دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی ۳۶۰۰ مگاوات برق درآذربایجان شرقی تولید می‌شود.

به این منظور با حضور استاندار آذربایجان شرقی و نمایندگان شرکت یونیت به عنوان سرمایه‌گذار این طرح جلسه هماهنگی اجرای این طرح برگزار شد.

در این نشست نحوه واگذاری زمین برای احداث سه نیروگاه سیکل ترکیبی و دو نیروگاه بادی، تامین زیرساخت‌های مورد نیاز و صدور مجوزهای محلی برای شرکت سرمایه‌گذار و چگونگی شروع عملیات ساخت این نیروگاه‌ها بررسی شد. اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی در این نشست بر همکاری همه دستگاه‌های استان به‌منظور تحقق این سرمایه‌گذاری بزرگ که ارزش آن بیش از سه میلیارد یورو اعلام شده است، تاکید کرد و گفت: این طرح اهمیت فوق‌العاده‌ای برای استان دارد. وی توسعه صنعتی استان را منوط به تولید برق دانست و گفت: توزیع نیروگاه‌های مورد نظر در چند شهرستان، موجب توسعه صنعت در مناطق مختلف استان خواهد بود.

وی افزود: این حجم از سرمایه‌گذاری خارجی در کشور در حوزه تولید برق در کشور کم‌نظیر بوده و انتظار ویژه از دستگاه‌های مسوول این است که با دید مثبت از این حرکت بزرگ حمایت کنند.

استاندار آذربایجان شرقی صدور مجوزهای لازم برای شروع این سرمایه‌گذاری در کمترین زمان ممکن را خواستار شد و با اشاره به اینکه وزیر نیرو شخصا پیگیر اجرای این طرح است، خاطر نشان کرد: ما مسوول حل مشکلات و رفع موانع استانی هستیم و طبیعتا مجوزهای لازم از سوی وزارت نیرو نیز صادر خواهد شد.

جبارزاده بر تسریع در واگذاری زمین‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاری در این طرح تاکید کرد و در عین حال رعایت مقررات زیست‌محیطی را خواستار شد. وی همچنین از سرمایه‌گذار خارجی طرح خواست برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده، از مشاوران کارآزموده در اجرای این طرح استفاده کند.

رضا حسینی، دبیر ستاد سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی هم همکاری دستگاه‌های استانی برای اجرای طرح تولید ۳۶۰۰ مگاوات برق در استان را خوب ارزیابی کرد و گفت: فناوری مورد استفاده در ساخت این نیروگاه‌ها برای اولین بار وارد کشور می‌شود که علاوه‌بر رعایت کامل مسائل زیست‌محیطی، مصرف آب نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان هم در این نشست آمادگی خود را برای صدور مجوزهای لازم و تامین زیر ساخت‌های مورد نیاز طرح اعلام کردند. نماینده شرکت یونیت هم اقدامات این شرکت به‌منظور اجرای طرح تولید برق در آذربایجان شرقی را تشریح کرد و خواستار تسریع در امضای قرارداد خرید تضمینی برق، تحویل زمین‌های مورد نیاز و صدور مجوزهای محلی شد.

براساس این گزارش، گروه سرمایه‌گذاری یونیت سابقه بیش از ۳۰ سال فعالیت در حوزه تولید انرژی در ترکیه، اروپای شرقی و خاورمیانه را داشته و با استفاده از سیستم‌های پیشرفته و فناوری‌های مدرن به یک گروه متنوع انرژی تبدیل شده است.