اعطای کارت مهارت به61 هزار کارگر ساختمانی در همدان

دنیای اقتصاد، همدان، مجید ملکیان: تاکنون ۶۱ هزار کارگر ساختمانی استان همدان کارت مهارت دریافت کرده‌اند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۹۰۰ نفر زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و ۲۰ هزار و ۸۰۰ نفر نیز در بخش قالیبافی بیمه شده‌اند.

علیرضا مهرابی با بیان اینکه تامین و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ ماهر برعهده فنی و ‌حرفه‌ای است، افزود: فنی ‌و ‌حرفه‌ای به دنبال تربیت نیرویی است که در اقتصاد کشور نقش داشته و در تولید ارزش افزوده و ثروت تاثیرگذار باشد.

وی با تاکید بر اینکه ارائه صحیح آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سفره جوانان را رنگین‌تر می‌کند، ادامه داد: داشتن مهارت به اشتغال پایدار منجر شده و بخش عظیمی از آسیب‌های اجتماعی را کاهش خواهد داد.

مهرابی با اشاره به اینکه به‌ازای هر دقیقه آموزش‌های مهارتی ۱۵ دلار نصیب کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته ۸۰ تا ۹۰ درصد جوانان در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای تحصیل می‌کنند، درحالی‌که در ایران این آمار به ۵۰ تا ۶۰ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه برای حفظ کمیت و کیفیت شغل‌ها و کم کردن دورریز تولید به آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای نیاز داریم، ادامه داد: بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه آموزش‌های مهارتی را جزء لاینفک بسته‌های اقتصادی خود قرار داده‌اند.

این مسوول با اشاره به اینکه پنج مرکز مهارت در دانشگاه‌های استان دایر شده است، خاطرنشان کرد: با ۸۰ درصد دانشگاه‌های استان تفاهم‌نامه منعقد کرده‌ایم تا دانشجویان آنان از امکانات فنی‌و‌حرفه‌ای استفاده کنند.

وی گفت: با دانشگاه صنعتی همدان نیز در حال رایزنی هستیم تا دانشجویان دوره کارورزی خود را در مراکز فنی‌و‌حرفه‌ای بگذرانند.

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان همدان با بیان اینکه استانداردهای آموزشی به سرعت در حال تدوین و به‌روزرسانی است، خاطرنشان کرد: با توجه به اعتبارسنجی‌های به عمل آمده ۱۲۴ آموزشگاه و ۶ مرکز فنی‌وحرفه‌ای در استان گواهینامه اعتبارسنجی دارند.

وی گفت: فنی‌وحرفه‌ای استان سال گذشته موفق به اخذ رتبه دوم مراکز دولتی، رتبه سوم بخش آموزشگاه‌های آزاد، رتبه سوم تولید استانداردهای شغل و شایستگی و رتبه دوم نفوذ آموزش فنی و حرفه‌ای در روستاهای کشور شده است.

این مسوول با بیان اینکه ۲۰ حرفه جدید برای ارائه آموزش پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: از جمله این رشته‌ها تعمیر ماشین اداری در ملایر است و در کنار آن ارائه انرژی‌های نو تجدیدپذیر و گیاهان دارویی نیز پیگیری می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان فامنین نیز در هفته مهارت افتتاح خواهد شد، افزود: البته تا پیش از این، تیم سیار این منطقه را پوشش می‌داد.

وی با بیان اینکه گردشگری اولویت توسعه استان است، ادامه داد: آموزش هتلداری و گردشگری در اولویت قرار گرفته و برای نخستین بار ۱۷ دوره برای تورگردانان غرب کشور برگزار شده است.