دنیای اقتصاد، سمنان: استاندار سمنان نسبت به خطر پدیده بیابان‌زایی در شهرستان سمنان به مدیران این شهرستان هشدار داد. محمد زند وکیلی گفت: سرعت پیش روی بیابان و کویر در شهرستان سمنان افزایش یافته است و با گسترش بیابان، نگران ورود ریزگردها به این شهرستان هستیم. وی در ادامه گفت: افزایش برداشت از آب‌های زیرزمینی و خشکسالی‌های اخیر باعث افت و نشست زمین در نوار جنوبی شهر سمنان شده است.

وکیلی با بیان اینکه برنامه‌های متعددی برای تعادل بخشی به منابع آبی زیرزمینی در استان و شهرستان سمنان از سال گذشته تاکنون آغاز شده و این روند ادامه خواهد داشت؛ از آبخیزداری و آبخوان‌داری به‌عنوان دو برنامه مهم مدیریت استان به این منظور یاد کرد. وی با اشاره به اینکه باید توسعه کشاورزی در استان و شهرستان سمنان متوقف شود، «به‌زراعی» را بهترین راهکار برای افزایش بهره‌وری کشاورزی این استان دانست و گفت: کشت جایگزین می‌تواند ما را به ارزش‌افزوده بیشتر برساند.

استاندار سمنان با غیرمفید دانستن افزایش کشاورزی در استان با توجه به وضعیت منابع آبی بیان کرد: زمانی که می‌توانیم از یک هزار متر گلخانه و صرف آب و انرژی کمتر، همان محصولی را برداشت کنیم که از یک هکتار برداشت می‌کنیم؛ چرا باید به افزایش اراضی کشاورزی بیندیشیم. وکیلی با اشاره به اینکه فرهنگ تبدیلی کشاورزی به معنی استفاده از روش‌های نوین کشاورزی است، عنوان کرد: امروز ناگزیر به جایگزینی این روش‌های کشاورزی هستیم. وی با اشاره مشکل کمبود آب در استان گفت: با توجه به اینکه بیش از ۸۷ درصد از مصارف آب در استان سمنان در حوزه کشاورزی است؛ اگر تنها ۱۰ درصد صرفه‌جویی در این بخش انجام شود؛ می‌توان کمبود آب در بخش‌های شرب و صنعت این استان را جبران کرد.