بازار پاکستان معبری برای ورود به هند

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق کرمانشاه در دیدار با رایزن اقتصادی ایران در پاکستان با اشاره به باز شدن فضای اقتصادی کشور و ورود هیات‌های مختلف اقتصادی و بازرگانی از سراسر دنیا به ایران، افزود:

دوری چند ساله اقتصاد ایران از دنیا باعث شده شرکت‌های ما نتوانند به‌خوبی به شرکت‌های خارجی متصل شوند. کیوان کاشفی گفت: این شرایط باعث شده وقتی هیات‌های خارجی وارد کشور می‌شوند نتوانیم به خوبی از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به اینکه هیات‌های خارجی هم که وارد می‌شوند به درستی به بخش خصوصی وصل نمی‌شوند، اعلام کرد: بخش عمده شرکت‌های کشور دولتی هستند و هیات‌های خارجی به این شرکت‌ها وصل می‌شوند.

به گفته کاشفی این شرایط باعث می‌شود بدنه دولتی کشور فربه‌تر شود و بخش خصوصی که اکنون نیز کوچک است، کوچک‌تر شود.

وی با اشاره به اینکه در ایران ۲۵ هزار کارت بازرگانی داریم، ادامه داد: این عدد در ترکیه ۷/ ۱ میلیون و در آلمان هفت میلیون است که نشان می‌دهد بخش خصوصی ما در مقایسه با آنها چقدر کوچک است.

کاشفی همچنین بر لزوم تعامل با پاکستان تاکید و تصریح کرد: این کشور سال‌ها است که عضو سازمان تجارت جهانی است و می‌تواند معبری برای ورود به بازارهای هند نیز باشد.

وی از رایزن بازرگانی ایران در پاکستان خواست زمان نمایشگاه‌های اصلی و مهم پاکستان را اعلام کند تا شرکت‌های ایرانی بتوانند وارد این نمایشگاه‌ها شوند. رئیس اتاق کرمانشاه اعلام کرد: تعامل اقتصادی ما با پاکستان تنها در حد واردات برخی از کالاها است و در حوزه سرمایه‌گذاری‌های مشترک وارد نشده‌ایم. رایزن بازرگانی ایران در پاکستان نیز خواستار پیوند بخش خصوصی کشور به اقتصاد دنیا شد و افزود: این فرصت نباید تنها در اختیار دولتی‌ها باشد.

نعمتی تاکید کرد: اگرچه در این سال‌ها در یک فضای رقابتی فعالیت نکرده‌ایم و با تجارت جهانی فاصله داریم، اما باید خود را به آنها نزدیک کنیم و واقع گرا باشیم.

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان با بیان اینکه کشوری همچون پاکستان که در بسیاری از بخش‌ها از ایران عقب‌تر است سال‌ها است که عضو سازمان تجارت جهانی است و قوانین اقتصادی به روز دارد، یادآوری کرد: ما نیز باید قوانین بین‌المللی را بشناسیم تا بتوانیم قراردادهای ایمن ببندیم و البته خود نیز قوانین را رعایت کنیم. نعمتی درباره تعامل با پاکستان نیز تصریح کرد: عمده صادرات ما به این کشور نخود و گشنیز است. وی با بیان اینکه باید به تجار اصلی و مرکزی پاکستان وصل شد، تاکید کرد: مرکز تجارت جهانی در شبه قاره است و اگر به بازار پاکستان وارد شویم می‌توانیم به بازار هند نیز راه پیدا کنیم.

در ادامه دارابی، مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استانداری کرمانشاه نیز با بیان اینکه پاکستان ۲۰ سال است که عضو سازمان تجارت جهانی است، گفت: این کشور تجار ورزیده و کاردان دارد.

وی معتقد است: باید از فرصت‌های این کشور بیشتر استفاده کنیم.