عقب‌نشینی کره‌جنوبی از افزایش مالیات برای برخی از سیگارها

پس از آنکه اظهارات وزیر با واکنش فوری عمومی مواجه شد، وزارت دارایی در بیانیه‌ای گفت: دولت در حال حاضر در حال بررسی افزایش مالیات بر تنباکو نیست. افزایش احتمالی مالیات برای سیگارهای الکترونیکی اولین بار زمانی پدیدار شد که حزب حاکم در جلسه‌ای که هفته گذشته در مجلس ملی برگزار شد، استدلال کرد که نرخ مالیات مشابهی باید بر محصولات تنباکوی رایج نیز اعمال شود. محصولات تنباکوی قابل احتراق (HTP) برای گرم کردن تنباکو تا دمایی به اندازه کافی بالا به منظور آزادسازی آئروسل، بدون سوزاندن آن یا تولید دود طراحی شده‌‌‌اند. آنها با سیگارهای الکترونیکی تفاوت دارند؛ زیرا در آنها به جای مایع، برگ تنباکو را گرم می‌کنند.

بائه جون یونگ از حزب قدرت مردم گفت که سیگارهای الکترونیکی به اندازه سیگارهای معمولی مضر هستند و به خاطر سلامت عمومی باید از آنها پرهیز کرد. بائه افزود: من می‌‌‌خواهم درباره تصمیم دولت در مورد افزایش مالیات اعمال‌‌‌شده بر سیگارهای غیراحتراقی بپرسم. چو کیونگ هو، معاون نخست‌‌‌وزیر و وزیر اقتصاد و دارایی، در پاسخ به پرسش بائه گفت که با سیگارهای غیراحتراقی نیز باید مانند سیگارهای معمولی رفتار شود.

در مورد اثرات سیگارهای احتراق‌نشده در بین کارشناسان اختلاف‌نظر وجود داشت. شرکت‌های تولیدکننده HTP ادعا می‌کنند که مواد شیمیایی مضر کمتری را نسبت به سیگارهای معمولی تولید می‌کنند. برخی از افراد با تغییر ماده مصرفی خود به HTPها، سیگار کشیدن را به‌‌‌طور کامل کنار می‌‌‌گذارند، بنابراین متخصصان بالینی باید بدانند که این مواد برای این منظور موثر و نسبتا بی‌‌‌خطر هستند یا خیر. همچنین، برای اتخاذ مقررات مناسب HTPها، سیاستگذاران باید چگونگی تاثیر آنها را بر سلامت افراد و شیوع مصرف سیگار بدانند. اما وزارت بهداشت کره‌جنوبی اکنون از مضرات این محصولات نیز صحبت می‌کند.

در کره‌جنوبی، برروی سیگارهای معمولی مالیات بیشتری اعمال می‌شود زیرا مضرتر از سیگارهای غیر‌احتراقی تلقی می‌شوند. در مجموع ۳۳۲۳ وون (۵۲/ ۲ دلار) مالیات برای هر پاکت سیگار اعمال می‌شود که شامل ۱۰۰۷ وون مالیات غیرمستقیم بر تنباکو، ۴۴۳ وون مالیات بر آموزش، ۵۹۴ وون مالیات بر مصرف، ۴۰۹ وون مالیات ارزش افزوده، ۸۴۱ وون هزینه ارتقای سلامت، ۴/ ۲۴ وون هزینه ضایعات  و ۵ وون که صرف حمایت از کشاورزان تنباکو می‌شود. از سوی دیگر، ۳۰۰۴ وون مالیات بر سیگارهای احتراق‌نشده اعمال می‌شود که ۴/ ۹۰‌درصد مالیات اعمال‌شده بر محصولات دخانی معمولی است.

قیمت مصرف‌کننده محصولات تنباکوی معمولی و سیگارهای غیر‌احتراقی حدود ۴۵۰۰ وون برای هر بسته است. اقدام اخیر دولت انتقاد مردم را به دلیل تلاش برای افزایش کاهش درآمد مردم با اعمال مالیات بیشتر برانگیخته است. بر اساس گزارش وزارت دارایی، درآمد مالیاتی در ژانویه و فوریه امسال به ۲/ ۵۴ تریلیون وون رسید که ۷/ ۱۵ تریلیون وون نسبت به دوره مشابه دو ماهه سال قبل کاهش داشته است. این در حالی است که درآمد مالیاتی از محصولات تنباکو نیز طی سال‌های گذشته کاهش یافته است.

در سال ۲۰۲۲، رقم فروش محصولات تنباکو در کره‌جنوبی به ۶۳/ ۳ میلیارد رسید که ۱/ ۱‌درصد نسبت به ۵۹/ ۳ میلیارد بسته در سال ۲۰۲۰ افزایش داشت و این امر نگرانی‌های مسوولان حوزه سلامت این کشور را به همراه داشت. با این حال، میزان کل مالیات‌های اعمال‌شده بر تمام محصولات تنباکو از ۱۲ تریلیون وون در سال ۲۰۲۰ به ۸/ ۱۱ تریلیون وون در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت. عمدتا این امر به این دلیل بود که محصولات تنباکوی معمولی کمتر فروخته می‌شد، در حالی که سیگارهای غیر‌احتراقی بیشتری به فروش می‌رفت و مردم سیگارهای سنتی را با نرخ مالیات بالاتر جایگزین می‌کردند. در سال ۲۰۲۲، در مجموع ۵۴۰ میلیون بسته سیگار غیر‌احتراقی در کره‌جنوبی فروخته شد که از ۳۸۰ میلیون بسته در سال ۲۰۲۰ افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. اما تعداد بسته‌های سیگار معمولی فروخته‌شده در سال ۲۰۲۲ به ۰۹/ ۳ میلیارد رسید که نسبت به ۲/ ۳ میلیارد بسته در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

یک انجمن محلی سیگاری‌‌‌ها در روز چهارشنبه نگرانی‌هایی را مطرح کرد که افزایش مالیات بر سیگارهای غیراحتراقی منجر به افزایش مضاعف مالیات کلی دخانیات می‌شود. این انجمن همچنین از حزب حاکم به دلیل تلاش برای «دادن رانت به شرکت‌ها، اما نادیده گرفتن مردم عادی» انتقاد کرد. این انجمن در بیانیه‌‌‌ای گفت: کاهش مالیات شرکت‌ها به میزان یک‌درصد از یکسو و افزایش مالیات بر دخانیات از سوی دیگر بی‌‌‌معنی است. در دسامبر سال گذشته، مجلس ملی با کاهش یک درصدی مالیات شرکت‌ها موافقت کرد. یک منبع صنعتی که خواست نامش فاش نشود گفت: به نظر می‌رسید که دولت پس از واکنش شدید سیگاری‌ها موضع خود را تغییر داده است. ناظران صنعت خاطرنشان کردند که بعید است دولت مالیات بر محصولات پرفروش سیگار را به‌ویژه پیش از انتخابات عمومی در آوریل سال آینده افزایش دهد.

پس از معرفی تنباکوی قابل احتراق به بازار کره‌جنوبی، نرخ کاهش فروش سیگار در این کشور تسریع شد. این در حالی است که کاهش فروش سیگار ممکن است به معنای کاهش شیوع مصرف سیگار نباشد و تغییرات ایجاد شده در کره نمی‌تواند به مناطق دیگر تعمیم داده شود. برای روشن شدن تاثیر افزایش مصرف تنباکوی قابل احتراق بر شیوع سیگار کشیدن، نیاز به انجام مجموعه مطالعات زمانی وجود دارد که این ارتباط را بررسی کنند.