رشد ترانزیت محموله‌های نفتی

دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری ۴۲ میلیون تن انواع کالا طی هشت ماه نخست سال‌جاری در بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: ترانزیت و صادرات محموله‌های نفتی به ترتیب ۶۹ و ٢۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی با ارائه گزارشی از عملکرد بندر شهید رجایی در این مدت اظهار کرد: در مجموع ۴۲ میلیون و ۴۹۰ هزار و ۵۸ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که ۲۶ میلیون و ۳۳۱هزار و ۷۴۸ تن آن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ١۶میلیون و ۱۵۸ هزار و ۸۴۰ تن نیز مربوط به مواد نفتی است. وی افزود: از ابتدای سال‌جاری، ۴ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۶۷۳ تن مواد نفتی از طریق منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به خارج از کشور صادر شد که ٢۵ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

ترانزیت ٦50 هزار تن فرآورده‌های نفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در مدت یاد شده، بیش از ۶۴۸ هزار تن انواع فرآورده‌های نفتی از طریق این بندر به کشورهای مختلف ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶۹ درصد افزایش داشته است. ایدنی همچنین از واردات یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۱۱۸تن انواع فرآورده‌های نفتی از طریق بندر خلیج‌فارس (بخش نفتی بندر شهید رجایی) به داخل کشور و کابوتاژ ۹ میلیون و ٧۳۷ هزار و ۸۶۴ تن از این‌گونه کالاها طی سال جاری خبر داد.

صدور ١5 میلیون تن کالای غیرنفتی

ایدنی در ادامه صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران را ١۵ میلیون و ۴۹۳ هزار و ۷۶۲ تن اعلام کرد. وی گفت: مواد پتروشیمی، محصولات کشاورزی، مواد معدنی و صنعتی، فلزات، سنگ‌آهن و صنایع دستی از کالاهای غیرنفتی صادراتی است.

کاهش 25 درصدی واردات غیرنفتی

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، در مدت یاد شده، ۶ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۸۸۵ تن از چنین کالاهایی وارد بندر شهید رجایی شد که مقایسه این رقم با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد. ایدنی افزود: از ابتدای سال جاری، ترانشیپ ۷۵۷ هزار و ۵۲۰ تن کالای غیرنفتی به‌منظور تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر به ثبت رسید.

ترانزیت 8/ 2 میلیون تن کالای غیرنفتی

وی خاطرنشان کرد: در هشت ماه اخیر، ٢میلیون و۸۰۵ هزار و ۷۴۴ تن کالای غیرنفتی از طریق این بندر ترانزیت شد. ایدنی گفت: نفت کوره، مازوت، مس، گوگرد، مواد معدنی، آهن‌آلات، روغن خوراکی، ریل، گندم و گندله آهن از مواد نفتی و غیرنفتی است که در مسیر انتقال از آسیای میانه به اروپای شرقی و جنوب شرق آسیا از طریق ایران ترانزیت می‌شود.

پهلوگیری 2600 فروند کشتی

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از پهلوگیری ۲۶۶۳ فروند انواع شناور در این بندر با رشد ۲ درصدی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری، ۲۰۵۰ فروند شناور بالای هزار تن و ۶۱۳ فروند شناور زیر هزار تن در این بندر تردد کردند. ایدنی گفت: در این مدت، تخلیه و بارگیری یک میلیون و ۹۱ هزار و ۳۹۷ TEU کانتینر در بندر شهید رجایی به عنوان پیشرفته‌ترین بندر کانتینری کشور به ثبت رسید. بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران با بهره‌مندی ٤٠ پست اسکله و ۲۴۰۰ هکتار وسعت، از ظرفیت پذیرش سالانه ٩٠میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی برخوردار است. این بندر در فاصله ٢٣ کیلومتری غرب شهر بندرعباس در استان هرمزگان واقع شده است.