اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان

دنیای اقتصاد، رشت، مجتبی عابدینی بی‌بالانی: با امضای توافق‌نامه طرح اتصال راه‌آهن جمهوری آذربایجان به ایران موسوم به آستارا-آستارا که قرار است سال آینده به اتمام برسد، گویا آستارایی‌ها نخستین مردمان گیلان هستند که صدای سوت قطار را خواهند شنید.

این توافق‌نامه در نشست کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در فرمانداری آستارا امضا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان، در مراسم امضای این توافق‌نامه که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، استاندار گیلان، رئیس شرکت راه‌آهن جمهوری آذربایجان و مدیرعامل راه‌آهن ایران برگزار شد، مقرر شد طرف آذری ۸کیلومتر راه‌آهن را تا نقطه صفر مرزی ادامه دهد و طرف ایرانی نیز ۲ کیلومتر خط راه‌آهن را ادامه خواهد داد تا در نهایت به پایانه متصل شود.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان را نیز عهده دارد، گفت: امیدواریم این اقدامات سال آینده به سرانجام برسد. وی افزود: حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۵۰۰ میلیون دلار است که با اتصال راه‌آهن این حجم مبادلات به ۲ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اتصال راه‌آهن و ساخت پایانه با ظرفیت ۵میلیون تن از اتفاق‌های خوبی است که در یک سال آینده شاهد آن خواهیم بود، ادامه داد: امیدواریم در آستارا ترکیبی از راه‌آهن، بندر و حمل و نقل جاده‌ای داشته باشیم و همین حمل و نقل ترکیبی، فرصتی برای انتقال کالا به آذربایجان و روسیه از طریق خلیج‌فارس خواهد شد.

واعظی با اشاره به عمق روابط ایران و آذربایجان گفت: در دسامبر، کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در ایران تشکیل می‌شود که یکی از موضوعات اصلی آن، طرح اتصال راه‌آهن خواهد بود، این در حالی است که فعال کردن گمرک آستارا، ارتقای سرعت آن و رد و بدل کردن دیتاها و هوشمند شدن از دیگر موارد مذاکرات دو روزه کمیسیون همکاری‌های ایران و آذربایجان بوده و تمامی موارد به توافق رسیده در تفاهم‌نامه همکاری‌های اقتصادی در نهایت منجر به رونق کسب و کار در کشور و شهرهای مرزی خواهد شد.

به گفته وی، در ۲۰ روز آینده با تشکیل کمیته‌ای در آستارا برای اقدامات بعدی تصمیم‌های اساسی اتخاذ خواهد شد. محمد علی نجفی، استاندار گیلان نیز در این نشست با پیشنهاد احیای گردشگری دریایی برای گسترش روابط ایران و آذربایجان اعلام کرد: دو کشور به‌منظور گسترش همکاری‌ها بر فعالیت‌های احیای گردشگری دریا محور و بهره‌گیری از ظرفیت بنادر و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کنار اتصال خط ریلی متمرکز شوند.

وی افزود: بی‌تردید با احیای خط گردشگری دریایی در این محدوده می‌توانیم توسعه صنعت گردشگری را بیش از پیش شاهد باشیم.

به گفته استاندار گیلان، این استان علاوه‌بر منطقه آزاد انزلی که بزرگ‌ترین منطقه آزاد دریای خزر است، طرح‌های بندرکاسپین و بندرآستارا را نیز در دست توسعه دارد و با فعال شدن منطقه ویژه اقتصادی آستارا روند توسعه اقتصادی و تجاری آن بیش از پیش شتاب می‌گیرد، همچنین با اجرای طرح خط ریلی که ارتباط با آسیای میانه، قفقاز و جمهوری آذربایجان را فراهم می‌کند، به‌طور قطع بستر لازم برای توسعه همه‌جانبه استان فراهم می‌شود. نجفی مهم‌ترین خواسته تجار آستارا را تسهیل در فرآیند تردد زمینی تجار گیلان و جمهوری آذربایجان اعلام و بر ضرورت تحقق آن تاکید کرد. وی اظهار کرد: شتاب در احداث راه‌آهن قزوین - رشت نیز مدنظر است و طبق برنامه، این خط ریلی در ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. وی گفت: ادامه این راه‌آهن از رشت به آستارا را نیز به‌طور جدی پیگیر هستیم.

استاندار گیلان گفت: پلی مشترک با جمهوری آذربایجان نیز ساخته خواهد شد و در این خصوص هزینه صرف شده، مشترک خواهد بود، همچنین در انتهای ایجاد ۲ کیلومتر خط آهن در خاک ایران، پایانه‌ای ساخته می‌شود که برای این طرح سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در ایران و جمهوری آذربایجان می‌توانند وارد عمل شوند، این در حالی است که با نهایی شدن طرح فاینانس و متصل شدن راه‌آهن آستارا به رشت، راه‌آهن ۵۲۰۰ کیلومتری دنیا از هندوستان به بندر هلسینکی در اروپای شمالی اتصال پیدا می‌کند.

نجفی تصریح کرد: با اتصال این راه‌آهن، حمل بار از ۴۵ روز به ۲۰ روز تقلیل می‌یابد.

مصطفی اف، وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان هم در این نشست با استقبال از پیشنهادهای استاندار گیلان در خصوص احیای گردشگری دریایی و بهره‌گیری از ظرفیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: کارگروهی از سوی دو کشور در این زمینه تشکیل می‌شود.

وی افزود: همکاری‌های ما در تمامی سطوح با موفقیت همراه بوده، در ابتدای امر راه‌آهن دو کشور متصل می‌شود و در مرحله دیگر شاهد اتصال بنادر ایران و آذربایجان خواهیم بود. وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان اعلام کرد: طرف ایرانی ۸۰ درصد از طرح راه‌آهن قزوین - رشت را انجام داده و به‌منظور ایجاد خط ریلی رشت به آستارا، مشکلات مالی گریبانگیر این طرح است که در این مذاکرات، بررسی‌های لازم برای این موضوع انجام شد، پس از اتمام راه‌آهن کریدور شمال - جنوب، هزینه حمل و نقل بار کاهش می‌یابد که این به نفع دو کشور است. مصطفی‌اف افزود: اتمام مرحله نخست این طرح منجر به افزایش ۱۰ برابری حمل و نقل کالا بین ایران و جمهوری آذربایجان خواهد شد، همچنین اگر حجم مبادلات کالا بین دو کشور حدود ۶۰۰ هزار تن است، با اتصال راه‌آهن در مرحله نخست حجم مبادلات به ۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت.