دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون رئیس‌جمهوری گفت: ممکن است همه طرح‌های ما با مشکلات مالی مواجه باشند، اما طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام تنها طرحی است که هیچ مشکلی ندارد.

محمدباقر نوبخت در نخستین همایش بررسی ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام با بیان اینکه اکنون ۱۶۰ هزار هکتار زمین از این طرح آماده و تحویل شده و به همین میزان نیز در دست اقدام است، افزود: دولت متعهد است که این طرح را به اجرا برساند و هیچ منعی برای ادامه اجرای آن وجود ندارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی هیچ تردیدی وجود ندارد، گفت: ۷۰ شرکت در این طرح فعالیت می‌کنند. وی با بیان اینکه مدیریت این طرح در سطح ملی و استانی به‌صورت گسترده فعال است، خاطرنشان کرد: حمایت اجتماعی به نحوه شایسته از این طرح وجود دارد.

نوبخت با اشاره به اینکه در استان‌های دیگر نیز طرح‌های عمرانی در حال انجام است، اعلام کرد: در سیستان و بلوچستان به زودی عملیات آماده‌سازی زمین‌های کشاورزی شتاب خواهد گرفت. معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: این پیشرفت‌های عمرانی در شرایطی انجام می‌شود که هنوز در تحریم هستیم و برجام نیز اجرا نشده است. اکنون آمادگی برای سرمایه‌گذاری در کشور بسیار بالا رفته است در حالی که در گذشته کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در کشور نبود، اما اکنون شرایط تغییر کرده است و ما هم از سرمایه‌های داخلی و هم سرمایه‌های خارجی استفاده می‌کنیم.نوبخت در ادامه گفت: با تامین اعتبار ۵۰۰ طرح نیمه تمام استان تکمیل شده و دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسند.

عدم اختصاص آب به دلیل کم اطلاعی

وزیر جهاد کشاورزی نیز در این همایش گفت: مشکل اختصاص نیافتن آب برای ۲۲۰ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کم دقتی یا نداشتن اطلاعات کافی وزارت نیرو است. محمود حجتی اظهار کرد: قرارداد تامین آب ۳۲۰هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری با سازمان آب و برق خوزستان منعقد شده اما به دلیل نبود اطلاع‌رسانی در مرکز نتوانستیم ۲۲۰ هزار هکتار دیگر را توافق کنیم.

وی افزود: تاکنون فرصت دو سال را برای اجرای طرح در این ۳۲۰ هزار هکتار از دست دادیم و امیدواریم بخشی از زمان از دست رفته را جبران و طرح را با وجود تاخیر به انجام برسانیم. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این طرح در سال ۹۲ متوقف شده بود، ادامه داد: برای ادامه طرح پولی نداشتیم، اما در دولت یازدهم همه مقدمات فراهم شد و قرار داد تامین آب طرح ۳۲۰ هزار هکتاری در خوزستان و ایلام منعقد شد. حجتی ادامه داد: در مهر امسال به رکورد بی‌سابقه ۹۷۰۰ هزار هکتار تسطیح اراضی این طرح دست یافتیم.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: در طرح تسطیح اراضی نخستین هدف یکپارچه‌سازی اراضی منقطع، پس از نقشه‌برداری و طرح هندسی آن با کمک مردم است که ابعاد زمین از حالت غیرقابل دسترسی به حالت قابل قبول در یک چارچوب مهندسی تدوین شود. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه با ابتکارات مهندسان، صرفه جویی در زمان و کیفیت به‌صورت همزمان در این طرح اعمال شد، افزود: همچنین ماشین آلات در این طرح به‌صورت سنتی و خودکششی به کار گرفته شد و اکنون به کمک تولیدکنندگان نزدیک به ۷۰۰ ماشین تخصصی در این طرح مشغول کار هستند.

حجتی اظهار کرد: در بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی این طرح در حد امکان انتقال آب به‌صورت تحت فشار و کم فشار انجام شده است. حجتی یادآور شد: تاکنون ۱۶۰ هزار هکتار از اقدامات زیرساختی این طرح انجام شده و با اجرای آن شاهد افزایش ۹ میلیون تن محصول علاوه بر محصولات گذشته خواهیم بود.

اشتغال 10 هزار نفر

استاندار خوزستان نیز با بیان اینکه خوزستان ملی ترین استان کشور است و تا وقتی نبض خوزستان بزند نبض کشور می‌زند، افزود: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری موجب اشتغال ۱۰ هزار نفر شده است و اینکه این طرح این تعداد اشتغال ایجاد کرده، از افتخارات دولت است. عبدالحسن مقتدایی اظهار کرد: طرح احیای اراضی خوزستان پس از دستور مقام معظم رهبری در دولت‌ها بررسی شد، اما هنر دولت یازدهم بود که این طرح را اجرا کرد.

وی با اشاره به اینکه خوزستان برای این طرح ظرفیت لازم را داشته است، افزود: این طرح، طرحی کارشناسی و علمی است و بحث با وزارت نیرو در مورد اختصاص آب به ۲۲۰ هزار هکتاری یا عدم آن، حل شدنی است و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تمام شده حساب می‌شود. مقتدایی خاطرنشان کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان تنها طرح در استان است که اجرای آن بدون یک معارض بوده و اینکه این طرح با این گستردگی حتی یک مورد مراجعه برای شکایت نداشته، از افتخارات است. استاندار خوزستان ادامه داد: از افتخارات دیگر این طرح این است که همه ارکان نظام در این طرح دخیل و نگاه به آن مثبت است و علت آن نیز مردمی بودن طرح است.