت گیر نصب شد و از آنجایی که خودروها برای عبور از آن باید سرعت خود را کم کنند، بنابراین همین موضوع باعث تصادف می‌شود.

سرهنگ قدرتی بر ضرورت حذف بریدگی‌های موجود در محور مزبور تاکید کرد و گفت: باید تعدادی دوربرگردان در محور با رعایت اولویت ایجاد و بودجه‌ای برای ایمن سازی گاردریل‌ها در نظر گرفته شود.

بدهی 50میلیارد ریالی

معاون ساخت و توسعه راه‌های مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان نیز از بدهی این اداره کل به پیمانکار محور اهواز - ملاثانی خبر داد و گفت: این راه تا سال ۸۱ به صورت دو خطه بود و در آن روزانه چهار هزار تردد انواع وسایط نقلیه صورت می‌گرفت که به همین سبب نسبت به چهار خطه کردن مسیر اقدام شد. مراد مهری افزود: از آنجا که چهار خطه کردن مسیر هم نمی‌توانست پاسخگوی نیازها باشد طرح به صورت یک جاده شش بانده طراحی و اجرا شد.

وی یادآوری کرد: تملک اراضی واقع در حریم جاده سخت بود و سه سال زمان برد تا منازل واقع در محدوده به تملک راه و شهرسازی درآید و در این مناطق به‌دلیل وجود قبرستان در محدوده‌ای امکان شش بانده کردن نبود و برخی از مسیرها تنها یک لایه آسفالت دارد.

مهری افزود: نظر ما بر ایجاد کمربندی در ویس و ملاثانی است که به این منظور باید اعتبار مورد نیاز تامین شود.