دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون وزیر راه و شهرسازی از اختصاص ۱۸۰۰ فقره وام نوسازی واحدهای مسکونی به خوزستان خبر داد و گفت: امیدواریم با استفاده از این وام‌ها بخشی از بافت‌های فرسوده استان بازسازی شود.محمدسعید ایزدی افزود: این وام‌ها در قالب وام‌های ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰میلیون ریالی در اختیار خوزستانی‌ها قرار می‌گیرد.وی بر ضرورت پیشگیری از افزایش بافت‌های فرسوده در حاشیه‌های شهرها تاکید کرد و گفت: موضوع بافت‌های فرسوده از بحران‌های جدی کشور به‌شمار می‌رود.

وی مسائل جدی این محدوده‌ها را فقر خدمات شهری، خدمات آموزشی و درآمدهای ساکنان دانست و افزود: این ساختمان‌ها تحمل کوچک‌ترین ناملایمات زیست‌محیطی را نداشته و از نظر ناپایداری وضع خوبی ندارند. مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کل کشور در این محلات ساکن هستند و در برخی از شهرها نیز نیمی از جمعیت آن شهر در این مناطق سکونت دارند. ایزدی ساخت‌وسازهای غیرمجاز را در افزایش بافت‌های فرسوده موثر دانست و بر پیشگیری از افزایش بافت‌های فرسوده تاکید کرد.معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اکنون شبکه هم‌افزایی در اهواز در حال شکل‌گیری است و امید است در سایر شهرها نیز ایجاد این شبکه را شاهد باشیم چرا که با منابع کوچک می‌توان جریان‌های بزرگ را هدایت کرد. وی در ادامه به اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت برای گرایش مردم به سمت بهسازی و شهرسازی اشاره کرد و گفت: برای کلانشهرها به ازای هر واحد ۵۰۰ میلیون ریال، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۴۰۰ میلیون ریال و برای شهرهای دیگر نیز ۳۰۰میلیون ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.

وی همچنین از اعطای وام محدود ۲۰۰میلیون ریالی برای مرمت و مقاوم‌سازی به صورت قرض‌الحسنه خبر داد و افزود: در کنار ارائه تسهیلات باید به تجهیز فضای عمومی شهرها نیز توجه داشت چرا که این موضوع بستر مناسبی را برای تعاملات اجتماعی ایجاد خواهد کرد و به ارتقای کیفی در شهرها کمک می‌کند. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اکنون برخلاف دوره‌های گذشته به جای درگیر شدن در طرح‌های بزرگ مقیاس به سمت اجرای طرح‌های کوچک مقیاس با تاثیرگذاری بزرگ روی آورده‌ایم. وی سرای معین‌التجار اهواز را یکی از فضاهای مناسب برای عرضه محصولات صنایع دستی استان دانست و افزود: این فضا می‌تواند محل مناسبی برای فروش صنایع‌دستی این استان باشد و آمادگی داریم تا با کمک دستگاه‌های متولی این ملک را خریداری و در اختیار صنایع‌دستی استان قرار دهیم.ایزدی همچنین بر توسعه کانون فرهنگی بقعه علی ابن مهزیار اهوازی تاکید کرد و از آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای فراهم کردن بسترهای مناسب آن خبر داد.وی راه‌اندازی دفاتر خدمات نوسازی در محلات را از دیگر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برشمرد و افزود: تشکیل این نهادها می‌تواند بین وزارت و مردم تعامل خوبی ایجاد کرده و باعث بالابردن مشارکت‌های مردمی شود. معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به ایجاد تالارهای گفت و گوی شهروند در استان اشاره کرد و گفت: لازم است درهر شهر یک تالار گفت‌وگوی شهروند ایجاد شود، چرا که زمانی می‌توانیم در کارهای خود موفق باشیم که حرف‌های ما به یک خواسته اجتماعی تبدیل شود.