دنیای اقتصاد، رشت، محدثه بی‌آزار: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با تاکید بر اینکه صنایع دستی با معیشت مردم استان گره خورده، اعلام کرد: صنایع دستی گیلان باید از پوسته سنتی خود خارج شود و با نگاه تکنیکی، خود را برای راهیابی به بازارهای خارجی مهیا کند.

محمد علیزاده در نخستین جشنواره حصیر در منطقه آزاد انزلی افزود: باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا زمینه ورود تجار صنایع دستی گیلان را به بازارهای داخلی و خارجی ممکن کنیم.

حمید رضا مرتضایی، عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی نیز با بیان اینکه باید برای افزایش تولیدات این بخش تلاش کنیم، افزود : باید به دنبال بازاریابی برای صنعتگر هنرهای دستی باشیم و برگزاری نمایشگاه دائمی یکی از این اقدامات است که به این منظور ایجاد پردیس نمایشگاهی صنایع دستی و مجموعه فروشگاه صنایع دستی در منطقه آزاد انزلی در دستور کار است و تاسیس موزه صنایع دستی برای عرضه تولیدات برتر صنایع دستی استان به دیدارکنندگان از دیگر برنامه‌ها است.

وی هدف سازمان منطقه آزاد انزلی از برگزاری جشنواره حصیر را ایجاد رقابت به منظور ارتقای کیفیت و نوآوری دانست.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد رقابت بین هنرمندان این حوزه به منظور اندیشیدن به تولید محصولات بهتر و خلاقیت و ابتکار در تولیدات اعلام کرد که در نهایت با انتخاب پنج اثر برگزیده و معرفی تولیدکنندگان برتر در نوروزخانه منطقه آزاد انزلی پایان یافت.

به گفته وی، در این جشنواره ۱۸۰ حصیر در طرح‌های مختلف از ۳۲ هنرمند به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که در پایان جشنواره از پنج صنعتگر برتر حصیربافی، سید مجید عطشانی اول، غلامحسین علی محمدی دوم، شهناز مولایی سوم، زهرا کله سری چهارم و لیلا بردبار دارنده مقام پنجم معرفی و از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی تجلیل شد.