هشدار درباره مهاجرت کاری از کرمانشاه

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: استاندار کرمانشاه گفت: کرمانشاه برای جبران عقب‌ماندگی‌هایی که در طول این دهه‌ها به وجود آمده‌اند نیازمند تلاش مضاعف مدیران و مردم است. اسدالله رازانی در مراسم تودیع و معارفه معاونان قبلی و جدید معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری کرمانشاه اظهار کرد: مجموعه استانداری از نقش بسیار اثرگذار در چگونگی روند توسعه استان و رقم زدن یک آینده مطلوب یا غیرمطلوب برخوردار است و سهم زیادی در شکل‌گیری موفقیت‌ها یا عدم موفقیت‌ها دارد.

وی افزود: تجربه نشان داده است هرگاه مدیریت ارشد یک استان با اراده‌ای قوی و برنامه‌ریزی مدون اهداف را دنبال کند به نتیجه مطلوب نیز خواهد رسید. در کرمانشاه نیز هنگامی که دوره‌های مختلف مدیریتی را بررسی می‌کنیم به همین نتیجه می‌رسیم.

کرمانشاه از قافله توسعه عقب‌مانده است

وی با اعلام اینکه استان طی چند دهه گذشته از قافله توسعه کشور جا مانده و در مقایسه با استان‌های برخوردار دارای جایگاه شایسته‌ای نیست، اظهار کرد: شاخص‌های رسمی و غیررسمی همگی بیانگر این موضوع هستند که استان از وضعیت چندان مناسبی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار نیست. رازانی ادامه داد: در کشور ۱۳ میلیون بیمه‌شده اصلی داریم که با توجه به سهم ۶/ ۲درصدی استان از کل جمعیت کشور، باید در استان ۳۲۰ هزار بیمه‌شده اصلی داشته باشیم، اما این میزان تنها ۲۴۰ هزار نفر است. این فاصله ۳۰ درصدی از میانگین کشوری بسیار نگران‌کننده است.استاندار کرمانشاه افزود: متاسفانه بخشی از جمعیت استان در قالب نیروی جویای کار یا سرمایه مالی و فکری در حال خروج از استان هستند که این وضعیت به هیچ وجه مناسب نیست.وی اظهار کرد: در کشور ساعت اوج مصرف برق مختص به ساعات روز است ولی در کرمانشاه این اوج مصرف به شب اختصاص دارد و این وضعیت نشان می‌دهد استان‌های دیگر از کرمانشاه صنعتی‌تر هستند. رازانی افزود: بر اساس میانگین کشوری ۵۵ درصد برق در بخش صنعت به مصرف می‌رسد و ۴۵ درصد نیز به مصارف خانگی اختصاص دارد درحالی‌که در استان این نسبت دقیقا برعکس است.وی ادامه داد: ۷۵ درصد برق مصرفی استان‌هایی همچون قزوین، زنجان و اراک به بخش صنعت اختصاص دارد و این موضوع نشانگر آن است که کرمانشاه در سال‌های گذشته در مقایسه با متوسط کشوری و استان‌های برخوردار از عملکرد خوبی در بخش صنعت برخوردار نبوده است.

استان نیازمند تلاش مضاعف

استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه کرمانشاه برای جبران فاصله‌ها نیازمند تلاش مضاعف است، خاطرنشان کرد: البته جبران عقب‌ماندگی‌هایی که در طول این دهه‌ها به وجود آمده یک‌شبه امکان‌پذیر نیست و نیازمند گذشت زمان است. با این وجود مدیریت ارشد استان نهایت تلاش خود را برای ترمیم کاستی‌های موجود به کار گرفته است. وی ادامه داد: در زمان باقیمانده دولت تدبیر و امید سعی می‌کنیم شاخص‌های استان را در عرصه‌های مختلف بهبود ببخشیم.

لزوم نقش‌آفرینی در طرح‌های کلان

وی در ادامه به اهمیت ابرطرح سامانه گرمسیری پرداخت و گفت: این طرح از ابعاد بسیار گسترده‌ای برخوردار است و برای تامین منافع کرمانشاه در این طرح نیازمند ایفای نقش فعال مدیریت ارشد استان هستیم. رازانی خاطرنشان کرد: در این بخش اگر به مکاتبات اداری و جلسات درون استانی و پیگیری‌های دستگاه مربوطه بسنده کنیم، بی‌گمان منافع کلان استان لطمه خواهد دید. ولی اگر مدیریت ارشد استان در روند اجرای این طرح به درستی نقش‌آفرینی کند سرنوشت استان به گونه دیگری رقم خواهد خورد.

ساختار استانداری‌ها منعطف باشد

استاندار کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: بهتر بود دولت شرایطی را فراهم می کرد که ساختار استانداری‌ها منعطف باشد تا متناسب با نیاز استان‌ها تغییرات لازم را در ساختار موجود انجام داد.رازانی با تاکید بر اینکه نیازهای استان‌ها با هم متفاوت است، اعلام کرد: استان‌های زوارپذیری همچون قم و خراسان رضوی دارای معاونت امور زائران هستند. کرمانشاه نیز علاوه بر امتیاز زوارپذیر بودن از مرزهای مبادلاتی متعدد برخوردار است و به دلیل مرزی بودن دارای حساسیت‌های امنیتی خاص است که بر اساس این ویژگی‌ها می‌توان به تعریف معاونت‌های جدیدی پرداخت.وی در ادامه اظهار کرد: استان با توجه به ظرفیت‌های تجاری و کشاورزی نیازمند یک معاونت مستقل در حوزه اقتصادی بود ولی بر اساس ابلاغی که به تازگی از سوی وزارت کشور اعلام شده است دو معاونت هماهنگی امور اقتصادی و معاونت توسعه منابع انسانی در یکدیگر ادغام شده‌اند و مدیریت ارشد استان نیز باید با توجه به این شرایط به برنامه‌ریزی بپردازد.استاندار کرمانشاه با اشاره به دو وجهی بودن معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی اظهار کرد: بخش عمده‌ای از وظایف این معاونت به مسایل استانی همچون اقتصاد، کشاورزی و تجارت مربوط است و در عین حال باید به سامان بخشیدن امور اداری و مالی و منابع انسانی مجموعه استانداری نیز بپردازد.رازانی تصریح کرد: در بخش منابع انسانی و اداری ضرورت یک ساماندهی جدی کاملا احساس می‌شود تا مجموعه استانداری بتواند به سمت تبدیل شدن به یک سازمان منظم و با انگیزه گام بردارد.رازانی ادامه داد: با بررسی‌هایی که صورت گرفته تغییر در این معاونت و به کارگیری یک نیروی جدید و یک نگاه تازه ضروری تشخیص داده شد.

مردم خواهان بهبود وضعیت هستند

رازانی در ادامه گفت: با توجه به شعاری که مدیریت ارشد استان در آغاز این راه انتخاب کرد، مردم کرمانشاه خواهان وقوع تحول و ایجاد تغییرات مثبت در استان هستند.وی افزود: در گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته است ولی باید تلاش کرد وضعیت به‌گونه‌ای رقم بخورد که برآیند فعالیت‌های استانداری در این دوره بسیار بهتر از گذشته باشد زیرا هم مردم و هم دولت تدبیر و امید خواهان ایجاد تغییر و بهبود شرایط فعلی هستند.

مشکلات محصول ضعف مدیریت‌ها است

در ادامه این نشست معاون جدید هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استان اعلام کرد: کرمانشاه با وجود اینکه از ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی در حوزه‌های تجارت ، گردشگری، منابع آبی و اقلیم‌های متفاوت آب و هوایی برخوردار است اما از درآمد سرانه پایین و بیکاری بالا رنج می‌برد.رحیمی جذب سرمایه‌گذاران برتر و سهولت در فضای کسب و کار را از برنامه‌های این معاونت اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذاران در نظام اداری دردسرهای بسیاری را متحمل می شوند درحالی‌که یک نظام اداری عقلانی باید به کمک سرمایه‌گذاران شتافته و به تسهیل در این امور بپردازد.رحیمی اظهار کرد: بسیاری از محصولات ارزشمند استان همچون؛ پشم و نخود بدون اینکه اقدام خاصی روی آنها صورت بگیرد با قیمت نازل از استان خارج می‌شوند درحالی‌که باید با راه‌اندازی کارخانه‌های فرآوری زمینه ای را فراهم کرد که این محصولات با ارزش افزوده بیشتری به فروش برسند. وی با استقبال از طرح موضوع ابرطرح‌ها از سوی استاندار کرمانشاه اظهار کرد: کرمانشاه نیازمند اجرای این طرح‌ها در بخش‌های مختلف است. در شرایط فعلی که موضوع احداث پالایشگاه آناهیتا، ایران‌خودرو و پتروشیمی چهارم مطرح است باید تلاش کنیم با تربیت نیروی کار ماهر زمینه اشتغال جوانان استان در طرح‌های بزرگ را فراهم کنیم. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری در ادامه با اشاره به وظایف مهم این معاونت در حوزه توسعه منابع انسانی اظهار کرد: منابع انسانی رکن اصلی توسعه محسوب می‌شوند به همین منظور تلاش می‌کنیم با برنامه های آموزشی و اصلاح نظام اداری و مدیریتی استان، این بخش مهم را ساماندهی کنیم.

تلاش برای توسعه آی تی استان

در ادامه این نشست، هدایت الله حاتمی، معاون استاندار به تشریح عملکرد معاونت‌های توسعه منابع انسانی و هماهنگی امور اقتصادی پیش از ادغام پرداخت و گفت: طی این مدت در زمینه چابک‌سازی و رفتار هوشمندانه و نوآوری های مدیریتی در سازمان‌ها گام های ارزشمندی برداشته شده است. وی پرداختن به استان مجازی، دولت الکترونیک، ایجاد فیبرنوری، پوشش تلفن همراه و تولید محتوا را از فعالیت های جدی حوزه توسعه منابع انسانی اعلام کرد و گفت: در این زمینه بر اساس مدل‌های معتبر به اجرای طرح‌ها و برنامه‌های این حوزه پرداختیم.