رشد تجارت با عراق از کرمانشاه

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: یک هیات تجاری متشکل از فعالان اقتصادی سلیمانیه عراق به کرمانشاه سفر کردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه در دیدار با این هیات که در اتاق کرمانشاه برگزار شد، اظهار امیدواری کرد: این دیدار زمینه‌ساز تقویت فضای اقتصادی کرمانشاه و سلیمانیه شود.

کیوان کاشفی با اشاره به نیازهای بازار دو کشور ادامه داد: روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق از کرمانشاه و سلیمانیه آغاز می‌شود.

کاشفی از سابقه طولانی تعامل تجاری کرمانشاه و سلیمانیه یاد کرد و افزود: در برخی موارد سطح روابط دو استان از مبادلات اقتصادی بالاتر رفته و به تعاملات فرهنگی تبدیل شده که این موضوع خود پشتوانه تعاملات اقتصادی بیشتر است.

عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران خاطرنشان کرد: در گذشته هر سال یا هر دو سال یکبار شاهد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های ایران در سلیمانیه بودیم که در سال‌های اخیر به‌دلیل برخی مشکلات اقتصادی همچون بالا رفتن نرخ ارز، برگزاری این نمایشگاه به تاخیر افتاد.

به گفته کاشفی برنامه‌ریزی برای برگزاری مجدد این نمایشگاه در عراق در حال انجام است.

وی اظهار امیدواری کرد در پایان این سفر تعاملات دو طرف به‌ویژه در بعد گردشگری و درمان بیشتر شود و مشکلات دو طرف در بخش‌های مختلف نیز مرتفع شود.

رئیس اتاق کرمانشاه تردد و صدور ویزا را از مهم‌ترین این مشکلات برشمرد واظهار کرد: امیدواریم با حل این مشکل شاهد سهولت در تردد و ارتباطات بیشتر دو طرف باشیم.

در ادامه نلسون حضرتی، نایب‌رئیس اتاق کرمانشاه نیز از رشد ۱۵ درصدی تراز تجاری کرمانشاه با عراق در پنج ماه امسال خبر داد که بیانگر افزایش مراودات با عراق است.

وی از بازگشایی مرز سومار - مندلی به عنوان یک رویداد مهم یاد کرد که امکان تعامل کرمانشاه با عراق را بیشتر و سریع‌تر کرد.

حضرتی با بیان اینکه کرمانشاه از امکانات تجاری خوب از جمله مرزها و بازارچه‌ها برخوردار است، اعلام کرد: امکان دسترسی به نقاط مختلف عراق حتی مناطق جنوبی و مرکزی را داریم.

نایب رئیس اتاق کرمانشاه، تسهیل تجارت و حل مشکلات تجار را رسالت اصلی اتاق بازرگانی دانست و تاکید کرد: برای انجام این رسالت از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

آزاد عبدالله شمقار، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی سلیمانیه عراق نیز گفت: به بازرگانان ایران اعلام می‌کنیم که هیچ مشکلی برای امنیت آنها در کردستان عراق وجود ندارد.

به گفته وی اتفاقات اخیر، هیچ تاثیری بر وضعیت تجاری و اقتصادی دو طرف نداشته ‌است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی سلیمانیه معتقد است: اکنون به‌دلیل تلاش نیروهای پیشمرگه کرد، وضعیت امنی در کردستان عراق و حتی بیشتر شهرهای عرب‌نشین برقرار است.

وی اظهار امیدواری کرد: با این شرایط بتوان تعاملات تجاری بین دو طرف را افزایش داد و از ظرفیت‌های هر دو استان کرمانشاه و سلیمانیه استفاده کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی سلیمانیه از شرکت‌های ایرانی خواست با توان و انرژی بیشتر وارد بازار عراق شوند تا بتوان روند تجاری اقلیم کردستان عراق با ایران را بیش از پیش ادامه داد.

در ادامه یاسین رحیم‌فرج، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه بر لزوم برقراری روابط دوجانبه بین سلیمانیه و کرمانشاه تاکید کرد و یادآور شد: نباید این تعاملات در حد حرف بماند و باید عملی شود. وی با بیان اینکه روند تعاملات تجاری دوطرف و سفر هیات‌ها باید ادامه پیدا کند، خاطرنشان کرد: امیدواریم این سفرها نتیجه خوبی برای دو طرف داشته باشد.

فرج در پایان خواستار برنامه‌ریزی بیشتر برای استفاده از ظرفیت مرز پرویزخان برای تعامل دوطرف شد. قیس عبدالله سلیمان، سرکنسول عراق در کرمانشاه نیز از آمادگی همکاری کنسولگری عراق برای کمک به بازرگانان کرمانشاه خبر داد.

وی افزود: در زمینه اعطای روادید هیچ کوتاهی به‌ویژه برای افرادی که از سوی اتاق بازرگانی معرفی می‌شوند، نخواهیم داشت.

منصور صالحی‌فر، رایزن بازرگانی و اقتصادی ایران در سلیمانیه عراق نیز گفت: قصد داریم خط هوایی سلیمانیه - کرمانشاه را برقرار کنیم. وی با بیان اینکه جو تبلیغاتی و روانی بعد از حضور داعش در عراق باعث حضور کمرنگ فعالان اقتصادی ایران در کردستان عراق شد، افزود: برای مقابله با تهدیدهای داعش باید حضور فعال‌تری در عراق و منطقه داشت که البته با توافق ایران و ۱+۵ اکنون امکان حضور ایران در منطقه بسیار بیشتر است.

صالحی‌فر در ادامه به ظرفیت استان‌های غربی و مرزی همچون کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی اشاره کرد و ادامه داد: باید از امکانات این استان‌ها برای افزایش مبادلات تجاری با عراق به‌خصوص با اقلیم کردستان استفاده شود.

وی میزان صادرات و ترانزیت کالا به سلیمانیه عراق را در سال گذشته ۵/ ۶ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در دو تا سه سال آینده این رقم باید به بیش از ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار برسد.

رایزن بازرگانی و اقتصادی ایران در سلیمانیه ادامه داد: به همین منظور قصد داریم خط هوایی کرمانشاه - سلیمانیه راه‌اندازی شود زیرا کرمانشاه در ارتباط با کشور عراق مرکزیت منطقه غرب را دارد و شاهراه غرب کشور است.

صالحی‌فر یادآوری کرد: ما نیز در کنسولگری اقدامات تسهیل‌گرایانه را ادامه می‌دهیم تا امکان تردید برای دو طرف به‌ویژه فعالان اقتصادی فراهم شود. پس از این نشست فعالان اقتصادی طرفین در سه پنل تخصصی در بخش‌های مواد غذایی و کشاورزی، مواد پلاستیکی و پتروشیمی و مصالح ساختمانی به مذاکره نشستند.