معادن آذربایجان غربی منتظر سرمایه‌گذار

دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: شهرستان‌های میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ از منابع تاریخی به ثبت رسیده جهانی و منابع طبیعی از جمله معادن مختلف برخوردار هستند که نیاز به احیا و جذب سرمایه‌گذار دارند. احیای ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌غربی دستوری است که استاندار آذربایجان‌غربی به مسوولان و مدیران به‌ویژه فرمانداران استان ابلاغ کرده و برای فرماندارانی که به این منظور فعالیت تاثیرگذاری داشته باشند، تشویقی نیز در نظر گرفته‌اند.

مهدی عیسی‌زاده، نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین‌‌دژ در مجلس شورای اسلامی گفت: تکاب به سبب دارا بودن معادن طلا و بزرگ‌ترین کارخانه‌های طلاسازی در خاورمیانه نیازمند ایجاد شهرک طلا و جواهرسازی است، بنابراین در این زمینه به جذب سرمایه‌گذار نیاز دارد.

حجت‌الاسلام روح‌الله بیگی نیز دیگر نماینده شهرهای میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ساخت شهرک طلا و جواهرسازی در تکاب به دیگر ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری این شهرستان اشاره و اظهار کرد: تخت سلیمان تکاب به عنوان اثر به ثبت رسیده جهانی از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری در این شهرستاناست.

وی همچنین ظرفیت سرمایه‌گذاری در کارخانه سیمان شاهین‌دژ را دارای اهمیت دانست و گفت: در شهرستان‌های میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ به سبب اینکه در منطقه‌ای معدن‌خیز واقع شده‌اند، زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و فرآوری محصولات معدنی بسیار گسترده است و نیاز است سرمایه‌گذاران با ایجاد کارخانه‌های فرآوری محصولات خام معدنی ارزش افزوده این محصولات را بالا ببرند.

وی افزود: در عرصه سرمایه‌گذاری اقتصادی نیز تکاب به سبب دارا بودن زمین‌های کشاورزی با آب و هوا و خاک مناسب و نیز به سبب گسترش دامداری در این شهرستان محلی مستعد برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های نیروگاه و کشاورزی و محصولات لبنی است و نیز زمینه ایجاد کارخانجات لاستیک‌سازی و خودروسازی کشاورزی در این شهرستان وجود دارد.

بیگی در ادامه از تصویب شهر باروق به عنوان ناحیه صنعتی خبر داد و گفت: از بخش خصوصی دعوت می‌شود تا با سرمایه‌گذاری در این شهر، چرخ اقتصاد در این منطقه را به حرکت درآورند.

وی به مصوبه ناحیه صنعتی چهاربرج و شهر کشاورز نیز اشاره و بیان کرد: برای توسعه و رونق اقتصادی در این شهرها به دنبال سرمایه‌گذار هستیم.

زرینه‌رود و سیمینه‌رود؛ دارای ظرفیت گردشگری

نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رودخانه‌های زرینه‌رود و سیمینه‌رود دارای ظرفیت بالقوه‌ای برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری هستند و با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری می‌توانند در جذب توریست موفق باشند.

وی شهرستان میاندوآب را مستعد برای جذب توریست عنوان و تصریح کرد: جاده سرچم که میاندوآب-میانه را به اتوبان زنجان وصل می‌کند، دارای طبیعت بکری است و در بالادست میاندوآب نیز در بخش باروق ظرفیت گرشگری مطلوبی مهیا است.

بیگی شهرستان میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب را که سرشار از ذخایر معدنی است نیازمند ایجاد شهرک سنگ دانست و گفت: با ایجاد کارخانه‌های سنگبری و فناوری سنگ و زیورآلات چرخه اقتصاد در این شهرها به حرکت درآمده و بیکاران این منطقه نیز دارای شغل می‌شوند.

وی پتروشیمی میاندوآب را از دیگر ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در میاندوآب عنوان کرد و از دریافت تسهیلات ۲۳ میلیون یورویی برای پتروشیمی میاندوآب خبر داد و افزود: زمین این کارخانه ۲۲۰ هکتار است و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی در میاندوآب را زمینه جذب سرمایه‌گذاران بسیاری در این شهرستان دانست و بیان کرد: اقدامات لازم برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی میاندوآب انجام گرفته که درصورت تحقق آن تحول اقتصادی در این منطقه رخ می‌دهد.

ایجاد راه‌های ارتباطی؛ نخستین گام

حسین عباسی، فرماندار شاهین‌دژ نیز در رابطه با زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این شهرستان گفت: برای توسعه یک شهر نخستین گام وجود راه‌های ارتباطی مناسب است.

وی با اعلام اینکه این شهر از نظر دارا بودن ظرفیت رشد وتوسعه، از وضعیت مطلوبی برخوردار است، افزود: وجود زرینه‌رود، مناطق ییلاقی شهرستان و آثار تاریخی ارزشمند که قدمت ۸ هزار ساله دارند فرصت مناسبی برای جذب گردشگر و توسعه صنایع وابسته است.

فرماندار شهرستان شاهین‌دژ با بیان اینکه افتتاح سایت گردشگری زرینه‌رود سبب ایجاد تحول عمده در اقتصاد این شهرستان می‌شود، بیان کرد: طرح مطالعاتی این سایت به پایان رسیده و در حال حاضر ۱۰۰ هکتار از اراضی حاشیه رودخانه زرینه‌رود از سوی شهرداری برای ساخت تملک شده است.

عباسی با اشاره به اینکه کشاورزی از دیگر ظرفیت‌های توسعه این شهرستان محسوب می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه با کاهش نزولات آسمانی و خشک شدن دریاچه ارومیه، وضعیت کشاورزی در این شهرستان چندان مطلوب نیست.

وی افزود: برای جلوگیری از صدمات خشکسالی‌های‌گذشته در ۷۰۰ هکتار از اراضی محمود آباد این شهرستان، از آبیاری نوین استفاده شده است.

فرماندار شهرستان شاهین‌دژ بیان کرد: این شهرستان به لحاظ دورافتادگی جزو یکی از شهرهای کمتر توسعه‌یافته استان است، بنابراین در مقایسه با شهرهای دیگر استان، مهاجرت بیشتر صورت می‌گیرد و نیاز است مسوولان استان توجه ویژه‌ای به این شهرستان داشته باشند.