دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: هیات سرمایه‌گذار فرانسوی در دیدار با شهردار تبریز برای ساخت کارخانه زباله‌سوز در این شهر اعلام آمادگی کرد. صادق نجفی، شهردار تبریز در دیدار با هیات سرمایه‌گذار فرانسه گفت: شهرداری تبریز به‌منظور تبدیل این شهر به یک شهر مدرن، پاک و سبز، از سرمایه‌گذاری در تمامی زمینه‌های مرتبط استقبال می‌کند.

وی افزود: ساخت کارخانه زباله‌سوز و استحصال برق از زباله علاوه‌بر اینکه می‌تواند از دفن زباله تبریز و شهرهای اطراف آن مثل آذرشهر، اسکو و سردرود جلوگیری کند، در حفظ محیط زیست نیز تاثیرگذار باشد.

نجفی با اعلام آمادگی شهرداری تبریز برای عقد قرارداد ساخت کارخانه زباله‌سوز اظهار کرد: استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی در توسعه شهری تبریز و ورود تکنولوژی‌های روز برای رفع مشکلات زیست محیطی و بهداشتی مورد توجه مدیریت کلان‌شهر تبریز است.

محمد پرکار از اعضای هیات سرمایه‌گذاری فرانسوی نیز در این دیدار گفت: تکنولوژی به‌کار گرفته شده در کارخانه‌های سوخت زباله تکنولوژی پاک و سازگار با طبیعت است به‌طوری که می‌توان این کارخانه را در شهر نیز راه‌اندازی کرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت cnim از پیشروترین گروه‌های کارخانه‌ای سوخت زباله در جهان و به‌خصوص اروپا است، گفت: این شرکت در اکثر شهرهای اروپایی کارخانه سوخت زباله ساخته و مزیت اصلی این شرکت تکنولوژی خاص آن در تبدیل دود حاصل از سوخت زباله به هوای تمیز در حد ۹۷ درصد است که به این ترتیب ساخت کارخانه در درون شهر نیز امکان‌پذیر بوده و با این کار می‌توان از میزان هزینه‌های حمل‌ونقل نیز کاست. پرکار افزود: ساخت کارخانه زباله‌سوز در تبریز به سه سال زمان نیاز دارد که یک سال آن مختص طراحی نقشه‌ها، اخذ مجوزها و طراحی خواهد بود.