دنیای اقتصاد، تبریز، سیما نیک رفتار: معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ایجاد بازارچه‌های دائمی فروش صنایع‌دستی در تمام استان‌های کشور طی دو سال آینده خبر داد.

سعید شیرکوند در بازدید از ششمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی در تبریز گفت: تلاشی که دولت در بخش میراث فرهنگی و صنایع‌دستی انجام می‌دهد برای نجات یک صنعت در حال اضمحلال است.

وی گفت: حمایت مادی و معنوی از افرادی که به صورت مستقیم در حوزه صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

شیرکوند از صنایع‌دستی به عنوان تابلو و بهترین نماد برای معرفی ایران یاد کرد و گفت: متاسفانه تا رسیدن به نقطه استاندارد فاصله زیادی داریم؛ ولی امیدواریم که با استمرار سیاست‌های حمایتی شاهد شکوفایی بیش از پیش این صنعت در کشور باشیم.

این مقام مسوول در ادامه اظهار کرد: ارائه تسهیلات با نرخ سود پایین و حمایت از تشکیل بازارچه‌های صنایع‌دستی از مهم‌ترین سیاست‌های حمایتی ما در سازمان است.

وی اعلام کرد: یکی از برنامه‌های این سازمان، راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی در تمامی استان‌ها است که این موضوع در دو سال آینده با تلاش هرچه بیشتر انجام می‌شود.

وی به بحث صادرات صنایع‌دستی نیز اشاره کرد و گفت: آمار دقیقی از میزان صادرات صنایع‌دستی نداریم؛ چرا که بخش اعظمی از صنایع‌دستی کشور به صورت چمدانی از کشور صادر می‌شود. شیرکوند با ابراز رضایت از حضور گسترده استان‌ها در ششمین نمایشگاه صنایع‌دستی تبریز، برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی را زمینه‌ساز حضور محصولات صنایع‌دستی بومی ایرانی در بازارهای جهانی و افزایش فرصت‌های لازم برای صادرات آنها دانست. استاندار آذربایجان شرقی نیز در بازدید از این نمایشگاه گفت: انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش یک حرکت ارزشمند فرهنگی است.

اسماعیل جبارزاده از جهانی شدن فرش تبریز به عنوان یک اقدام شاخص فرهنگی یاد کرد و گفت: پس از بررسی‌های مختلف، سازمان جهانی یونسکو، شهر تبریز را به عنوان شهر جهانی فرش معرفی کرد. وی با بیان اینکه این موضوع با یک فرآیند طولانی همراه بود، گفت: صنعت فرش، با فرهنگ و هنر ایران و به‌خصوص آذربایجان عجین شده است و انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش می‌تواند نقش مهمی در افزایش شناساندن فرهنگ و هنر ایرانی به تمامی کشورهای دنیا داشته باشد.

وی افزود: این انتخاب جهانی، مزیت‌های ارزشمندی برای استان به همراه خواهد داشت؛ به‌ویژه بعد از رفع تحریم ها، خیل عظیم گردشگران از تمامی کشورهای جهان به ایران و استان ما سفر می‌کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تلاش به‌منظور افزایش صادرات غیرنفتی کشور از مهم‌ترین تاکیدات مقام معظم رهبری است، گفت: این موضوع، از اصلی‌ترین اهداف دولت تدبیر و امید است که افزایش صادرات فرش به کشورهای دیگر، بیش از پیش در این زمینه موثر خواهد بود.