تاسیس مناطق آزاد بانه و مریوان

دنیای اقتصاد، سنندج: استاندار کردستان گفت: به مناسبت تاسیس مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان جشنواره بزرگ نوروزی با همکاری اقشار مردم به‌منظور معرفی هرچه بهتر کردستان در این شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کردستان، عبدالمحمد زاهدی در جلسه دیدار با اعضای شورای شهر، روحانیون و اصناف بانه، از برگزاری جلسه‌ای که با مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه تجاری، صنعتی کشور خبر داد و گفت: در این نشست چگونگی تمهید مقدمات و راهکارهای اجرایی تاسیس منطقه آزاد تجاری - صنعتی بانه و مریوان مورد بررسی قرار گرفت تا با فراهم کردن این مقدمات، بلا فاصله بعد از تصویب لایحه در مجلس عملیات اجرایی آغاز شود.

وی افزود: سیاست‌های کلی برای تاسیس و موفقیت منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان نیز در این نشست بررسی شد.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: در استقبال از تاسیس منطقه آزاد بانه و مریوان، جشنواره بزرگ نوروزی با همکاری اصناف، بازاریان، مدیران دستگاه‌های دولتی، شوراهای اسلامی و نهادهای مردمی، به‌منظور معرفی هرچه بیشتر این دو منطقه و همچنین استان در سطح ملی و بین‌المللی در بانه و مریوان برگزار خواهد شد.

استاندار کردستان در ادامه بر گسترش تولید از طریق ظرفیت‌های مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان تاکید کرد.

زاهدی اظهار کرد: شهرستان‌های بانه و مریوان از مزیت‌های زیادی برخوردارند که می‌تواند موجب عملکرد موفق منطقه آزاد تجاری در این مناطق شود.

وی افزود: مرز سیرانبند بانه و مرز باشماق مریوان نزدیک‌ترین مرزهای کشور به دریای مدیترانه هستند که این مهم‌ترین ظرفیتی است که وجود دارد و باید از آن برای ایجاد این مناطق بهره برد.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه از اهداف مناطق آزاد گسترش ارتباط با دنیای خارج است، تصریح کرد: اجرای زیرساخت‌ها در ایجاد این مناطق موثر است و خوشبختانه این مناطق از نظر زیرساخت‌های آب، برق، گاز و ارتباط مخابراتی مشکلی نداشته و راه‌ها نیز به‌عنوان مهم‌ترین زیرساخت مورد نیاز در حال احداث هستند. زاهدی ادامه داد: راه ارتباطی شهرستان‌های سنندج - مریوان در حال احداث است و تا پایان سال ۹۵ به اتمام خواهد رسید.

وی همچنین اعلام کرد: راه ارتباطی سنندج- سقز نیز با تخصیص اعتبار ۲۲۰ میلیارد تومان در حال احداث است و با در نظر گرفتن اعتباری ویژه از ماده ۱۸۰ برای راه‌های استان، راه ارتباطی سقز- بانه نیز احداث خواهد شد. وی تکمیل فرودگاه سقز را از دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز دانست و افزود: تکمیل فرودگاه سقز پشتوانه‌ مهمی برای بانه است.

استاندار کردستان مصوبه ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی بانه و مریوان را جهشی برای ایجاد زیرساخت‌ها در استان اعلام کرد و آن را موجب تسریع در تامین زیرساخت‌های استان دانست. وی اعلام کرد: با توجه به اینکه این مناطق، مناطق آزاد تجاری- صنعتی هستند نباید از بعد صنعتی بودن آنها غافل شویم. زاهدی مدیریت را اصلی مهم در موفقیت این مناطق دانست و افزود: اخذ مهم‌ترین تصمیم‌ها بدون مدیریت صحیح، مفید نیست.

زاهدی ادامه داد: در اجرای این مصوبه محیط‌زیست به‌طور ویژه‌ای مورد توجه قرارگرفته و دریاچه زریوار به‌عنوان مهم‌ترین عامل جذب گردشگر این شهرستان به هیچ عنوان دچار آسیب نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای برجام و لغو تحریم‌ها موجی از سرمایه‌گذاری خارجی کشور را در بر می‌گیرد که استان کردستان نیز از این محروم نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد مناطق آزاد تشریفات و بوروکراسی اداری را برای سرمایه‌گذاران از بین خواهد برد، خاطرنشان کرد: باید از سرمایه‌گذاری برای توسعه کردستان استفاده کنیم و ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی بانه و مریوان بهترین فرصت برای جلب حضور سرمایه‌گذاران خواهد بود. استاندار کردستان در پایان با اشاره به اینکه مصوبه ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان آغاز کار است، یادآور شد: همکاری گام به گام مردم برای تسریع در به نتیجه رسیدن این هدف بسیار مهم است و تاثیرات مطلوب آن علاوه‌بر شهرستان‌های یاد شده در کل کردستان مشاهده می‌شود.