اختصاص تسهیلات یارانه‌ای به صنایع
دنیای اقتصاد، بجنورد، فاطمه برزگر: بسته سیاست‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در پرداخت یارانه بانکی به تولیدکنندگان ممکن است به این نحو باشد که دولت یارانه تسهیلات را پرداخت کرده تا قدرت وام‌دهی بانک‌ها به بنگاه‌های تولیدی را افزایش دهد. برهمین اساس دولت یازدهم با پیش‌بینی پرداخت تسهیلات بانکی درصدد است تا با منطق، بخشی از مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی کشور را حل کند و رونق اقتصادی را به کشور برگرداند.

انعقاد ۳۰ تفاهم‌نامه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی به امضای تفاهم‌نامه‌ برای ارائه تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی استان اشاره کرد و گفت: در این رابطه 30 تفاهم‌نامه در کشور به منظور ارائه تسهیلات یارانه‌ای بانکی به واحدهای تولیدی استان‌ها امضا شده است. یحیی نیکدل از اختصاص 2 میلیارد تومان یارانه تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی استان خبر داد وگفت: دراین زمینه برای یارانه سرمایه در ثابت 10 درصد و سرمایه درگردش 5 درصد در نظر گرفته شده است. وی اظهار کرد: اگر بتوانیم با همراهی بانک‌ها و دستگاه‌های مختلف این میزان تفاهم‌نامه را برای واحدهای تولیدی استان عملیاتی کنیم، می‌توانیم 40 میلیارد تومان سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی استان پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه سرمایه ثابت نیز می‌توانیم 20 میلیارد تومان به واحدهای تولیدی استان تسهیلات پرداخت کنیم. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: اگر درمدت زمان تعیین شده بتوانیم این تسهیلات را جذب کنیم علاوه برای یارانه جذب شده می‌توانیم یارانه جدید مازاد بر این میزان هم جذب کنیم. نیکدل در ادامه در رابطه با نحوه فعالیت انجمن‌ها و تشکل‌های واحدهای تولیدی گفت: یکی از راه‌هایی که می‌تواند به تسریع فرآیند و تسهیل امور واحدهای تولیدی کمک کند تشکیل این تشکل‌ها است. وی شناسایی مشکلات واحدهای تولیدی برای رفع این موارد را از وظایف تشکل‌ها دانست. نیکدل به برخی از مشکلات صنایع استان شامل چک برگشتی، مشکل مالیاتی و بدهی‌ها اشاره کرد وگفت: این مشکلات باعث شد صنایع نتوانند از تسهیلات یارانه‌ای استفاده کنند که باید این موضوع مورد بررسی جدی قرار گیرد تا این موضوع مانع جذب تسهیلات نشود.

وی با بیان اینکه همه واحدهای تولیدی استان با مشکلات چک برگشتی و مالیات مواجه هستند، گفت: بر این اساس باید بانک‌ها پرداخت تسهیلات مشروط به تسویه بدهی‌های مالیاتی یا چک‌های برگشتی نداشته باشند. نیکدل تصریح کرد: برای جذب اعتبار و تسهیلات یارانه‌ای باید با همفکری به دنبال راهکار مناسب باشیم. وی اظهار کرد: انتظار ما از انجمن‌های تولیدی این است در دیدار از صنایع بررسی کنند که کدام یک از آنها شرایط دریافت تسهیلات یارانه‌ای بانکی را دارند. وی به قانون رفع موانع تولید نیز اشاره کرد و گفت: این قانون برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی مصوب شده است و باید دستگاه‌های مسوول راهکارهای مختلف را برای حمایت از آنان ارائه دهند. نیکدل درخواست کرد: بندها و موارد حمایتی این قانون مطالعه شود تا بتوان راحت‌تر مشکلات واحدها را حل کرد. وی ادامه داد: در این قانون برای واحدهای تولیدی که بدهی معوق دارند راهکار ارائه شده است. به گفته وی اگرچه تشکل‌های بخش خصوصی تصمیم‌گیر نیستند، ولی می‌توانند تصمیم‌ساز خوبی باشند.


نظارت بر دستگاه‌های خریداری شده

علی‌محمد جاجرمی، رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز گفت: باید برنامه‌ای پیش‌بینی شود که علاوه افرادی که تسهیلات سرمایه درگردش می‌خواهند یک بخش صادراتی نیز اضافه کنیم. وی اظهار کرد: از مشکلات عمده در این زمینه این است که تسهیلات به افرادی داده می‌شود که به دنبال خریداری دستگاه‌های بی‌کیفیت و دست دوم هستند و به دلیل دستگاه بی‌کیفیت هیچ خدمات مطلوبی هم ارائه نمی‌دهند.

رئیس هیات‌مدیره واحد تولیدی اطلس بجنورد که تولیدکننده دستمال کاغذی است در این جلسه ضمن گلایه از عدم حمایت سازمان صنعت و معدن از مدیران جوان واحدهای تولیدی، گفت: دو سال و نیم است در این استان فعالیت می‌کنم ولی در این مدت هیچ‌گونه راهکار مطلوب و کارشناسی برای ادامه فعالیت از سوی کارشناسان این سازمان ارائه نشده است. باقر سبحانی افزود: طی این مدت بارها از استان‌های دیگر اعلام حمایت از طرح این شرکت شده ولی متاسفانه یکبار هم نشده تیم بازرسی و نیروهای این سازمان از این شرکت و روند کار دیدن کنند. مدیرعامل واحد تولیدی بطری‌های نوشیدنی بجنورد نیز از عدم حمایت مسوولان و نداشتن راه‌حل مناسب برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان گله کرد و گفت: تمام وعده‌های مسوولان در حد حرف است و میدانی وارد عمل نمی‌شوند. عباسعلی گلکار به یکی از مشکلات واحد صنعتی خود اشاره و اظهار کرد: مبلغ ۸۰ میلیون تومان بابت صادرات ارزش افزوده از امور مالیاتی استان طلب داریم، ولی اداره امور مالیاتی اعلام کرده تا زمانی که ۴۲ میلیون تومان مالیات شرکت خود را پرداخت نکنید، این میزان طلب پرداخت نخواهد شد.