تامین بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های تحقیقاتی شرکت‌های مستقر از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

دنیای اقتصاد-اصفهان: قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: شرکت‌های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان سال گذشته بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشتند که بر اساس نوع کاری که انجام می‌دهند، معاف از مالیات هستند.

 

او گفت: ما در استان اصفهان در تامین مالی شرکت‌های تحقیقاتی در کشور پیشگام هستیم که همه تحقیقات و پژوهش‌های شرکت‌های مستقر در شهرک بر اساس نیاز شرکت‌های متقاضی در بخش خصوصی و دولتی انجام می‌شود و بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های تحقیقاتی شرکت‌های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تامین می‌شود.

 

 مصلحی افزود: متاسفانه در پذیرش شرکت‌ها ازلحاظ فضای محیطی مشکل اساسی داریم اکنون تقاضای استقرار وجود دارد، اما ساختمان به‌اندازه کافی وجود ندارد و شرکت‌ها علیرغم نیاز به محیط کارگاهی در فضای بسیار کوچکی به فعالیت خود ادامه می‌دهند

 

وی فعالیت بیش از ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان خصوصی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را گامی موثر در تامین نیازهای تحقیقات و توسعه‌ای شرکت‌های بزرگ معرفی کرد و گفت: شرکت‌هایی در شهرک فعالیت دارند که بیش از هزار میلیارد تومان و چندین میلیون یورو با صنایع بزرگ مستقر در اصفهان و خارج از آن قرارداد دارند که نشان‌دهنده جلب اعتماد صنعت است.

 

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: به‌عنوان نمونه شرکت فولاد مبارکه اصفهان یک خط نورد گرم را در حال طراحی و ایجاد دارد که یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک در این پروژه فعالیت دارد.

 

او ادامه داد: شرکت‌های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان پرینترهای سه‌بعدی را به‌صورت شبکه یا مزرعه چاپگر سه‌بعدی تولید کرده‌اند که چندین شرکت در آینده نزدیک مجموعه کامل آن را به مرحله تولید صنعتی می‌رسانند.

 

وی گفت: تا قبل از ایجاد شهرک‌های علمی و تحقیقاتی جوانان نخبه به‌صورت فردی کار می‌کردند که اکنون به‌صورت گروهی هر یک بخشی از نیازهای مجموعه صنعتی را مرتفع می‌سازند و ما هم در کنار آن‌ها شرکت‌های سرمایه‌گذار معتمد را معرفی می‌کنیم تا با همکاری هم نیازهای روز جامعه را تأمین کنند.

 

مصلحی افزود: این جوانان با همت خود اخیراً میکروسکوپ را به اسکنری تبدیل کردند که به‌شدت در بخش تشخیص بیماری‌ها به آن نیاز بود.

 

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: هم‌اکنون بالغ‌بر ۸۹۰۰ نفر به‌صورت تمام‌وقت و پاره‌وقت در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مشغول به کار هستند که هزینه‌های آن تماماً از سوی بخش خصوصی تامین می‌شود.

 

شایان‌ذکر است شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با حدود ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور مستقر در خود، به‌طور تخصصی به رفع نیاز فناورانه صنایع می‌پردازد. صنایع پیشرفته نظیر صنعت هوافضا، نفت، گاز، پتروشیمی، تجهیزات پزشکی و همچنین صنعت فولاد، ازجمله صنایعی هستند که از محصولات این شرکت‌ها برای پیشبرد اهداف خود در عرصه تولید استفاده می‌کنند.