دنیای اقتصاد، رشت: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان شاخص بهره‌مندی آب شهری در استان را ۱۰۰ درصد اعلام کرد.

کاظم لطفی با اشاره به بهره‌برداری از ۱۰طرح آبفا با اعتبار۲۵۰ میلیارد ریال همزمان با هفته دولت، اظهار کرد: ۱۰۰ درصد جمعیت شهری گیلان از آب شرب سالم برخوردار بوده و اجرای این طرح‌ها به‌منظور تامین فشار مناسب است. وی اعلام کرد: آبفای گیلان از شرکت‌های موفقی است که ۱۰۰درصد جمعیت شهری در ۵۱ شهر استان را تحت‌پوشش دارد، به طوری که شاخص آبرسانی شهرها در گیلان ۱۰۰درصد است، همچنین گیلان از استان‌های محدودی است که در ۱۶ شهرستان طرح آبرسانی دارد و این طرح‌ها به سرعت در حال اجرا هستند.

لطفی، گیلان را به لحاظ داشتن طرح‌های بزرگ و داشتن آب سالم در شبکه‌های توزیع از استان‌های ثروتمند دانست و افزود: در پایان برنامه ششم توسعه تمام طرح‌های آبفای استان به اتمام خواهد رسید.

وی بابیان اینکه برای ۵۰ سال آینده استان در زمینه آب برنامه‌ریزی عملیاتی خواهیم داشت، افزود: اجرای طرح‌های آبفا ادامه‌دار خواهد بود زیرا این استان با وضعیت خشکسالی حاکم در کشور و مهاجرت ساکنان سایر استان‌ها با رشد جمعیت شهری در آینده روبه‌رو خواهد شد.

وی در آبرسانی استان، پیش‌بینی افق طرح را برای جمعیت ۵/ ۲ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: گیلان اولین استان است که در خشکسالی‌‌های اخیر دارای آب پایدار بود.

مدیرعامل آبفای گیلان با تاکید بر کیفیت و سلامت آب شرب استان ادامه داد: آبی که در شبکه توزیع شهر جریان دارد در حد آب معدنی و باکیفیت‌ترین و مطمئن‌ترین آب در کشور است که سلامت آن از طریق اکیپ‌های کارآمد شرکت و مراکز بهداشت کنترل می‌شود، آب شرب شبکه‌های توزیع فاقد آلاینده است.

لطفی در ادامه با بیان اینکه بهره‌برداری تأسیسات آبرسانی رشت از محل اعتبارات بانک جهانی با ۲۲۰ میلیارد تومان اجرا خواهد شد، اظهار کرد: ۷۰۰ کیلومتر از شبکه توزیع آب رشت و همچنین مخازن ذخیره از محل اعتبارات بانک جهانی اجرا و به مرور وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

وی با اشاره به طرح‌های اضطراری تامین آب استان یادآور شد: آب ۷۰ درصد جمعیت شهری استان از تصفیه‌خانه بزرگ آب گیلان از سه محل سد بیجار، سد سفیدرود و چاه‌های فلمن با آبدهی ۱۵۰۰ لیتر در ثانیه تامین و بقیه از منابع زیرزمینی، تصفیه‌خانه بهارستان و تاسیسات ماکلوان تامین می‌شود.

مدیرعامل آبفای گیلان درباره طرح‌های فاضلاب نیز گفت: دغدغه اساسی مردم، به سرانجام رساندن طرح‌های فاضلاب ۱۱ شهر است که ۷۰ درصد جمعیت شهری استان را شامل می‌شود. وی گفت: اعتبار موردنیاز این طرح‌ها از منابع دولتی، محل درآمد تبصره ۳ با اخذ مصوبه از ۳۵ شهر و وام بانک توسعه اسلامی تامین می‌شود.

لطفی با تاکید بر اتمام طرح‌های فاضلاب استان در ۵ سال آینده خاطرنشان کرد: ۹ شهر از ۱۱ شهر در ۵ سال آینده از طرح فاضلاب بهره‌مند خواهند شد.