صعود«انزلی» در شاخص‌های اقتصادی

دنیای اقتصاد، رشت: بعد از انتخابات سال ۹۲ و روی کار آمدن دولت یازدهم و در پی موفقیت‏های تیم هسته‏ای، شرایط اقتصادی کم کم روی خوش به بخش‏های مختلف نشان می‏دهد. در این راه مناطق آزاد به عنوان حلقه اتصال اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی و دروازه ورود بازرگانان خارجی می‏تواند بسیار زود‏تر از سایر بخش‏ها این اثرات را حس کند.

به گفته کار‏شناسان اقتصادی؛ منطقه آزاد انزلی که با اقدامات موثر به‌منظور توسعه تعاملات و همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی در حال تبدیل به هاب ترانزیتی منطقه است، با تیم مدیریتی جدید و از سال ۹۲ با بهبود فضای کسب‌وکار و خلق مزیت‌های بسیار برای سرمایه‌گذاران پای در مسیر پیشرفت گذاشته است.

از پیشرفت‏های به دست آمده در حوزه اقتصادی منطقه آزاد انزلی می‌توان به رشد شاخص‌های اقتصادی شش ماه امسال در مقایسه با سال قبل همچون سرمایه‌گذاری، مبادلات انجام شده در تالار بورس، تعداد مجوز صادره فعالیت اقتصادی، صادرات، وضعیت واحدهای تولیدی فعال و در حال راه‌اندازی واقع در منطقه و شاغلان در آن واحد‏ها اشاره کرد.

بازدید رئیس‌جمهوری از این منطقه، میزبانی اجلاس‌های بین‌المللی اقتصادی و حضور هیات‌های متعدد بلندپایه اقتصادی از کشورهای مختلف و اقدامات موثر در فعال‌سازی کریدورهای عبوری از منطقه، انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف و همچنین افتتاح چند طرح توسعه‌ای و زیرساختی عمرانی برجای مانده، فراهم کردن زیرساخت‏های فنی و نرم‌افزاری برای حضور تجار و سرمایه‌گذاران، مسیر توسعه را برای منطقه آزاد انزلی بسیار روشن نشان می‏دهد.

امین افقی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد انزلی گفت: صادرات و صادرات مجدد از اهداف ایجاد منطقه آزاد شمرده می‏شود و همیشه نگاه ویژه مدیران منطقه به میزان صادرات و تلاش برای افزایش میزان آن است.

به گفته وی، آمارهای موجود نشان می‏دهد منطقه آزاد انزلی توانسته در بخش صادرات عملکرد رو به جلویی داشته باشد، به طوری که صادرات کالای حاصل از تولید منطقه به خارج از کشور با رشد ۳۸۳ درصدی نسبت به شش ماه اول سال گذشته عدد ۷/ ۳۶ میلیون دلار را نشان می‏دهد. در همین بخش صادرات کالای حاصل از تولید منطقه به داخل کشور نیز با رشد ۱۵ درصدی نسبت به شش ماه اول سال گذشته توانسته به ۱۳۰۰ میلیارد ریال برسد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد انزلی افزود: کشورهای مقصد صادرات محصولات عراق، ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و آلمان هستند. کالاهای صادراتی نیز شامل انواع پوشاک، محصولات کشاورزی و خشکبار همچون گردو، شمش آهن و میلگرد، انواع لامپ کم مصرف، تابلو برق‏، انواع قطعات ماشین، تجهیزات ضد انفجاری پالایشگاه، لوازم آرایشی و بهداشتی همچون انواع صابون و انواع ظروف یکبار مصرف است.

وی دلیل عمده افزایش صادرات را افزایش حجم تولید گروه کارخانه‌های صنعتی منطقه، تمرکز روی صادرات محصولات کشاورزی با مزیت نسبی منطقه و استان و همچنین فعال شدن سوله‏های راکد و زمین‏های بلااستفاده برای استفاده شرکت‌های تولیدی جدید اعلام کرد. وی در ادامه افزود: تعداد مجوز فعالیت اقتصادی صادره در شش ماه نخست سال جاری نیز رشد چشمگیر۷۰ درصدی داشته است. این تعداد مجوز از ۳۵۳ مورد در مدت مشابه سال گذشته به ۶۰۱ مورد در سال جاری رسیده است. افقی دلایل رشد صدور مجوز فعالیت‏های اقتصادی طی شش ماه نخست سال‌جاری را بهبود فضای کسب‌وکار، رونق اقتصادی منطقه و اجرای قانون کالای همراه مسافر و همچنین روان‌سازی امور و حذف فرآیندهای غیرضروری دانست.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد انزلی میزان حجم سرمایه‌گذاری اظهار شده طی شش ماه اول سال جاری طبق آمارهای به دست آمده در این منطقه را ۵۸۲۳ میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: این میزان در مقایسه با ۶ ماه اول سال گذشته رشد ۳۶ درصدی نشان می‏دهد. همچنین تعداد مجوز سرمایه‌گذاری صادره نیز با رشد ۴۱ درصدی از ۱۷ مورد در سال ۹۳ به ۲۴مورد در سال جاری رسیده است.

به گفته افقی، دلایل عمده افزایش میزان سرمایه‌گذاری در منطقه تلاش سازمان برای ارائه خدمات موثر به سرمایه‌گذاران از طریق ایجاد زیرساخت‏ها، اعمال معافیت‌ها و مزایای قانونی، خلق مزیت‌های جدید و کاهش بوروکراسی اداری در ارائه مجوزهای سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی فعال و در حال راه‌اندازی منطقه آزاد انزلی هم با رشد ۳۹درصدی از ۱۰۸ واحد در سال ۹۳ به ۱۵۰واحد در سال جاری رسیده‏اند. مجوزهای صنعتی صادره نیز در منطقه رشد ۴۷ درصدی دارند. پروانه بهره‌برداری صنعتی رشد ۸۳ درصدی و مجوز ورود (مواد اولیه و تجهیزات و ماشین‌آلات) رشد ۱۱۴ درصدی داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه رشد واحدهای فعال سبب افزایش شاغلان در این واحد‏ها نیز می‏شود، افزود: میزان اشتغال در واحدهای فعال با رشد ۱۵ درصدی روبه‌رو شده است و واحدهای صنعتی شهرک‏ها و خارج از شهرک‌ها نیز توانسته‏اند میزان اشتغال را از ۲۱۵۰ نفر به ۲۴۸۰ نفر برسانند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد انزلی اعلام کرد: تالار بورس کالای منطقه که با همکاری بورس کالای کشور فعال شده اولین بورس کالای مناطق آزاد ایران محسوب می‏شود. در این تالار طی ۶ ماه نخست سال‌جاری انواع کالا‏ها همچون محصولات کشاورزی، فلزی، شیمیایی و پتروشیمی معامله و عرضه شده و آمار شش ماه اول سال جاری نشان می‏دهد که میزان معاملات انجام شده ۱۸ هزار تن به ارزش ۲۸۳ میلیارد ریال است.

افقی افزود: به این منظور اقداماتی نیز برای رونق تالار بورس منطقه انجام شده که تست موفقیت آمیز اولیه سیستم جامع معاملات بورس کالای کشور در تالار منطقه، مذاکره و برگزاری جلسه حضوری با بیش از ۵۰ شرکت و واحد تولیدی برای انجام معامله در تالار بورس منطقه و مجوز معاملات قبض انباری در تالار بورس کالای منطقه و همچنین اخذ تاییدیه پذیرش انبار راه چاران در بورس کالا از اقدامات انجام گرفته این بخش است.