دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از پهلوگیری 3 هزار فروند شناور و تخلیه و بارگیری 47 میلیون تن انواع کالا در بندر شهید رجایی طی 9 ماه سال جاری خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی به پهلوگیری 2978 فروند انواع شناور در بندر شهید رجایی از ابتدای سال جاری اشاره کرد و گفت: در 9 ماه اخیر، 2290 فروند شناور بالای یک‌هزار تن و 688 فروند شناور زیر یک‌هزار تن در این بندر تردد کردند. ایدنی ادامه داد: طی این مدت، تخلیه و بارگیری یک میلیون و 231 هزار و 166 TEU کانتینر در بندر شهید رجایی به‌عنوان پیشرفته‌ترین بندر کانتینری کشور به ثبت رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ۹ ماه سال جاری اظهار کرد: در این مدت، در مجموع ۴۷ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۸۸ تن کالای نفتی و غیر نفتی در این بندر تخلیه و بارگیری شد که ۲۹ میلیون و ۶۶۵هزار و ۷۳۵ تن آن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۱۷میلیون و ۶۲۸ هزار و ۳۵۳ تن نیز به مواد نفتی اختصاص دارد. وی افزود: از ابتدای سال جاری، ۴ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۲۳۵ تن مواد نفتی از طریق بندر شهید رجایی به خارج از کشور صادر شد که ۱۹ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است. ایدنی گفت: در این مدت همچنین بیش از ۶۷۸ هزار تن انواع فرآورده‌های نفتی به کشورهای مختلف ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۵ درصد افزایش داشته است. ایدنی همچنین از واردات یک میلیون و ۷۶۳ هزار و ۳۹۷تن انواع فرآورده‌های نفتی از طریق بندر خلیج‌فارس(بخش نفتی بندر شهید رجایی) به داخل کشور و کاپوتاژ ۱۰ میلیون و ۶۹۰هزار و ۲۰۱ تن از این‌گونه کالاها طی سال جاری خبر داد. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران را ۱۷میلیون و ۵۳۱ هزار و ۷۱۸ تن اعلام کرد.

وی گفت: مواد پتروشیمی، محصولات کشاورزی، مواد معدنی و صنعتی، فلزات، سنگ‌آهن و صنایع دستی از کالاهای غیرنفتی صادراتی است. به گفته ایدنی، ۶ میلیون و۹۶۲ هزار و ۴۹۸ تن از چنین کالاهایی در مدت یاد شده، وارد بندر شهید رجایی شد که مقایسه این رقم با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۷ درصدی نشان می‌دهد. وی از کاپوتاژ بیش از ۱۸۰ هزار تن از این‌گونه کالاها طی مدت یاد شده سخن به میان آورد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ترانشیپ ۸۲۲ هزار و ۶۳۲ تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر به‌منظور تبدیل بندر شهیدرجایی به یک بندر کانونی، به ثبت رسید. وی خاطرنشان کرد: طی این مدت، ۳ میلیون و۱۷۰ هزار و ۱۳۰ تن کالاهای غیرنفتی از طریق این بندر ترانزیت شد. نفت کوره، مازوت، مس، گوگرد، مواد معدنی، آهن آلات، روغن خوراکی، ریل، گندم و گندله آهن از جمله مواد نفتی و غیرنفتی است که در مسیر انتقال از آسیای میانه به اروپای شرقی و جنوب شرق آسیا از طریق ایران ترانزیت می‌شود.