دنیای اقتصاد، شرق استان تهران: طرح کمربندی شهرستان پاکدشت، از طرح‌های عمرانی نیمه‌تمامی است که از دولت گذشته تاکنون بر زمین مانده و رفع مشکل ترافیک این شهرستان به تکمیل آن بستگی دارد.

پاکدشت به عنوان نقطه خروجی استان تهران به سمت سمنان و به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیت امام رضا(ع)، همواره با مشکل ترافیک و عبور تعداد کثیری از خودروها همراه است، خودروهایی که به‌دلیل نبود کمربندی مجبورند از میان شهر عبور کنند که این موضوع باعث ایجاد گره‌های کور ترافیکی در این منطقه می‌شود.

گاه وقوع یک تصادف یا اجرای عملیات عمرانی در این محور ترافیک‌های چند کیلومتری ایجاد می‌کند که نمونه آن را می‌توان در سیلاب شهریور گذشته و ایجاد ترافیک ۱۰ کیلومتری در این محور مشاهده کرد.

با وجود آنکه در اکثر شهرها عبور خودروهای سنگین از میان شهر ممنوع است، ولی در پاکدشت تمام خودروها همچون ماشین‌آلات حمل و نقل سنگین مجبورند برای رسیدن به استان‌های شرقی از میان شهر عبور کنند، این در حالی است که وجود پنج شهرک صنعتی و صدها واحد تولیدی در این شهرستان، بر تعداد این خودروهای سنگین می‌افزاید.

با وجود آنکه احداث کمربندی پاکدشت از سال ۹۰ و با اختصاص اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد، ولی با گذشت ۴ سال کماکان این طرح نیمه تمام باقی مانده است.

بازدید وزیر راه و شهرسازی و معاونان این وزارتخانه از طرح‌های عمرانی پاکدشت این امید را در دل مردم زنده کرد تا با تلاش‌های صورت گرفته زمینه شروع مجدد عملیات اجرایی کمربندی پاکدشت فراهم و این طرح ملی بار دیگر فعالیت خود را آغاز کند. نماینده پاکدشت در مجلس در این باره گفت: برای تکمیل کمربندی پاکدشت به اعتباری به میزان بودجه عمرانی۲۰ سال پاکدشت نیاز است.

فرهاد بشیری گفت: پاکدشت به‌دلیل داشتن شهرک‌های صنعتی فعال و نیروگاه برق شهدای پاکدشت جزو قطب‌های صنعت کشور محسوب می‌شود و این موضوع ایجاب می‌کند که محورهای مواصلاتی موجود توسعه یافته و راه‌های جدید متناسب با روند توسعه شهر ایجاد شود. بشیری افزود: کمربندی پاکدشت با اعتبارات استانی قابل اجرا نیست از این رو لازم است تا با تامین اعتبار ویژه برای این طرح ملی، زمینه اجرای آن فراهم شود چرا که بسیاری از خودروهای عبوری از این شهرستان فقط آلودگی برای منطقه ایجاد می‌کنند. وی تصریح کرد: اجرای کمربندی ۳۲ کیلومتری پاکدشت نیازمند عزمی جدی از سوی تمام مسوولان و نهادهای مرتبط است که با جلسات موثری که با مدیران وزارت راه و شهرسازی برگزار شده، زمینه اجرای این طرح فراهم شود.