راه پرپیچ وخم طرح سبزه‌میدان

دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: طرح سبزه میدان؛ از مهم‌ترین طرح‌های شهری زنجان است که با تعریف کاربری‌های مختلف قرار است، میدان نقش جهان دیگری در کشور باشد. سبزه میدان می‌تواند در مجاورت بازار تاریخی این شهر به یکی از مراکز مبادلات اقتصادی شهر با ساخت مراکز تجاری مختلف تبدیل شود. این در حالی است که این مباحث از سوی مسوولان استانی، شهری و حتی پیمانکار طرح هنوز رنگ واقعیت پیدا نکرده است.

انتقاد شهروندان از بلاتکلیف ماندن این طرح از یکسو و وعده و وعیدهای مسوولان برای پیشبرد طرح از سوی مجری طرح راه را به جایی برده است که از اواخر تابستان زمزمه‌هایی درباره لغو قرارداد با پیمانکار طرح به گوش می‌رسد. یکی از شهروندان با اعلام اینکه مسوولان استان عزمی برای اجرای این طرح ندارند، می‌گوید: بارها شنیده‌ایم که این طرح با تعریف فضاهای مختلف اجرا می‌شود؛ اما متاسفانه در عمل چیزی را شاهد نبوده‌ایم.

وی با اشاره به تملک شهرداری در این نقطه شهر می‌افزاید: با وجود اتمام بخش‌هایی از تملک، هنوز پیمانکار اقدامی انجام نداده و این سیما برای مرکز شهر خوشایند نیست. این شهروند بر این باور است که مرکز شهر به ویرانه‌ای تبدیل شده است و باید در این زمینه مقامات استانی و شهری پاسخگو باشند. دیگر شهروند زنجانی با تاکید بر همکاری مردم و مسوولان برای پیشبرد اجرای این طرح مهم مرکز استان اظهار می‌کند: شهرداری و استانداری می‌توانستند با فروش اوراق مشارکت زمینه را برای مشارکت مردم در اجرای این طرح عملیاتی کنند. به گفته وی، اگر بخش خصوصی قادر به اجرای این طرح بود، می‌توانست در کوتاه‌ترین زمان نسبت به تملک بخش‌های باقی‌مانده در موقعیت طرح اقدام کند.

کوتاهی پیمانکار

شهردار زنجان درباره آخرین وضعیت طرح سبزه‌میدان و انتقادهای مردمی در رابطه با راکد ماندن این طرح می‌گوید: طبق قرارداد قرار بود سرمایه‌گذار تا ۲۵ شهریور امسال با اعتبار ۸۵میلیارد تومان به تملک اقدام کند تا وارد جزئیات اجرایی طرح شویم. حبیب ملایی‌یگانه با اشاره به احتمال لغو قرارداد طرح بزرگ سبزه‌میدان می‌افزاید: از آبان سال گذشته تاکنون شهرداری از فرصت استفاده و با تهیه طرح برتر فرآیند جذب سرمایه‌گذار را روشن کرده است. شهردار زنجان با بیان اینکه محدوده سبزه‌میدان زنجان قطعی نشده است، ادامه می‌دهد: زمین‌های اطراف به احتمال زیاد به محدوده فعلی طرح افزوده شود که در این صورت این محدوده به ۵/ ۸ یا ۹ هکتار می‌رسد.

به گفته وی، به‌دلیل پهنای گسترده طرح و به‌دلیل حجم بالای طراحی‌های صورت گرفته در طرح سبزه میدان برخی زمین‌های اطراف محدوده قبلی سبز‌ه‌میدان به این طرح اضافه شده است.

شهردار زنجان درباره تعداد پلاک‌های موجود در سبزه‌میدان می‌گوید: تعداد پلاک‌های موجود در طرح برای تملک، ۱۴۰ پلاک است که۷۰ درصد مالکان به فراخوان پاسخ مثبت داده و مراجعه کرده‌اند و۳۰ درصد برای تعیین تکلیف به شهرداری مراجعه نکرده‌اند. این در حالی است که شهرداری زنجان مطابق مصوبه شورای شهر زنجان نسبت به انتخاب سرمایه‌گذار اقدام کرد و در دی سال گذشته بعد از طی مراحل قانونی وارد مرحله عقد قرارداد با شرکت منتخب شد.

ملایی‌یگانه اضافه می‌کند: اجرای طرح سبزه‌میدان در۹ هکتار از هسته مرکزی شهر عملیاتی می‌شود و این طرح با مراقبت از پنج بنای تاریخی موجود در بطن طرح سبزه‌میدان اجرا می‌شود.

از سوی دیگر نایب‌رئیس شورای شهر زنجان اعلام می‌کند: برخی از توافق‌های شهرداری و شرکت کهن دژ میلاد درباره طرح سبزه‌میدان در قرارداد اجرا نشده و لازم است تا بررسی‌های لازم برای ادامه همکاری با این پیمانکار انجام گیرد. فخرالدین رستمی می‌گوید: با ادامه روند کنونی و عدم برنامه‌ریزی‌های تخصصی به‌منظور ادامه طرح، پاسخگوی جمعی از شهروندان خواهیم بود و باید با اتخاذ تمهیدات لازم تمام مسائل قرارداد مرور و مورد بازنگری قرار گیرد. میزان سرمایه‌گذاری در این طرح در حدی است که شهرداری به تنهایی نمی‌توانست به آن ورود پیدا کند و طی آگهی مناقصه موضوع را برای جذب سرمایه‌گذار به بخش خصوصی واگذار کرد.

آراز ضیایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز در این زمینه بیان می‌کند: شهرداری زنجان توانایی مالی برای اجرای طرح‌های بزرگ همچون سبزه‌میدان را ندارد و باید با تشویق سرمایه‌گذاران و مهیا کردن شرایط برای آنها طرح‌های سرمایه‌گذاری کلید بخورد. وی با بیان اینکه اکنون شاهد انتقادات بحق طرف شهروندان زنجانی هستیم، اعلام می‌کند: بی‌شک بلاتکلیف ماندن این طرح به ضرر شهروندان، مسوولان و بیت المال است. مواردی همچون پیچیدگی طرح و لزوم رعایت حقوق مردم و ذی‌نفعان در این طرح بزرگ بهانه‌ای برای طولانی شدن تهیه طرح سبزه‌میدان از سوی مشاور طرح در آذر سال۹۰ اعلام می‌شود؛ اما با گذشت۴ سال هنوز خبری از روند اجرای طرح نیست.

باز هم مردم

این داستان دنباله‌دار ادامه پیدا می‌کند تا اینکه معاون عمرانی استاندار زنجان پای مشارکت دادن مردم در قالب فروش اوراق مشارکت را به میان می‌کشد. جواد رحمتی با تاکید بر اینکه برای ورود به فاز تکمیلی طرح نیاز به مشارکت عمومی و حمایت همه‌جانبه احساس می‌شود، می‌گوید: فروش اوراق مشارکت از راهکارهای مناسب در این زمینه است. به گفته وی، بهره‌برداری از طرح سبزه‌میدان بازخورد خوبی بین شهروندان داشته و بهره‌وری را افزایش می‌دهد و شهرداری باید در رویکرد جدید خود برای افزایش درآمد و توسعه شهری از مشارکت مستمر مردم برخوردار شده و سرمایه‌گذار را در ایجاد زیرساخت‌های لازم به‌منظور مدرنیته شدن فضاهای شهری و اجرای طرح‌‌هایی همچون سبزه میدان دخالت دهد. رحمتی اضافه می‌کند: طرح سبزه‌میدان از دهه۵۰ یکی از دغدغه‌های شهرداری بوده و خوشبختانه زمینه اجرای آن و ورود به فاز صفر فراهم ‌شده است و با جمع‌آوری اطلاعات گسترده و بررسی۱۰‌ پایان‌نامه کارشناسی ارشد با این مضمون موفق شدیم با شرکت «کهن‌دژ میلاد» قرارداد بسته و۸۰ درصد از سهم آورده را برعهده شریک کاری بگذاریم. تا زمانی که مقامات استانی و شهری عزمی برای پیگیری پیشبرد طرح نداشته باشند، اجرای این طرح با فراز و نشیب‌هایی دست به گریبان خواهد بود.