سرمایه‌گذاری انسانی در گردشگری خوزستان

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرکل آموزش فنی و حرفه‏ای خوزستان گفت: آموزش نیروی انسانی در بخش گردشگری و هتلداری، می‏تواند در آینده درآمدزایی صنعت گردشگری را جایگزین نفت کند.

عبدالنبی سواعدی افزود: با توجه به ظرفیت‏های موجود خوزستان در جذب گردشگر خارجی، آموزش نیروی انسانی متخصص در بخش هتلداری می‏تواند صنعت گردشگری و هتلداری را به سمت رونق بیشتری ببرد. وی گفت: آموزش مربیان و فراگیران رشته هتلداری در کنار راه‏اندازی هتل‏های معتبر، می‏تواند در اشتغال‏زایی و جلوگیری از خروج سرمایه نقش موثری داشته باشد. سواعدی اظهار کرد: آموزش مناسب در بخش‏های مختلف و ترویج آموزش‏های مهارتی، سرمایه نیروی انسانی را تبدیل به تجارت نیروی انسانی خواهد کرد به‏طوری که در آینده صدور مربیان را به کشورهای خارجی شاهد خواهیم بود. وی افزود: برگزاری دوره‏های توریسم در خوزستان یکی از برنامه‏های اداره کل آموزش فنی و حرفه‏ای خوزستان برای تولید نیروهای انسانی در صنعت گردشگری است و می‏تواند رونق بخش گردشگری را بیش‏ازپیش کند.مدیرکل آموزش فنی و حرفه‏ای خوزستان در ادامه گفت: کمک به شرکت‌های داخلی در صنایع مختلف باعث می‏شود تا ابتدا رونق اقتصادی به وجود آید و سپس با ایجاد انگیزه کاری جوانان راه اشتغال خود را بهتر پیدا کنند.

لزوم ایجاد مرکز آموزش هتلداری در آبادان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‏ای خوزستان بر لزوم ایجاد مرکز آموزش هتلداری در آبادان تاکید کرد و گفت: راه‏اندازی مرکز آموزش هتلداری در آبادان می‏تواند یکی از ظرفیت‏های آموزش فنی و حرفه‏ای در ایجاد صنعت گردشگری همگام با سایر صنایع بزرگ در این شهرستان باشد.وی از تربیت نیروی انسانی به‌عنوان سرمایه ملی نام برد و افزود: لازم است جوانان با فراگیری آموزش‏های متناسب با صنایع در شهرها و مناطق‌شان راه اشتغال خود را هموار کنند.مدیرکل آموزش فنی و حرفه‏ای خوزستان تصریح کرد: آموزش‏های بازار محور راهی مناسب برای توسعه صنایع کوچک و بزرگ در خوزستان است.

تشکیل کمیته ویژه سرمایه‏گذاری در نیروی انسانی

سواعدی در ادامه تصریح کرد: نیازسنجی هر سازمان به‌منظور تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر می‏تواند با تشکیل «کمیته ویژه سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی» محقق ‏شود.مدیرکل آموزش فنی و حرفه‏ای خوزستان گفت: آموزش‏های بازار محور در کنار اشتغال‌زایی نقش موثری در جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد صنایع کوچک و بزرگ در شهرهای مختلف این استان دارد. وی همچنین با اشاره به آموزش‏های متناسب با اشتغال در مناطق آزاد افزود: با توجه به موضوع توسعه صادرات و واردات به‌عنوان یکی از رسالت‏های اصلی مناطق آزاد، این مناطق می‏توانند با ایجاد مراکز فنی و حرفه‏ای ظرفیت‏های خود را در بخش‏های مختلف افزایش دهند.

دارندگان گواهینامه بهتر جذب می‏شوند

سواعدی با بیان اینکه دارندگان گواهینامه مهارتی فنی و حرفه‏ای سریع‏تر و بهتر جذب بازار کار در داخل و خارج از کشور می‏شوند، گفت: دریافت گواهینامه مهارت بین‏المللی از سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای کشور قابل ترجمه و استفاده در کشورهای دیگر است.

ضرورت تقویت ارتباط میان مراکز فنی و حرفه‏ای با دانشکده فنی

سواعدی با اشاره بر ضرورت تقویت ارتباط میان مراکز فنی و حرفه‏ای با دانشکده فنی افزود: سنخیت بسیاری میان این دو وجود دارد که نیاز به برقراری ارتباط و تعامل بیشتر برای استفاده از ظرفیت و امکانات آموزشی دو طرف است.وی با اشاره به تربیت نیروی ماهر مورد نیاز بازار کار به‌عنوان هدف مشترک آموزش‏های مهارتی فنی و حرفه‏ای و آموزشکده فنی و حرفه‏ای افزود: اگر آموزش منجر به اشتغال نشود گرایش جوانان برای فراگیری مهارت کمتر می‏شود.مدیرکل آموزش فنی و حرفه‏ای خوزستان تصریح کرد: آموزش‏های فنی و حرفه‏ای با رویکرد اشتغال و براساس نیاز بازار کار طراحی و تدوین شده است از این رو آموزش‏های محصول محور از راهکارهای مناسب برای ایجاد اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. وی بر لزوم اجرای آموزش مهارتی بر اساس استاندارد سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای برای دانشجویان تاکید کرد.

طرح «آموزش، تولید، بازاریابی و فروش»

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان در ادامه از کارآفرینی به‌عنوان راهکاری برای کاهش وابستگی به واردات محصولات یاد کرد و گفت: دست یافتن به توسعه پایدار مستلزم تربیت نیروی انسانی ماهر است که آموزش فنی و حرفه‏ای نقش محوری را این زمینه ایفا می‏کند. سواعدی از طرح «آموزش، تولید، بازاریابی و فروش» به‌عنوان یکی از رویکردهای آموزش مهارتی فنی و حرفه‏ای نام برد و افزود: در این طرح، مهارت آموز علاوه‌بر تولید محصولات قابل عرضه در بازار می‏تواند زمینه‏ساز توسعه اشتغال و پایین آمدن نرخ بیکاری شود. وی از تربیت نیروی کارآفرین و معرفی برای دریافت تسهیلات به‌عنوان برخی از حمایت‏های اداره کل آموزش فنی وحرفه‏ای خوزستان از کارآفرینان نام برد و گفت: حرفه‏های بومی توربافی و گرگوربافی در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته را به صورت ویژه آموزش می‏دهیم و پس از تربیت نیروی مهارتی درصدد توسعه کارآفرینی در این حرفه‏ها هستیم. سواعدی، خوزستان را استانی با داشتن صنایع فعال در حوزه نفت و پتروشیمی دانست و گفت: ارتقای مهارت شاغلان و تربیت نیروی کار ماهر مورد نیاز صنایع از برنامه‏های آموزشی این اداره کل به شمار می‏رود. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‏ای خوزستان در پایان، توسعه آموزش فنی و حرفه‏ای در صنایع با هدف افزایش کار آفرینی، بهره‏وری و بهبود کیفیت تولید و خدمات به‌منظور کاهش وابستگی به واردات محصولات و خدمات را خواستار شد.