سرمایه‌گذاران صنعتی را ناامید نکنید

دنیای اقتصاد، شهرری، روح‌الله حسین‌زاده: معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری خطاب به روسای اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی توصیه کرد فقط به دنبال اجرای قانون در حوزه مسوولیت خود باشند و از تفسیر قانون به نفع خود و ارائه نظری فراتر از قانون خودداری کنند.

هدایت‌الله جمالی‌پور که ریاست هیات‌مدیره انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن کشور را نیز برعهده دارد در نشست هفتگی کارگروه بررسی و رفع موانع تولید ری با بیان اینکه صنعت در نابسامانی به سر می‌برد، اظهار کرد: با برنامه‌های فعلی در کشور، توسعه صنعتی اتفاق نمی‌افتد و باید تدبیر جدی اندیشیده شود. وی افزود: همان‌طور که تاکید داریم صنایع باید قانون را رعایت کنند، انتظار داریم متولیان حوزه تولید نیز در برخورد با کارفرمایان و صنایع، موارد قانونی را به نحو احسن اعمال کنند و با برخوردهای نامناسب، سرمایه‌گذاران صنعتی را ناامید نکنند.

وی در ادامه خواستار قطب‌بندی فعالیت صنایع در استان‌های مختلف شد و افزود: متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم توسعه کشور را برمبنای ظرفیت‌ها و منابع رقم بزنیم. در تمام دنیا حوزه جغرافیایی تولید محصولات مختلف مشخص شده است و باید دست‌اندرکاران صنعت نسبت به جانمایی بهترین منطقه تولید محصولات با توجه به ظرفیت‌های جغرافیایی و منابع انسانی و همچنین زیرساخت‌های موجود آن منطقه در خصوص یک محصول خاص اقدام کنند. جمالی‌پور با اعلام مخالفت با احداث شهرک‌های صنعتی بدون توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز، تاکید کرد: هرگونه توسعه باید بر مبنای ایجاد زیرساخت‌ها، منابع و امکانات باشد تا صنعتگران پس از استقرار با چالش مواجه نشوند. فرماندار ویژه شهرستان ری با اشاره به تمرکز صنوف تولیدی در شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: مقدمات احداث شهرک پوشاک نیز انجام شده ولی مکان پیشنهادی برای احداث این شهرک تامل‌برانگیز است.

معاون استاندار تهران با بیان اینکه ایران در چهارراه حرکت اقتصادی جهان است، اظهار کرد: با توافق هسته‌ای و اجرای برجام، فعالیت‌های خوبی در زمینه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور صورت گرفته که امید است پس از شروع برجام، افق روشنی برای کشور ترسیم شود. عزیزالله افضلی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ری نیز در این نشست از جمع‌بندی مصوبات این جلسه و ابلاغ آن به اداره‌های مربوطه از سوی فرماندار این شهرستان خبر داد و گفت: صنعت بیمار است، از این رو تقاضا داریم همه دستگاه‌ها، صنعتگران را در فرآیند تولید یاری کنند. در این جلسه که بخشدار کهریزک، شهردار باقرشهر و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری نیز حضور داشتند، مشکلات کارخانه‌های انرژی، ساحل چوب و پوشاک اعتماد بررسی شد.