جزئیات اجرای طرح‌های شهری همدان

دنیای اقتصاد، همدان، مجید ملکیان: شهردار همدان گفت: دو تقاطع غیرهمسطح بعثت و آیت‌الله نجفی در سفر هیات دولت به استان بهره‌برداری می‌شود.

سیدمصطفی رسولی به سفر رئیس‌جمهوری و هیات دولت در آینده نزدیک به همدان اشاره کرد و با بیان اینکه باید امکانات این سفر فراهم شود، گفت: شهر همدان به‌عنوان مرکز استان محور اصلی سفر رئیس‌جمهوری است.

همدان نخستین شهر سبز پایدار

شهردار همدان در ادامه از مطرح شدن همدان به‌عنوان پایلوت نخستین شهر سبز پایدار ایران خبر داد و گفت: سال گذشته در همایش انتخاب شهر سبز پایدار در قزوین، ۲۳ کشور از ۵۸ کشور اسلامی شرکت کردند که در آن ۱۵۸ میهمان خارجی حضور داشتند.در این همایش کارشناسان علوم دینی و شهری به بررسی شاخص‌های انتخاب شهر سبز پایدار پرداختند که بر این اساس شهر همدان به عنوان نخستین شهر سبز پایدار بین کشورهای اسلامی انتخاب شد.

شهردار همدان همچنین از برگزاری همایش شهرهای اوراسیا در همدان خبر داد و افزود: ۲۴نفر از استادان دانشگاه‌های جهان به مدت هفت روز میهمان این همایش خواهند بود و موضوع مطرح شدن همدان به عنوان پایلوت نخستین شهر سبز پایدار ایران نیز در این همایش بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه‌کاره همدان در اولویت برنامه‌ها قرار دارد، گفت: اجرای تالار قرآن همدان ۹۵ درصد پیشرفت دارد و تنها پوشش سقف گنبدی شکل آن باقی مانده است.

رسولی در ادامه به کاهش ساخت و سازها در همدان اشاره و اظهار کرد: ۷۵ درصد منابع درآمدی شهرداری‌ها از محل صدور پروانه ساختمانی تامین می‌شود.

شهردار همدان با بیان اینکه میزان ساخت و سازها به یک سوم سال‌های قبل کاهش یافته است، گفت: برای ایجاد درآمد، پیگیری دریافت معوقات نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی از تشکیل کمیته‌های درآمدی به این منظور خبر داد و گفت: با کاهش هزینه‌ها کنترل‌هایی بر منابع شهرداری صورت گرفته است.

رسولی به اجرای طرح دهکده ورزشی همدان اشاره کرد و با بیان اینکه ۱۰ هکتار زمین برای اجرای این طرح تملک شده است و ۱۰ هکتار دیگر نیز باید تملک شود، گفت: این طرح نیاز به طراحی دارد و باید با طرح تفصیلی شهر همدان نیز مطابقت داشته باشد.

اجرای کامل پارک ۴۸ هکتاری ارم

وی در ادامه با بیان اینکه پارک ۴۸ هکتاری ارم در همدان به‌طور کامل اجرایی می‌‌شود، ادامه داد: این پارک در ابتدا در قالب ۹۰ هکتار طراحی شده بود که به ۴۸ هکتار کاهش یافت.

شهردار همدان بااشاره به پیش‌بینی ایجاد کمپ‌های اقامت مسافران، فروشگاه‌ها و امکانات رفاهی در طرح اعلام کرد: در حال حاضر ۲۱هکتار از اراضی مربوط به پارک ۴۸هکتاری ارم همدان تملک شده و ۱۰ تا ۱۲ هکتار آن در حال بهره‌برداری است.

رسولی بیان کرد: میدان میوه و تره‌بار همدان نیز از طرح‌هایی است که با سرمایه‌گذاری ۱۷۵میلیارد تومانی و مشارکت بخش خصوصی اجرا می‌شود.

رسولی در ادامه با اشاره به ساماندهی میدان امام (ره) اظهار کرد: متولی میدان امام (ره) میراث فرهنگی است و ساماندهی آن مربوط به ۱۰ سال گذشته است که با توجه به نیاز مالی، تنها در حد تهیه طرح بود.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی نیز در ساماندهی میدان امام کمک کرد، گفت: میدان امام زیر نظر میراث فرهنگی ساماندهی و ۳۵۰عنصر زائد از این میدان حذف شد.

برگزاری 3036 برنامه فرهنگی

شهردار همدان در ادامه با بیان اینکه ۳۰۳۶ برنامه فرهنگی سال گذشته توسط شهرداری همدان برگزار شد که بیشترین موارد آن در زمینه آموزش شهروندی بوده است، عنوان کرد: باز زنده‌سازی محلات همدان نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز با بیان اینکه سرانه فضای سبز در جهان ۲۵مترمربع، در ایران ۱۵ مترمربع و در همدان ۱۲ مترمربع است، اعلام کرد: سرانه فضای سبز در مناطق چهارگانه همدان مربوط به باغ‌ها و پارک‌ها است که به تناوب جمعیتی هر منطقه این میزان متفاوت است. مجید درویشی با بیان اینکه در منطقه یک همدان با ۱۱۹ هزار و ۴۱۵ نفر جمعیت ۱۴۵هزار و ۲۷۹ مترمربع فضای سبز وجود دارد که سرانه هر شهروند این منطقه ۱/ ۱۲ متر مربع است، گفت: در همدان ۷۲ پارک همسایگی، ۱۹پارک محله‌ای، ۱۸ پارک ناحیه‌ای و ۱۰پارک منطقه‌ای وجود دارد و سرانه فضای سبز به ازای هر نفر ۶/ ۹ مترمربع است.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد آب فضای سبز از آب شرب جداسازی شده است، یادآور شد: دو درصد باقی مانده نیز مربوط به سرویس‌های بهداشتی پارک‌ها برای استفاده مسافران است.

معاون عمرانی شهرداری همدان نیز با بیان اینکه عملیات اجرایی زیرگذر بعثت ۹۶ درصد پیشرفت دارد و تاکنون برای اجرای این طرح ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: این طرح در سفر هیات دولت به استان بهره‌برداری می‌شود. موسی رسولی با بیان اینکه براساس قراردادها باید ساخت تقاطع غیرهمسطح بعثت تا تیر به پایان می‌رسید، عنوان کرد: با توجه به همجواری این طرح با یکی از ساختمان‌های مخابرات و جابه‌جایی خطوط، در نهایت ۳۶رشته کابل زوجی از شبکه کانال بتنی عبور داده شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری همدان نیز با بیان اینکه در سال ۹۱ براساس مصوبه شورای‌عالی ترافیک کشور راه‌اندازی بی آر تی در همدان تصویب شد، اظهار کرد: براساس مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی طرح پیاده‌راه شدن میدان امام و ۶ خیابان منتهی به این میدان نیز باید با اجرای «بی آر تی» محقق شود.

عباس صوفی با بیان اینکه برای مدیریت بهتر شهر همدان از نظر ترافیکی باید این دو مصوبه هرچه زودتر اجرایی شود، به خرید اتوبوس‌های برقی برای خط بی آر تی در همدان اشاره کرد و گفت: هیاتی تجاری از فرانسه در سفر به همدان در زمینه فروش اتوبوس‌های نسل نو ریلی لاستیکی در خط بی آر تی همدان با شهرداری وارد مذاکره شد.