70 تاجر و صنعتگر آلمانی در اصفهان

دنیای اقتصاد، اصفهان: ۷۰ نفر از نمایندگان شرکت‌های صنعتی و تجاری ایالت بادن- ورتنبرگ آلمان در اتاق بازرگانی اصفهان به گفت‌وگو با طرف‌های تجاری خود پرداختند.

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در نشست با هیات اقتصادی ایالت بادن-ورتنبرگ آلمان گفت: اصفهان شهری با مردمانی مهربان است که ۸ هزار واحد صنعتی در ۶۷ شهرک صنعتی این استان فعال هستند.

وی افزود: این استان دارای ۶۰۰ معدن سنگ تزئینی است و بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولاد و سیمان ایران در این استان واقع شده‌اند، صنعت نساجی اصفهان نیز بیشترین قدمت را در منطقه دارد. همچنین از نظر صنایع دستی نیز بیشترین تنوع و حجم در جهان به اصفهان تعلق دارد.

رئیس اتاق بازرگانی استان در ادامه تصریح کرد: اصفهان در صنعت کشاورزی نیز تاکنون موفق بوده و ظرفیت‌های بالایی در این بخش در استان وجود دارد.

وی با اظهار امیدواری نسبت به آینده مناسبات ایران و آلمان گفت: متاسفانه در سال‌‌های سخت تحریم، مبادلات ایران و آلمان کاهش یافت اما اعلام آمادگی می‌‌کنیم که مناسبات اقتصادی این دو کشور به قبل از تحریم‌ها بازگردد.

وزیر اقتصاد ایالت بادن -ورتنبرگ آلمان نیز در این نشست گفت: ایران بازار جذابی برای سرمایه‌گذاری است و قصد داریم روابط ایالت یاد شده با ایران را به دوران قبل از تحریم برگردانیم، اما در این راه دولت ایران نیز باید تشویق و حمایت‌های لازم را انجام دهد.

وی اظهار کرد: این ایالت مهد شرکت‌های بزرگ جهانی مانند بوش و بنز است، به طوری که از لحاظ اقتصادی قطب هشتم اروپا محسوب می‌شود و جایگاهی حتی بالاتر از سوئد و جمهوری چک دارد.

نیلز اشمیت خاطرنشان کرد: بخش زیادی از شرکت‌های فعال در این ایالت از سرمایه‌های خانوادگی و به صورت متوسط تاسیس شده است. رئیس اتاق بازرگانی ایالت بادن- ورتنبرگ نیز اظهار کرد: هرگز قصد نداریم در ایران سرمایه‌گذاری زودهنگام انجام دهیم، بلکه این اقدام با اهداف برنامه‌ای بلندمدت انجام خواهد شد. هوست با بیان اینکه حضور تجار ایالت بادن و اصفهان در اتاق بازرگانی آثار مثبتی به دنبال دارد، ادامه داد: سرمایه‌گذاری بین ایران و این ایالت باید دو طرفه و بر اساس ساختار شرکت‌های کوچک و متوسط انجام شود.

معاون برنامه‌ریزی استانداری اصفهان نیز با اظهار خشنودی از حضور شرکت‌های اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران گفت: سرمایه‌گذاری بین ایران و آلمان باید بر اساس سود مشترک انجام شود.

علیرضا همدانیان اظهار کرد: پس از لغو تحریم‌ها شرکت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا زودتر از شرکت‌های آمریکایی برای سرمایه‌گذاری در ایران حاضر شده‌اند که جای خشنودی دارد.

همدانیان با اشاره به علاقه تاریخی و نژاد مشترک ایرانیان با مردم آلمان، تاکید کرد: طبیعی است که نیاز به اقلام مصرفی داریم اما شرکت‌های آلمانی نیز باید به دنبال سود مشترک با سرمایه‌گذاران ایرانی باشند.

وی با بیان اینکه ایالت بادن- ورتنبرگ رتبه سوم اقتصادی در آلمان را دارد، گفت: نزدیک به ۸۹ درصد تولید ناخالص ملی ایران متعلق به اصفهان است، از سوی دیگر این استان رتبه اول تولید طلا و جواهر، فولاد و نساجی کشور را دارد و ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان در اصفهان فعالیت می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی استانداری اصفهان اظهار امیدواری کرد: در فضای رقابتی، سرمایه‌گذاران ایالت بادن- ورتنبرگ در اصفهان سرمایه‌گذاری کنند.