تکمیل پل خلیج‌فارس با استفاده از فاینانس
دنیای اقتصاد، بندرعباس: مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور گفت: شبکه جامع ارتباطی خلیج‌فارس با محوریت پل با استفاده از اعتبارات فاینانس و جذب سرمایه‌گذار خارجی تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، اکبر ترکان در حاشیه دیدار از طرح‌های عمرانی جزیره قشم، اعلام کرد: سکوهایی که وظیفه ایجاد فونداسیون را بر عهده دارند و کیسون‌های بتنی این طرح (پایه‌های پل) تا سه ماه آینده به‌منظور بارگیری و نصب در دریا مهیا می‌شوند.

وی گفت: پس از قرارگیری کیسون‌های بتنی در دریا، با مشارکت شریک خارجی عرشه فلزی پل و کابل‌های معلق این طرح احداث می‌شود که این مرحله از پل خلیج‌فارس از نظر تکنولوژی پیچیده‌تر خواهد بود. ترکان در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی تامین اعتبار شبکه جامع خلیج‌فارس در قشم گفت: طرح‌های عمرانی در کشور با مشکلاتی مواجه است و احداث شبکه جامع ارتباطی پل خلیج‌فارس نیز از این قاعده مستثنی نیست. وی با اشاره به اینکه ساخت پل در جزیره قشم ادامه دارد و برای تامین باقیمانده نیاز مالی این طرح دنبال منابع مالی خارجی خواهیم رفت، افزود: احداث عرشه، نصب و راه‌اندازی این پروژه نیز به حدود ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور گفت: به‌منظور تکمیل این طرح باید سرمایه‌گذار خارجی پیدا کنیم ولی فونداسیون پل، پایه‌ها و عرشه‌های بتنی ساخته شده است. وی در ادامه گفت: قطعات ۹۸، ۶۵ و ۷۴ هکتاری قشم برای ایجاد مجتمع‌های مسکونی و توسعه شهری با پیشرفت‌های ۴۶، ۲۵ و هشت درصدی در حال انجام است. به گفته مشاور رئیس‌جمهوری، اختصاص ۵۰۰ هکتار زمین برای حوزه گردشگری قشم با ایجاد پیست آفرود، کارتینگ و اسب سواری منظور شده که بخشی از آن راه‌اندازی شده است و موزه ملل، موزه جزایر خلیج‌فارس و موزه توسعه دریامحور نیز در طرح توسعه این بخش ایجاد خواهد شد.

وی درباره طرح‌های صنعتی این منطقه نیز گفت: در این بخش در کارخانه تولید مواد بهداشتی آرایشی اقدامات خوبی انجام شده و تا دو ماه آینده قسمتی از این طرح به بهره‌برداری می‌رسد و بخش‌های دیگر آن در مرحله بعدی آماده خواهد شد. ترکان اظهار کرد: سکو و جکت دریایی ساخته شده در منطقه آزاد قشم نیز آماده بارگیری است و لنج دوهزار تنی هم برای نخستین‌بار در جهان در قشم طراحی و توسط کشتی‌سازان قشمی ساخته و صادر شده است، تمام محصولات این کارخانه صددرصد صادراتی و باعث افتخار کشور محسوب می‌شود. ترکان همچنین روند احداث طرح آبرسانی به روستای طولا در قشم را مناسب ارزیابی کرد.

وی افزود: بازدید از منطقه آب و برق نیز از برنامه‌های این سفر بود که با آبرسانی به هشت روستا و احداث مخزن جدید، مردم از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شدند. در مراحل بعدی تمام محدوده ۱۳۰ کیلومتری قشم تحت پوشش این آبرسانی قرار خواهد گرفت. وی پارک زیست فناوری خلیج‌فارس را نقطه عطفی در رشد و شکوفایی تکنولوژیک جزیره دانست و اضافه کرد: در توزیع و تقسیم قطب‌های تکنولوژی، قشم به‌عنوان قطب فناوری و زیست فناوری مناطق آزاد پیش‌بینی شده و این مرکز نمادی برای این بخش خواهد بود. ترکان ادامه داد: برای توسعه این بخش قطعه ۳۸۰ هکتاری رزرو شده و ۴۰ هکتار در مرحله نخست به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص خواهد یافت تا در صورت تکمیل، بخش‌های بعدی نیز به ترتیب به آن اختصاص داده شود.

وی اجرای این طرح‌ها را گامی مهم به‌منظور چهار ماموریت رهبر معظم انقلاب در مناطق آزاد به‌منظور تسریع و گسترش تولید، انتقال فناوری‌های پیشرفته، توسعه صادرات و تامین نیازهای کشور دانست که هرکدام نماد برجسته‌ای در قشم محسوب می‌شوند. به گفته دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور، کشتی‌سازی قشم در بخش صادرات به‌عنوان یک بخش صادراتی برجسته شناخته می‌شود. وی ایجاد اسکله مسافرتی در درگهان را یک خبر خوب برای گردشگران و مردم درگهان دانست و افزود: راه‌اندازی پانتون‌ها و عبور مسافران بندرعباس با خودرو و شناور از بندرعباس به درگهان موجب رشد و شکوفایی این منطقه خواهد شد.