دنیای اقتصاد، اصفهان: رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه 65 درصد از درآمد شهرداری اصفهان از محل فروش تراکم به دست می‏آید، گفت: با توجه به رکود بازار مسکن این درآمد تحت تاثیر قرار گرفته است. رضا امینی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون معماری، ‏ شهرسازی و عمران شورای شهر و انبوه‏سازان و مسکن‏سازان اصفهان با اشاره به اینکه شهرداری و شورای شهر از ابتدای شورای چهارم درصدد برگزاری نشست‏هایی با مسوولان فعال در حوزه ساخت مسکن بودند، اظهار کرد: بر این اساس با توجه به برگزاری دو جلسه در سال جاری بخشی از مشکلات این عرصه مشخص و در حال پیگیری است. وی با اشاره به اینکه این نشست‏ها سبب تبادل نظر پیرامون وضع قوانین مربوطه و راهکارها، فرآیندها و ساز و کارهای اداری می‏شود، ‏افزود: از این رو می‏توان گوشه‏ای از مشکلات این قشر را مرتفع و زمینه را برای سرمایه‏گذاری در اصفهان فراهم کرد.

رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه فرآیند طولانی صدور پروانه برای ساختمان‌های بزرگ، مدت زمان اعتبار پروانه و نحوه محاسبات برای پرداخت عوارض در ساختمان‌ها از مهم‏ترین چالش‏های پیش روی انبوه‏سازان اصفهان است، تاکید کرد: از این رو باید توجه داشت که برخی از مشکلات انبوه‏سازان در حوزه‏های دستگاه‏‏های خدمات‏رسان است که شهرداری و شورای شهر پس از احصا مشکلات آنها را با دستگاه‏های مربوطه در میان می‏گذارد. وی با اشاره به اینکه توجه به ساخت و ساز در دستور کار ویژه شهرداری و شورای شهر اصفهان قرار دارد، اضافه کرد: ساخت و ساز بخش عظیمی از درآمد شهرداری را به خود اختصاص داده و نمی‏توان از این بخش غافل بود. امینی با بیان اینکه باید بهترین قوانین و ضوابط برای برون‏رفت از رکود مسکن در کشور وضع شود، ‏اضافه کرد: باید این قوانین به گونه‏ای وضع شود تا برای آیندگان شهر نیز عارضه‏آفرین نباشد.

وی با بیان اینکه مجلس اخیرا لایحه افزایش قیمت منطقه‏بندی در سطح شهرها را به تصویب رسانده است، افزود: به عنوان نمایندگان مردم حدود چهار ماه است که تمام توان خود را برای مقابله با این قانون در دستور کار قرار داده‏ایم و امیدواریم در این زمینه موفق شویم. رئیس شورای شهر اصفهان اضافه کرد: چنانکه قانون افزایش قیمت منطقه‏بندی در شهرها تصویب شود قیمت دریافت پروانه ساختمان پنج تا هفت برابر قیمت فعلی افزایش خواهد یافت. وی با بیان اینکه بر اساس قانون ۶۰ درصد اعتبارات شهرداری‏ها جاری و ۴۰ درصد عمرانی تصویب شده است، ‏افزود: این در حالی است که اکنون در اصفهان این هزینه‏ها به صورت ۷۰ درصد عمرانی و ۳۰ درصد جاری است. امینی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد از درآمد شهرداری اصفهان از محل فروش تراکم به دست می‏آید، اعلام کرد: با توجه به رکود بازار مسکن این درآمد تحت تاثیر قرار گرفته و اعتبارات شهرداری در محل بودجه‏های جاری تامین و در محل بودجه‏های عمرانی با کمبود روبه‌رو است، این در حالی است که فعالیت‏‏های عمرانی به ویژه در محلات جزو مطالبات اصلی شهروندان است.