دنیای اقتصاد، اصفهان: مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان گفت: اینکه کشت برنج در خوزستان ممنوع است اما با آب خوزستان در اصفهان برنج کاشته می‌شود، صحت ندارد.

اسفندیار امینی گفت: باید در خصوص زاینده رود با مستندات صحبت کرد. اسفندیار امینی با تاکید بر اینکه برنج کاری در لنجان سابقه‌ای هزار ساله دارد، گفت: با نگاهی به تاریخ گذشته، منطقه لنجان محل برنج‌کاری بوده و در نظام‌نامه «کسری اردشیر بابکان» حتی به این موضوع اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه کشت برنج در لنجان از کشت‌های کم آب است، افزود: در مطالعات صورت گرفته برنج کاری در لنجان با شمال برابری می‌کند و کاشت گندم، یونجه و چغندر در این منطقه مصرف آب بیشتری دارد، چرا که خاک لنجانات به لحاظ اقلیمی مناسب این کشت بوده و مازاد آب به سفره‌های زیرزمینی باز می‌گردد.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان اصفهان با اشاره به اینکه کشت برنج در گذشته ۲۲ هزار هکتار بود که اکنون به کمتر از ۳۵۰۰ هکتار کاهش یافته است، تصریح کرد: درحالی‌که برنج کاری لنجانات به یک هفتم کاهش یافته، برنج کاری در خوزستان از ۵۰ هزار هکتار به ۱۲۰ هزار هکتار توسعه یافته است.

وی خطاب به رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: اگر خوزستانی‌ها ادعا دارند که زاینده رود دلیل کم‌آبی کارون است باید به تعداد سدهایی که روی سرشاخه کارون زده شده، نگاه کنند.

امینی با بیان اینکه آبی که از کارون وارد حوضه زاینده رود می‌شود توسط تونل اول و دوم کوهرنگ است، افزود: تونل اول کوهرنگ، که مربوط به ۶۲ سال پیش است در حال نرمال می‌تواند ۲۹۰ میلیون متر مکعب آب را از کارون به حوضه زاینده‌رود منتقل کند همچنین تونل دوم کوهرنگ که ۳۱ سال پیش افتتاح شد حداکثر قابلیت انتقال ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب در سال را دارد.

وی تاکید کرد: جمع آورد آب این دو تونل در حالت ایده آل ۵۵۰میلیون متر مکعب در سال است که نزدیک ۲ درصد کل آبی بوده که از ۶ استان وارد خوزستان می‌شود این در حالی است که کسی از ۹۸ درصد بقیه آبی که از خوزستان خارج می‌شود حرفی نمی‌زند. رئیس انجمن صنفی کشاورزان اصفهان با انتقاد از اینکه برخی می‌خواهند مشکل کم آبی خوزستان را به اصفهان نسبت دهند، گفت: به‌طور میانگین تا قبل از اینکه تعدادی سد روی سرشاخه کارون ایجاد شود، ۲۵ میلیارد مترمکعب وارد استان خوزستان شده که حدود ۵/ ۲ میلیارد مترمکعب آب از مناطق فریدون شهر و سمیرم اصفهان وارد خوزستان شده است، اما خروجی تونل کوهرنگ، نیم میلیارد مترمکعب بوده که ۲۰ میلیارد در مقابل ۲۵ میلیارد حدود ۲ درصد است.وی تاکید کرد: مشکل کم‌آبی خوزستان به ۱۴ سد بزرگی که روی سرشاخه‌های کارون برای تولید برق زده‌اند برمی‌گردد همچنین حجم زیاد دیگری آب توسط پمپاژهای محلی برداشت می‌شود.