اجرای 16 طرح انتقال آب از کارون

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: کشاورزان برخی شهرستان‌های خوزستان امکان استفاده از آب کارون را ندارند و این در حالی است که تاکنون ۱۶ طرح انتقال آب از حوضه کارون بزرگ اجرا شده است.

مسعود اسدی با اشاره به منابع طبیعی خوزستان اظهار کرد: این استان ظرفیت اشتغال‌زایی بسیاری برای جوانان دارد اما به دلیل شرایط نامناسب، آمار بیکاری در این استان بالا است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین منبع تولید ثروت و اشتغال در خوزستان کشاورزی است، افزود: اقوام مختلفی در این استان زندگی می‌کنند که اشتراکات زیادی با هم دارند اما مهم‌ترین وجه اشتراک آنها اقتصاد کشاورزی است.

اسدی تصریح کرد: منابع آبی خوزستان در تمام بخش‌ها به‌طور غیرقابل قبول و غیرمنطقی از دسترس ما خارج می‌شوند. وی افزود: اکنون ۱۶ طرح انتقال آب از رودخانه‌های کارون و دز در حال اجرا است و این در حالی است که برداشت آب برای کشاورزان حوضه کارون میسر نیست. رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان با تشریح شرایط رودخانه‌های استان، اظهار کرد: اراضی روستاهای بخش غیزانیه در اهواز، هفتکل و آبادان به دلیل ممنوعیت برداشت آب از کارون به بیابان‌ تبدیل شده و منشأ تولید توفان‌های ریزگرد شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حوضه کرخه اوضاع بدتر است، اظهار کرد: در تقسیم‌بندی جدید سهم خوزستان به ۲۱ درصد می‌رسد در حالی که سهم این استان حداقل ۸۰ درصد آورد این رودخانه است. اسدی افزود: سهم‌بندی رودخانه کرخه به این معنی است که شهرستان‌های هویزه، دشت آزادگان و حمیدیه امکان کشاورزی نخواهند داشت. وی اضافه کرد: در حوضه رودخانه زهره نیز کشاورزان دو سال است کشت نکرده‌اند و محصولات آنها به‌دلیل بی‌آبی از بین رفته است، در حالی که قرار است تونل عظیم انتقال آب برای استانی دیگر احداث شود.

تولد چشمه‌های شور

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این همایش، مطالعات دانشگاه تهران درباره راهکارهای علاج بخشی سد گتوند را خوش‌بینانه دانست و گفت: در این مطالعات پدیده لغزش در مخزن سد پیش‌بینی نشده است. حیدر زارعی افزود: با انحلال نمک‌های سازند گچساران و شور شدن آب مخزن، چشمه‌های شور در منطقه ظاهر شده است. وی با اشاره به مطالعاتی که در سال ۸۳ با همکاری یکی دیگر از استادان درباره سدگتوند انجام داده، اظهار کرد: این مطالعات با عنوان بررسی مشکلات ناشی از سازند گچساران برای سد گتوند، پیش از آبگیری سد انجام شده بود که در صورت توجه به آن مشکلات کنونی به‌وجود نمی‌آمد. زارعی محل فعلی ساخت سد گتوند (منطقه عنبل) را یکی از دو معدن نمک اصلی در استان دانست و افزود: شستن نمک این معادن و حل شدن آنها در مخزن سد، شور شدن آب‌های زیرزمینی، وجود فروچاله‌ها و رانش در مخزن مهم‌ترین مشکلاتی است که به دلیل جانمایی این سد اتفاق افتاده است. این استاد دانشگاه اظهار کرد: بعد از آبگیری سد تمام لایه‌های نمکی سازند درگیر شدند و ۱۰ ماه بعد از آبگیری نیز پدیده رانش در مخزن اتفاق افتاد. وی تصریح کرد: علاوه بر لایه‌های شور سازند گچساران، این ظرفیت در منطقه وجود دارد که ۴۰ میلیون تن گچ و نمک وارد مخزن سد شود. زارعی تاکید کرد: مطالعات دانشگاه تهران بسیار خوش‌بینانه است و حل مشکل سد گتوند نیاز به هزینه بسیار بالا و برنامه‌ریزی دارد و نمی‌توان اثرات آن را به کلی از بین برد، بلکه فقط می‌توان آنها را کاهش داد.