دزفول سرزمینی  با ظرفیت‌های فراوان پل بنددزفول

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: فرماندار ویژه دزفول گفت: دزفول، سرزمینی با ۴۷۰۰کیلومترمربع وسعت و سه اقلیم آب و هوایی در سه حوزه بازرگانی، کشاورزی و گردشگری حرف برای گفتن دارد. البته صنعت هم در درجه بعد از این سه حوزه قرار گرفته است. حبیب‌الله آصفی با اشاره به خاک حاصلخیز، آب کم‌نظیر و پاکیزه و هوای معتدل دزفول افزود: این شهر از قدیم‌الایام تا شعاع چند صدکیلومتر به مناطق مختلف کالا و خدمات صادر می‌کرد؛ ولی کشاورزی در دزفول طی ۵۰ سال اخیر با توجه به احداث سد دز کمی برجسته شده و با کشت و صنعت هویت جدیدی به خود گرفته است.

وی اظهار کرد: این شهرستان در حوزه بازرگانی درون‌زا است و در گذشته و حال در حوزه اقتصاد سنتی تولید محصولات صنایع دستی و سنتی دارد که مکمل نیازهای بخش کشاورزی است. در این شهر کارگاه‌های مفصل پارچه بافی، فرش‌بافی، کپوبافی و ده‌ها صنعت دیگر وجود دارد.

وی بیان کرد: نیازهای شهرستان باعث شد تا سد دزفول با بیش از ۱۰۰ هزار هکتار پوشش اولیه احداث شود. این سد شاید تنها سدی است که با وجود خشکسالی در سال‌های اخیر مشکل آب نداشته و سال گذشته حدود ۲۵ روز سرریز سد دز را داشتیم. اکنون نیز روزانه ۴۰ متر مکعب سرریز این سد به سمت زمین‌های کشاورزی تحت پوشش می‌رود. فرماندار ویژه دزفول گفت: در شمال خوزستان ۵/ ۴ تن تولید محصولات زراعی داریم که معمولا به نام این شهر است. در حوزه بازرگانی نیز بخشی از محصولات گوشت، دام، مرغ، ماهی، خوراک دام و مواد اولیه صنایع غذایی از این شهر به سایر شهرها و استان‌ها ارسال می‌شود.

وی یادآور شد: در دزفول علاوه‌بر کشاورزی بحث باغداری مطرح است و بیش از ۶۰۰۰ مترمکعب باغ مرکبات داریم؛ ولی چون اساس این باغداری از ۵۰سال قبل بوده عمدتا فرسوده است و برای همین هم بازدهی مناسب ندارد. اکنون در استان‌های دیگر تولیدات ۵۰ تن طبیعی است؛ ولی دزفول حدودا ۶ تن محصولات باغی دارد. از این رو عزم جدی مدیران استانی را می‌طلبد که به کمک اقتصاد باغداری دزفول آمده و با سیاست‌های منطقی علمی این باغ‌ها را نجات بدهند. البته باغ‌های جدیدی که احداث شده حدود ۲۰ تا ۳۰ تن محصول دارند.

آصفی اضافه کرد: در حوزه گردشگری ظرفیت‌های ما بدون شک منحصربه‌فرد و بخش عظیمی از آن بالقوه است. مطالعات وسیع شهر تاریخی جندی شاپور دزفول از سال گذشته توسط مشاور مقام معظم رهبری در حال انجام بوده و مقرر شد تا در بهمن امسال سمینار جندی شاپور همزمان در دزفول و تهران برگزار شود. امیدوارم بتوانیم بخشی از هویت تاریخی استان را در این نقطه برجسته‌تر کنیم. فرماندار ویژه دزفول با اشاره به اینکه رودخانه دز ظرفیت‌های زیادی برای شنا، قایقرانی، گردشگری آبی و ماهیگیری دارد، اعلام کرد: ۱۰۸ قطعه آثار تاریخی از موسسه شیکاگو به ایران برگشت که بسیاری از آنها متعلق به چغامیش در هشت کیلومتری دزفول است.

آصفی با اشاره به وجود ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی در دزفول گفت: ظرفیت‌های عظیمی در دزفول داریم؛ ولی معمولا دستگاه‌های دولتی کشش خوبی برای همکاری با بخش خصوصی ندارند. متاسفانه اقتصاد استان عمدتا دولتی است و این اقتصاد دولتی کمر بخش خصوصی را شکسته و بی‌دلیل هم نیست که هزاران سرمایه‌دار خصوصی به استان‌های دیگر رفته ولی در خوزستان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. فرماندار ویژه دزفول در ادامه اعلام کرد: سرمایه‌گذاری بخش دولتی خوزستان آنقدر گسترده شده که جایی برای بخش خصوصی نیست و نگاه به بخش خصوصی بسیار محدود و غیرمنطقی است. به راحتی با مراجعه به استان‌هایی همچون یزد، قزوین و آذربایجان‌ها که خصوصی‌محور هستند می‌توان متوجه شد، توسعه بخش خصوصی به حدی است که جا برای بخش دولتی نیست و به همین دلیل توسعه پایدار برای آنها زودتر شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با نگاه ویژه استاندار برای توسعه و اقدامات بزرگی که در مرزها، توسعه گمرک و مناطق آزاد صورت گرفته شاهد پیشرفت‌های خوبی خواهیم بود. آصفی درباره صنایع تبدیلی نیز گفت: تعدادی کارخانه در دزفول داریم که به صورت محدود در صنایع تبدیلی فعالیت می‌کنند. خشک کردن سبزی، تن ماهی و رب گوجه از صنایع تبدیلی فعال در دزفول هستند. کارخانه بزرگ قارچ که بالای ۶۰۰۰ تن تولید دارد نیز در این شهر فعال است.

فرماندار ویژه دزفول تاکید کرد: در حوزه سبزی کارگاه‌های محدودی داریم؛ ولی یک پایانه صادراتی تعریف شده و یک سرمایه‌گذار آلمانی پای کار است که امیدوارم تکان جدی در صنایع تبدیلی ایجاد کند. اکنون محصول شوید این شهرستان با تکنولوژی بالا تولید شده و جزو عالی‌ترین محصولاتی است که به آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود. البته چون پایانه صادراتی و مرز هوایی نداریم مستقیم از دزفول صادر نمی‌شود. آصفی در ادامه اعلام کرد: ۵/ ۴ میلیون تن محصول صیفی‌کاری در شهرستان داریم؛ ولی متاسفانه عایدی مستقیمی در این شهرستان ندارد. تاجران استان‌های دیگر این محصولات را خریداری کرده و حجم بالای این انتقال از عایدات ارزی محصولات، به آنها داده می‌شود. فرماندار ویژه دزفول یادآور شد: پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این شهرستان جذب شده که تقریبا ۹۰ درصد آن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که نیاز به تامین اعتبارات دولتی و تسهیلات ندارد. وی تاکید کرد: در ارتباط با گردشگری افق‌های بلندی داریم؛ ولی به‌دلیل مشکلات اعتباری در دو سال گذشته کمترین اعتبارات به این بخش داده شد. به عنوان نمونه در حوزه رودخانه دز ظرفیت‌های عظیم ملی داریم ولی عمده اقدامات انجام شده در این حوزه از سوی شهرداری بود. چون زمین‌های حاشیه ساحل عمدتا مالکی و بخش حریم رودخانه هم متعلق به سازمان آب است، خود به خود بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری در بخش ساحل فاصله داشته و کار برای سرمایه‌گذاری سخت است.

آصفی تصریح کرد: برخی مواقع تنها در یک روز ۴۰ هزار نفر از سراسر استان به دزفول می‌آیند و این حجم عظیم مراجعه به دزفول فرصت بسیار خوبی برای شهرستان است. باید قدر این فرصت را دانسته و برای ایجاد ظرفیت‌های گردشگری و فراهم کردن زیرساخت‌ها به‌ویژه محل‌های اقامت‌ ارزان‌قیمت بیشتر فعالیت کنیم.

فرماندار ویژه دزفول با اشاره به اینکه با تمام توان از سرمایه‌گذاری حمایت می‌کنیم، ادامه داد: به‌زودی در ۱۰ باغ منطقه شمس‌آباد سوئیت و رستوران‌های مدرن و سنتی راه‌اندازی خواهیم کرد که به توسعه گردشگری کمک بسیاری می‌کند. در حقیقت تحصیلکرده‌های زیادی داریم که برای استراحت می‌آیند و اگر به بحث اقامت آنها توجه نشود قطعا به اصفهان، شیراز، کرج و سایر شهرهای خوش آب و هوا و با امکانات خوب می‌روند.

آصفی با اشاره به آمار ۱۲ درصدی بیکاری در دزفول گفت: مجوز احداث کارخانه فولاد در گذشته برای دزفول گرفته شده بود که دو سال قبل یک زمین خالی بود؛ اما اکنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته و شاید مدرن‌ترین کارخانه فولاد کشور باشد. واحد میلگرد این کارخانه فروردین سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: کارخانه لوله‌سازی بدون درز درون چاه نفت با ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هم برای دزفول پیش‌بینی شده است. سرمایه‌گذار این کارخانه بخش خصوصی بوده و ۶۰۰ نفر هم اشتغال‌زایی دارد.