کردستان  قطب تولید توت‌فرنگی

دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: کردستان با تولید ۶۵درصد کل توت فرنگی کشور، قطب اصلی تولید این محصول است اما توت فرنگی کاران این استان از دست دلالان می‌نالند و می‌گویند سودهای کلان به جیب دلالان می‌رود.

هرسال بیش از ۲۵۰۰ هکتار از مزارع استان به کشت توت فرنگی اختصاص می‌یابد که بسته به وضعیت جوی بیش از ۳۰ هزار تن از این محصول برداشت می‌شود.

سنندج با تولید ۶۰ درصد از توت فرنگی بیشترین میزان تولید این محصول را در استان در دست دارد.

روستای گزنه در ۲۰ کیلومتری سنندج یکی از قطب‌های تولید توت فرنگی است که کشاورزان این روستا با تشکیل تعاونی توسعه روستایی با حدود ۵۰ عضو درخواست کمک مسوولان برای تقویت بنیه اقتصادی کشاورزان و حذف دلالان را دارند.

حبیب الله فلاح، مدیرعامل این تعاونی می‌گوید: در روستای گزنه از دو سال گذشته ۱۲۰هکتار زمین را زیر کشت توت فرنگی برده‌ایم و در دو برداشت بهاره و پاییزه از هر هکتار ۲۰ تن برداشت می‌کنیم.

به گفته وی کشت توت فرنگی در این روستا برای ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است و سالانه دو میلیارد ریال برای توت‌فرنگی‌کاران درآمد دارد.

وی واسطه‌ها را مانع رسیدن سود به توت فرنگی کاران دانست و گفت: برای اینکه ضرر نکنیم باید هر کیلوگرم توت فرنگی را بالای ۵۰ هزار ریال بفروشیم درحالی‌که دلالان به قیمت پایین‌تری این محصول را از ما خریداری می‌کنند و خود به دو برابر آن را به فروش می‌رسانند.

او اظهار کرد: نوبر توت فرنگی در کردستان هر کیلوگرم ۱۰۰ هزار ریال بود اما به‌دلیل اتمام فصل برداشت بهاره، توت فرنگی در بازار وجود ندارد و تا برداشت فصل پاییز نیز حدود یک ماه دیگر زمان مانده است.

او به وضعیت توت فرنگی و زود فاسد شدن این محصول اشاره کرد و گفت: بعد از برداشت بلافاصله باید این محصول را به بازار مصرف برسانیم و برای این کار نیاز به خودروی یخچال‌دار داریم که در دسترس نیست.

وی خواستار اختصاص تسهیلات بانکی به تعاونی توسعه روستایی برای خریداری خودروی یخچال‌دار شد و گفت: با تامین این خودرو می‌توانیم بدون واسطه محصول را به بازارهای داخل و خارج از استان انتقال دهیم و هزینه‌های واسطه را حذف کنیم.

فلاح از مسوولان خواست زمینه صادرات توت‌فرنگی به کردستان عراق را فراهم کنند و تاکید کرد: این تعاونی آمادگی صادرات به شرط فراهم شدن بسترها و حمایت مسوولان را دارد.

سامان فلاح، دیگر توت فرنگی کار روستای گزنه با اشاره به اینکه توت فرنگی در این روستا به صورت ارگانیک تولید می‌شود، گفت: از مسوولان می‌خواهیم با حمایت از توت‌فرنگی‌کاران دست دلالان را از بازار توت‌فرنگی کوتاه کنند تا کشاورزان دچار ضرر اقتصادی نشوند.

وی به هزینه‌های جانبی برداشت توت فرنگی از جمله کرایه حمل و خریداری ظروف نیز اشاره کرد و افزود: مجموع هزینه‌هایی که به توت فرنگی کاران تحمیل می‌شود منجر به پایین آمدن سطح درآمد می‌شود، از این رو از مسوولان درخواست می‌کنیم به دنبال راهکارهایی برای حمایت از توت فرنگی کاران به‌منظور افزایش سطح درآمد آنها و جبران هزینه‌ها باشند.

او همچنین خواستار اختصاص غرفه‌ای به نام استان کردستان در بازار میوه و تره‌بار تهران شد و گفت: با اختصاص این غرفه می‌توانیم محصولات استان را به صورت مستقیم در این غرفه عرضه و واسطه‌ها را حذف کنیم.

صادق ندری، رئیس هیات‌مدیره تعاونی توسعه روستایی گزنه نیز از توت فرنگی به عنوان یکی از محصولات اصلی استان نام برد و گفت: اگر مسوولان از این محصول حمایت نکنند تا چند سال آینده استان‌های دیگر با توسعه سطح زیر کشت جایگزین کردستان می‌شود.

او از مسوولان جهاد کشاورزی و بانک‌ها خواست از طریق تسهیلات کم سود با بازپرداخت طولانی مدت و همچنین ارائه مشاوره‌های لازم، از توت فرنگی کاران به صورت جدی حمایت کنند.

وی به بیکاری و نبود شغل در استان اشاره کرد و گفت: کشاورزی و به‌خصوص بخش توت‌فرنگی می‌تواند شغل‌های بسیاری در استان ایجاد کند.

ندری همچنین خواستار راه‌اندازی صنایع جانبی برای فرآوری توت فرنگی شد و گفت: سالانه بیش از ۳۰ هزار تن توت فرنگی در کردستان تولید می‌شود که با ایجاد واحدهای فرآوری می‌توان شغل‌های زیادی ایجاد و به افزایش سطح درآمد توت فرنگی‌کاران نیز کمک کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان سطح زیر کشت توت فرنگی را در استان ۲۶۵۰ هکتار اعلام کرد و گفت: از این سطح زیر کشت ۳۵ هزار تن توت فرنگی برداشت شده است که این رقم در سال گذشته ۳۳ هزار تن بود.

اردشیر پورحبیبی زمان برداشت توت فرنگی در نوبت بهاره را اواخر اردیبهشت تا اوایل تیر و برداشت پاییزه را ۱۵شهریور تا اول آبان اعلام کرد.

وی به سرمای اردیبهشت امسال اشاره کرد و گفت: با اینکه باغ‌های استان امسال دچار سرمازدگی شد اما کاهش تولید توت فرنگی نداشتیم.

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد توت فرنگی کشور در استان تولید می‌شود از شهرستان‌های سنندج، کامیاران، سروآباد و مریوان به عنوان مناطق عمده تولید توت فرنگی در استان نام برد و گفت: ۶۰ درصد توت فرنگی استان در سنندج تولید می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در ادامه با اشاره به اینکه ۱۰ رقم توت فرنگی در استان کردستان کشت می‌شود، اظهار کرد: ارقام پاروس، کویین الیز و کردستان بیشترین آمار تولید توت فرنگی استان را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته وی بخشی از توت فرنگی استان به مصرف تازه خوری می‌رسد و باقیمانده به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود.