طرح‌های شهری معطل معارضان ملکی

دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: خبرنگاران از ۶ طرح عمرانی شهرداری سنندج دیدن کردند. در ارزیابی از این طرح‌ها معارض شخصی و دولتی و عدم همکاری برخی اداره‌های دولتی مانعی در تسریع اجرای آنها عنوان شد. به همت روابط عمومی شهرداری سنندج جمعی از خبرنگاران استان کردستان از ساخت پارکینگ در سه راهی نمکی، توسعه بلوار کردستان، تونل انقلاب، اتصال شهرک ساحلی به بلوار کردستان، تعریض کمربندی حسن‌آباد و کمربندی اسلام‌آباد دیدن کردند.

فتحی، معاون فنی مهندسی شهرداری سنندج در این دیدار با بیان اینکه شهرداری سنندج ۱۲ طرح نیمه تمام داشت، گفت: در سال گذشته برای اجرای هشت پروژه برنامه‌ریزی شد که خوشبختانه به پایان رسید و اجرای چهار طرح دیگر نیز

در سال جاری پیگیری می‌شود.

وی گفت: اگر مشکل معارض حل شود امسال شاهد بهره‌برداری از این طرح‌ها خواهیم بود.

پارکینگ سه راهی نمکی سنندج که بعد از تملک و تخریب مدرسه عبدالعلی سنندجی انجام گرفت اکنون در زمینی به مساحت ۱۲هزار مترمربع در شش طبقه و با گنجایش ۴۳۵دستگاه خودرو با ۴۵ درصد پیشرفت در حال ساخت است. در این پارکینگ علاوه‌بر خودروهای عادی، برای پارک معلولان، موتورسواران و دوچرخه‌سواران نیز مکان پیش‌بینی شده است و قرار است این پارکینگ به سیستم هوشمند مجهز شود به‌طوری‌که متقاضیان استفاده از پارکینگ با اتصال به شبکه اینترنت و برقراری ارتباط با سامانه این پارکینگ می‌توانند از ظرفیت موجود برای پارک خودروی خود مطلع شوند. به گفته معاون فنی و مهندسی شهرداری سنندج برای ساخت این پارکینگ ۸۵ میلیارد ریال هزینه خواهد شد و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

توسعه بلوار کردستان از دیگر طرح‌هایی بود که خبرنگاران از آن دیدن کردند. به گفته فتحی بخشی از این بلوار به طول ۵/ ۱ کیلومتر که قرار است پل بلوار جانبازان به پل توحید در جوار بیمارستان توحید را به هم متصل کند، با مشکل کانال فاضلاب روبه‌رو شده و باعث توقف فعالیت پروژه شده است.

تاکنون ۹۵۰ متر از این مسیر به اتمام رسیده و درصورت جابه‌جایی کانال فاضلاب از سوی شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان این نقطه از بلوار کردستان نیز به اتمام می‌رسد.

تونل انقلاب دیگر طرحی بود که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت، پروژه‌ای که می‌تواند بخشی از ترافیک خیابان انقلاب به میدان نبوت سنندج را روان کند. این طرح که مراحل پایانی ساخت را پشت سر می‌گذارد، با مشکل معارض روبه‌رو است و معارضان با شهرداری همکاری نمی‌کنند.

به گفته معاون فنی مهندسی شهرداری سنندج دو واحد مسکونی و چهار باب مغازه اکنون مانع ادامه اجرای این پروژه هستند و با هیچ شرایطی با شهرداری کنار نمی‌آیند.

ساخت تونل انقلاب سنندج از سال ۹۰ آغاز و حفاری آن در ۹ ماه به اتمام رسید. ۱۱ منزل مسکونی معارض این طرح بود که ۹ واحد آن خریداری شده است.

مهندس فتحی مجموع هزینه برای بهره‌برداری کامل از این تونل را ۱۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: تاکنون ۵۳ میلیارد ریال برای آن هزینه شده و طرح حدود ۷۵درصد پیشرفت دارد.

معاون فنی مهندسی شهرداری سنندج می‌گوید: در صورت حل مشکل با معارض، این پروژه امسال به اتمام می‌رسد. اتصال شهرک ساحلی به بلوار کردستان در نزدیکی بیمارستان توحید از دیگر طرح‌های مورد بازدید بود که ۱۸۰۰ متر طول دارد و قرار است در دو باند ساخته شود. بخشی از این طرح مشکل معارض دارد که در حال حاضر منجر به توقف عملیات اجرایی آن شده است.

به گفته فتحی این طرح در دو فاز انجام می‌شود که ۸۰۰ متر آن بدون معارض است و تا ماه آینده به پایان می‌رسد. وی به پروژه اتصال میدان شهیده ناهید فاتحی کرجو به کمربندی آبیدر اشاره کرد و گفت: در ابتدای آغاز عملیات اجرایی این پروژه به مشکل معارض برخورد کردیم و کار اکنون متوقف شده است. وی طول این پروژه را ۵/ ۱ کیلومتر اعلام کرد. خبرنگاران رسانه‌های استان کردستان در ادامه همچنین از طرح تعریض و بهسازی کمربندی آبیدر در حد فاصل پل کوسه هجیج تا میدان حجاب نیز دیدن کردند، این پروژه در اختیار راه و شهرسازی است و از سال ۸۶ تاکنون همچنان بلاتکلیف مانده است.

معاون فنی مهندسی شهرداری سنندج با اعلام اینکه متولی پروژه‌های عمران شهری باید شهرداری باشد، گفت: با تصمیم اشتباهی که در سال ۸۶ اتخاذ شد این پروژه به راه و شهرسازی واگذار شد و تاکنون به اتمام نرسیده

است.

فتحی افزود: شهرداری حاضر است در صورت واگذاری این پروژه آن را در شش ماه تحویل دهد.

وی طول این پروژه را ۵/ ۱ کیلومتر عنوان کرد و گفت: این مسیر بسیار پرتردد است و نیاز دارد که سریع بهسازی و تعریض شود.

کمربندی اسلام‌آباد آخرین طرحی بود که از آن دیدن شد، این پروژه می‌تواند در هدایت ترافیک و روان‌سازی آن بسیار موثر باشد و یکی از پروژه‌های مهم برای سنندج محسوب می‌شود.

فتحی با بیان اینکه در اجرای این طرح دو دهنه پل از سوی راه و شهرسازی ساخته شده است، گفت: این دو پل مشکل سازه‌ای و فنی دارد و باید از اول ساخته شوند. وی طول این طرح را ۲/ ۳ کیلومتر عنوان کرد و گفت: کل پروژه ۸۰ درصد پیشرفت دارد.