لواسان، اولین شهر هوشمند تهران

دنیای اقتصاد، شرق استان تهران، محسن عسکری: در مراسمی با حضور استاندار تهران چند طرح عمرانی و شهری در شهرستان شمیرانات منطقه لواسان به بهره‌برداری رسید. سیدحسین هاشمی، استاندار تهران در این مراسم و در بازدید از مرکز پایش تصویری شهرداری لواسان گفت: لواسان با به‌کارگیری از تکنولوژی‌های جدید شهری به‌زودی به‌عنوان اولین شهر هوشمند ایران و یکصدویکمین شهر هوشمند دنیا معرفی خواهد شد.

وی ادامه داد: ایجاد شهرهای هوشمند در دنیای پیشرفته شده امروز یک امر اجتناب‌ناپذیر است.

وی در ادامه افزود: از مزایای طرح پایش تصویری شهرداری لواسان ثبت خودروهای ورودی و خروجی شهر است.

استاندار تهران ادامه داد: این طرح به‌منظور ایجاد فضای امن عمومی برای مردم و تامین امنیت نامحسوس به نیروهای انتظامی کمک خواهد کرد، چراکه این سیستم توانایی رصد تمامی خودروهای ورودی و خروجی به شهر و همچنین کمک به امدادرسانی در مواقع بحران را خواهد داشت.

وی گفت: از مزایای دیگر این سیستم کنترل اوج ترافیک ورودی و خروجی شهر و ایجاد بانک اطلاعاتی خودروهای عبوری در لواسان است.

استاندار تهران افزود: این اقدام علاوه‌بر اینکه امنیت شهر را تضمین می‌کند، باعث جلوگیری از ساخت وسازهای غیر مجاز می‌شود. در این مراسم به دستور استاندار تهران مقرر شد لواسان به‌عنوان پایلوت شهرهای هوشمند در ایران برای شهرداران دیگر مورد بازدید قرار گیرد و در کمترین زمان ممکن دیگر شهرهای استان تهران نیز به خدمات هوشمندسازی شهرها بپیوندند.

رضایی، کارشناس اجرایی این طرح نیز گفت: شهر هوشمند نزدیک ۵ ماه است که به صورت پایلوت در تهران مطرح است.

وی درباره اقدامات صورت گرفته برای اجرای این طرح افزود: افتتاح مرکز پایش تصویری لواسان از اقدامات انجام شده به این منظور است. رضایی اعلام کرد: در این طرح در تمام مراکز اصلی شهر از دوربین‌های مداربسته استفاده شده است.

در این مراسم که با حضور استاندار تهران برگزار شد، طرح‌های جدول‌گذاری با اعتبار ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، روکش آسفالت با اعتبار ۹ میلیارد و ۶۳۵ میلیون تومان، پیاده‌روسازی با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان، آبنمای شهرداری با اعتبار یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان، پارک قاضی‌آباد شمالی با اعتبار ۷ میلیارد و ۳۲۲ میلیون تومان، اتاق مونیتورینگ و سیستم نظارت تصویری شهر با اعتبار ۳ میلیارد و ۴۲۵ میلیون تومان، پارک قاضی‌آبادجنوبی با اعتبار ۷ میلیارد و ۵۷۶ میلیون تومان و دیوارکشی میدان اصلی لواسانات با اعتبار ۲۲۱ میلیون تومان افتتاح شد.