دنیای اقتصاد، شهرکرد: معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: در فصل زمستان، استان پذیرای گردشگران است. حیدر صادقی با اشاره به وضعیت گردشگری زمستانی در ایران با وجود قرار گرفتن در منطقه گرم و خشک گفت: مناطق کوهستانی و سردسیر کشور از جاذبه‏های منحصربه‌فردی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره میراث فرهنگی استان گفت: به‌منظور بازاریابی و معرفی جاذبه‌های گردشگری زمستانی در چهارمحال‌وبختیاری متناسب با ظرفیت‌های موجود و ترغیب گردشگران زمستان‌گرد و رونق صنعت گردشگری استان که در زمستان به علت سرمای شدید با رکود مواجه می‌شود، ضمن هماهنگی‌های لازم با ارائه‌کنندگان خدمات گردشگری همچون اماکن اقامتی، مراکز خرید سوغات محلی و صنایع دستی، اماکن تاریخی و موزه‌ها، نسبت به ارائه بسته گردشگری زمستانی اقدام کرده است. وی افزود: طبق توافق به عمل آمده بین معاونت گردشگری این اداره و برخی از مراکز گردشگری، شرکت‌ها و مکان‌های اقامتی تحت نظارت، مقرر شد در ۳ ماه زمستان تورهای گروهی بالای ۲۵ نفر که با معرفی کتبی یا هماهنگی تلفنی این اداره کل به مکان‌ها ومراکز معرفی شده ذیل مراجعه کنند از تخفیف برخوردار شوند.

وی گفت: بازدید رایگان از موزه‌های استان، جاذبه‌های گردشگری پل زمانخان و کانون گردشگری دیمه، پیرغار و تالاب بن از این تسهیلات است. صادقی ادامه داد: تخفیف ۵۰ درصدی باشگاه‌های رفتینگ شامل قایقرانی در آب‌های خروشان زاینده رود، تخفیف ۵۰ درصدی مراکز اقامتی شامل هتل‌ها، مهمانسراها و خانه‌های مسافر استان، تخفیف ۲۰درصدی فروشگاه‌های عرضه‌کننده صنایع دستی از دیگر تسهیلات در نظر گرفته شده برای گردشگران زمستانی استان است. وی گفت: دفاتر خدمات مسافرتی گردشگری مجری تورهای زمستانی برای بهره‌مندی از این تسهیلات می‌توانند با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری چهارمحال وبختیاری با شماره ۰۳۸۳۳۳۴۶۷۰۸ تماس بگیرند.

براساس شاخص‏های اقلیمی مربوط به ساخت پیست‏های اسکی، در سراسر زاگرس و بخش‏های زیادی از البرز امکان ایجاد پیست‏های اسکی و فضای ورزش‌های زمستانی وجود دارد. در این میان مناطق زاگرس مرکزی شامل استان‌های چهارمحال و بختیاری، فارس و کهکیلویه و بویر احمد با توجه به برخورداری از ارتفاع بیش از ۲ هزار متر که فصل ماندگاری برف در برخی از مناطق آنها تا بیش از ۸ ماه طول می‏کشد، مطلوب‏ترین زمینه را برای گسترش ورزش‏های زمستانی فراهم می‏کند.

غنای محیط طبیعی، چشم‌اندازهای زیبای جغرافیایی و جاذبه‏های مردم‌شناسی منطقه نیز موجب شده است که این نقطه از نظر توانمندی‏های بالقوه یکی از ایده‏آل‏ترین مناطق طبیعی جهان برای گسترش بازی‏ها و ورزش‌های زمستانی به شمار بیاید. وی افزود: طبق برآوردها نواحی کوهستانی، دامنه‏های برفی و پیست‏های اسکی کشور سالانه میزبان ۱۵ میلیون گردشگر است. در این میان استان‏های تهران، چهارمحال و بختیاری، همدان و اردبیل در زمینه گردشگری زمستانی از قابلیت‏های برجسته‏تری برخوردارند. به عقیده کارشناسان برنامه‏ریزی، توسعه زیرساخت‏ها و حمایت از سرمایه‏گذاری در گردشگری زمستانی می‏تواند در ایجاد فرصت‏های شغلی پایدار و افزایش درآمدها سهم موثری داشته باشد.

براساس این گزارش، در صورت گسترش پیست‏های اسکی و امکانات اقامتی در این منطقه مجموعه سیاحتی آن پایین‏ترین ورزشگاه زمستانی جهان در عرض جغرافیایی کره زمین خواهد بود که این موضوع گذشته از شهرت، امکان برنامه‏ریزی موثر برای جذب طبیعت‏گردی از کشورهای خلیج‌فارس را فراهم خواهد کرد. این مجموعه‏ها می‏توانند میزبان اسکی کوهستان، هلی اسکی، اسکی وحشی، اسنوبرد وحشی، برف نوردی، موتور سواری وسورتمه رانی و جشنواره تندیس‏های برفی و توریسم سلامت باشند. اکنون در ایران فقط ۲۶ پیست اسکی وجود دارد. وجود این تعداد پیست اسکی در ایران در مقایسه با کشورهای اسکی‌خیز دنیا همچون اتریش با بیش از ۵۰۰ پیست اسکی و ایتالیا با بیش از ۳۰۰ پیست اسکی قطعا رقم قابل توجهی نیست. در این میان آنچه ناکافی است استانداردهای موجود در پیست‏های کشور و امکاناتی است که در اختیار علاقه‌مندان به این رشته قرار می‏گیرد. به طوری که استانداردهای پایین باعث شده از میان ۲۶ پیست اسکی در ایران فقط شش پیست مورد تایید فدراسیون جهانی اسکی قرار بگیرد و اصطلاحا بین‏المللی نامیده شود. بر اساس این گزارش، از پیست‏های فعال کشور می‌توان به پیست‏ اسکی آبعلی، کلوپ نور، فیروزکوه و خور در تهران، پیست اسکی چلگرد در چهارمحال و بختیاری، خوشاکوه در ارومیه، پیام در آذربایجان شرقی، آلوارس در اردبیل، شکرک در فارس، نسار در بیجار، کاکان در کهکیلویه و بویراحمد، تاریک دره در همدان، شهمیرزاد در سمنان، فریدونشهر در اصفهان، پاپایی در زنجان، شازند در اراک، کامان در قزوین و شاندیز در خراسان رضوی اشاره کرد که با وجود داشتن بازدید‏کننده‏های بسیار، در شرایط متوسطی هستند.

از این بین پیست‏های آبعلی، شمشک و دیزین در استان تهران قابلیت پذیرایی از گردشگران خارجی را دارند. جاذبه‌های گردشگری زمستانی چهارمحال و بختیاری با توجه به قرار گرفتن در زاگرس مرکزی و دارا بودن جاذبه‌های طبیعی، ارتفاعات برف‌گیر و طبیعت بکر و خارق‌العاده، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و جشنواره‌های زمستانی، پیست‌های اسکی چلگرد، بارده و شیخ شبان و قابلیت ورزش‌های زمستانی به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری زمستانی مرکز و جنوب کشور و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس مطرح است. این استان ملقب به بام ایران از جاذبه‌های بی نظیر طبیعی برخوردار است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به رشته کوه‌های زاگرس با قله‌های بلند زردکوه به ارتفاع ۴۲۲۱ متر از سطح دریا با قابلیت‌های گردشگری فراوان همچون صخره‌نوردی، کوهنوردی، بارش برف و باران فراوان، یخچال‌های دائمی، رودخانه‌های پرآب و امکان رفتینگ و مناطق حفاظت شده اشاره کرد.

پیست اسکی چلگرد

یکی از جاذبه‌های طبیعی و ورزشی چهارمحال و بختیاری در زمستان پیست اسکی چلگرد است. این پیست در شهر چلگرد واقع در شهرستان کوهرنگ و در فاصله ۸۸ کیلومتری مرکز استان و طول۸۰۰ متر از معروف‌ترین پیست‌های اسکی رشته کوه‌های زاگرس به‌شمار می‌رود که در سال ۱۳۵۴ ساخته شده است. برف فراوان، یخچال‌های طبیعی وشیب تندی که با استانداردهای پیست‌های بین‌المللی انطباق دارد، از مزایای این پیست برای برگزاری مسابقات ورزشی زمستانی است. این پیست دارای ۲ دستگاه بالابر با طول مسیری برابر با ۸۰۰ و۷۰۰ متر و یک دستگاه بالابر آموزشی با طول ۲۰۰متر است.

پیست اسکی بارده

این پیست در نزدیکی روستای بارده در شهرستان بن و در ۴۳ کیلومتری غرب شهرکرد و در دامنه‌های شمالی کوه نسار تنگ واقع شده است. ارتفاع این کوه از سطح دریا ۲۷۰۰متر و مساحت این پیست در فاز اول حدود ۸۰ هکتار است. دسترسی آسان و نزدیکی به مر کز استان (شهرکرد) از ویژگی‌های این پیست به شمار می‌رود.

پیست اسکی شیخ شبان

این پیست در روستای شیخ شبان و در فاصله ۴۵ کیلومتری مرکز استان قرار گرفته است. میزان بارندگی در این منطقه به‌طور متوسط سالانه ۵۵۰ میلی متر است. بالابر این پیست از نوع تله‌اسکی (بشقابی) و طول خط بالا بر ۴۷۰متر است. ارتفاع نقطه شروع بالا بر ۲۵۰۰متر از سطح دریا است. وی از چشم‏اندازهای زمستانی دیگر را تالاب بین‌المللی چغاخور در بروجن و در کنار جاده خوزستان اعلام کرد. این تالاب حدود ۱۵۰۰ هکتار وسعت دارد و یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین تالاب‌های کشور است. در بهترین شرایط و موقعیت بارندگی، عمق آب تالاب به ۶ متر در نواحی شمالی می‌رسد. همه ساله هزاران نفر از داخل و خارج استان برای سیاحت و اقامت‌های کوتاه‌مدت به این ناحیه سفر کرده و از امکانات طبیعی آن برخوردار می‌شوند.

غار یخی چما

شگفت‌انگیزترین و دیدنی‌ترین پدیده طبیعی که در سال‌های اخیر از سوی عشایر کوچنده منطقه کشف شد، غار یخی است. این غار در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر چلگرد و در دامنه ارتفاعات مشرف به روستای چما واقع شده است. طول غار حدود۲۰۰متر و قطر دهانه آن حدود ۱۵متر است. ارتفاعات بالایی غار به‌وسیله انباشتی از برف و یخ به ضخامت ۱۵‌۲۰ متر پوشیده شده و به نظر می‌رسد که در فصل‌های گرم سال قشر ضخیم برف و یخ به مرور زمان آب شده و از شکاف‌های دامنه ارتفاعات بالایی غار وارد غار شده و بر اثر برودت بیش از حد آب‌های نفوذی از سقف غار در طول ۱۲ماه سال پوششی از یخ را در سقف غار ایجاد کرده است.