تعدیل ترافیک تهران با آزادراه جدید

دنیای اقتصاد، البرز، رسول باقری: آزادراه آبیک به چرمشهر ورامین که به‌عنوان کمربند جنوبی استان تهران نام گرفته است، نقش مهمی در کاهش ترافیک مسیرهای منتهی به پایتخت و رونق بخش حمل‌ونقل در استان‌ها دارد.

طول این آزادراه ۱۵۸ کیلومتر است و باعث اتصال پنج استان قزوین، البرز، تهران، قم و سمنان می‌شود.

براساس این گزارش، این طرح به عنوان یکی از طرح‌های مهم راهسازی کشور چندی پیش با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در چرمشهر ورامین کلنگ‌زنی شد.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به‌عنوان مجری این پروژه اعلام کرد که در کمترین زمان ممکن این شاهراه مهم تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شود.

اهداف اجرای طرح

کاهش بار ترافیکی آزادراه قزوین- کرج و کرج- تهران، صرفه‌جویی در مصرف انرژی به‌ویژه بنزین و گازوئیل، توسعه ترانزیت کالا، کاهش تولید آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای، کاهش هزینه‌های ناشی از اتلاف زمان برای وسایل نقلیه باری و مسافری، کاهش تصادفات جاده‌ای و توسعه کریدور بین‌المللی آزادراهی شرق به غرب و شمال به جنوب از مهم‌ترین اهداف این طرح اعلام شده است.

کاهش زمان سفر

حسن احمدی نوری، معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در این باره گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به‌عنوان سرمایه‌گذار این طرح، ساخت، بهره‌برداری و انتقال این آزادراه را برعهده دارد.

وی گفت: آزادراه آبیک- چرمشهر با کوتاه کردن ۲۰ کیلومتری مسیر، موجب کاهش ۹۰ دقیقه‌‌ای زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک و ۱۱۰دقیقه‌‌ای برای وسایل نقلیه سنگین خواهد شد.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این آزادراه، سالانه ۷۰۰ میلیون لیتر در مصرف بنزین و ۱۶۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود.

افتتاح در دو سال

هیربد معصومی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز نیز افتتاح جاده چرمشهر به آبیک را از راهکارهای اتخاذ شده برای حل مشکل ترافیک دانست و اظهار کرد: افتتاح این آزادراه در کاهش بار ترافیک استان البرز موثر است.

وی اعتبار اجرای این طرح را ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: قرار است این آزادراه در دو سال به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه کلان‌شهر کرج حدود ۷۰ درصد جمعیت استان را در خود جای داده است و حل ترافیک این شهر نیازمند توجه ویژه است، افزود: اجرای طرح آزادراه چرمشهر به آبیک می‌تواند بخشی از مشکل ترافیک پایتخت، استان البرز و قزوین را برطرف کند.

کاهش ۳۰ درصدی ترافیک

ابوالفضل باقرنیا، مدیرکل اداره راه و شهرسازی البرز نیز اجرای آزادراه چرمشهر به آبیک را در مهار بحران ترافیک مهم ارزیابی کرد و گفت: آزادراه جنوبی تهران در چهار استان قزوین، البرز، تهران و استان مرکزی واقع شده است.

باقرنیا گفت: اجرای این طرح ۳۰ درصد بار ترافیک محورهای مواصلاتی البرز در محدوده آزادراه تهران - کرج - قزوین را کاهش خواهد داد.

به گفته این مسوول براساس آمارها روزانه به‌طور میانگین ۳۰۰ هزار خودرو یعنی دو برابر ظرفیت موجود از اتوبان تهران - کرج عبور می‌کنند به همین منظور اجرای پروژه چرمشهر به آبیک می‌تواند حجم ترافیک تحمیل شده به البرز را که شاهراه مواصلاتی ۱۳ استان کشور به پایتخت است، کم کند.

۴۷ کیلومتر طرح در البرز

مدیرکل اداره راه و شهرسازی البرز نیز گفت: ۴۷ کیلومتر از کل طرح در حوزه استحفاظی استان البرز است که عملیات اجرایی آن از دو ماه دیگر آغاز می‌شود.

وی گفت: آزادراه آبیک - چرمشهر در محدوده چهار استان قزوین، البرز، تهران و مرکزی واقع شده است و در ۵۰ کیلومتری قزوین واقع در آزادراه قزوین - کرج تا اتصال به آزادراه حرم تا حرم در محدوده چرمشهر ورامین به طول ۱۵۸ کیلومتر تعریف شده است.

وی افزود: مسیر این آزادراه که از غرب شهر آبیک آغاز می‌شود پس از حدود ۴۵ کیلومتر از طریق تقاطع غیرهمسطح از راه اصلی اشتهارد - ماهدشت عبور کرده و در کیلومتر ۹۰ با راه اصلی و آزادراه تهران - ساوه تقاطع دارد. پس از آن در کیلومتر ۱۲۰ با راه اصلی و آزادراه تهران - قم تقاطع داشته و در نهایت در کیلومتر ۱۵۸ به مسیر آزادراه قم - چرمشهر- گرمسار در محدوده شهر چرمشهر ورامین متصل می‌شود.

این آزادراه تکمیل‌کننده آزادراه شماره ۲ است که از مرز بازرگان در غرب کشور شروع می‌شود و تا مرز سرخس در شرق کشور تعریف شده است.

کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی

براساس این گزارش توسعه کریدور بین‌المللی غرب به شرق و همچنین شمال به جنوب و تکمیل و تسهیل ارتباط آزادراه‌های غرب و جنوب شرق کلان‌شهر تهران از اهداف اجرای این پروژه عنوان شده است.

برای احداث این طرح ۲۵۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده که براساس تصمیم هیات دولت ۳۰ درصد آن از سوی دولت و ۷۰ درصد آن از سوی بخش خصوصی تامین خواهد شد.