اما مرگ و میرهای مرتبط با قلب نیز در بزرگسالان جوان به طور چشمگیری افزایش یافته است. در واقع، یک مطالعه نشان داد که شدیدترین افزایش مرگ و میر ناشی از حمله قلبی در آن دوره، در بین افراد ۲۵ تا ۴۴ سال رخ داده است. برخی از این مرگ و میرهای مربوط به قلب و عروق ممکن است به این دلیل اتفاق افتاده باشند که دسترسی به مراقبت‌‌‌های پزشکی در اوج همه‌گیری دشوارتر بود. اما پزشکان و محققان اکنون شک ندارند که خود کووید-۱۹ یک عامل بوده است. علاوه بر عوارضی که می‌تواند در مرحله حاد عفونت کووید رخ دهد، به نظر می‌رسد خطر حملات قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات تا یک سال پس از عفونت افزایش می‌‌‌یابد.

کارشناسان اکنون در تلاش برای درک دلیل آن هستند. دکتر سوزان چنگ، رئیس سلامت قلب و عروق در مرکز پزشکی سیدرز-ساینای که رهبری مطالعه در مورد مرگ و میر ناشی از حمله قلبی را بر عهده داشت، در این خصوص اظهار کرد: ارتباط بسیار منحصر به فردی بین این ویروس و سیستم قلبی- عروقی وجود دارد. اینکه آن ارتباط چیست یک سوال میلیون دلاری است. تئوری اصلی متخصصان قلب برای اینکه چگونه کووید به قلب آسیب می‌‌‌رساند و باعث بروز حوادث قلبی- عروقی می‌شود این است که التهاب گسترده را در این بخش تحریک می‌کند. دکتر لوک لافین، متخصص قلب و یکی از مدیران مرکز اختلالات فشار خون در کلینیک کلیولند، گفت: ما می‌‌‌دانیم که التهاب، خطر قلبی -عروقی را افزایش می‌دهد.

ما می‌‌‌دانیم که بیماری‌‌‌های عفونی، به‌ویژه عفونت‌‌‌های شدید کووید-۱۹، منجر به التهاب می‌شود. بخشی از پاسخ سیستم ایمنی به عفونت یا آسیب، آزاد کردن پروتئین‌‌‌هایی است که باعث التهاب و لخته شدن خون می‌‌‌شوند. برای افرادی که پلاک در شریان‌‌‌هایشان انباشته شده است، التهاب می‌تواند باعث جدا شدن آن پلاک، ایجاد لخته خون و حمله قلبی یا سکته شود. به همین دلیل، کارشناسان می‌‌‌گویند افرادی که قبلا در شریان‌‌‌های خود پلاک دارند - مانند بسیاری از سیگاری‌‌‌ها و کسانی که فشار خون و کلسترول بالا دارند - نیز بیشترین خطر حمله قلبی ناشی از کووید را دارند. در برخی موارد، آن پروتئین‌‌‌ها می‌توانند باعث ایجاد لخته حتی بدون وجود پلاک از قبل شوند. دکتر چنگ گفت: اگر التهاب کافی در رگ‌‌‌های خونی ایجاد شود و سلول‌‌‌های آنجا را تحریک کند، لخته می‌تواند خود به‌خود تشکیل شود. به این ترتیب است که یک جوان بدون پلاک می‌تواند هنوز در شرایط مناسب دچار حمله قلبی شود.

چگونه کووید می‌تواند در دراز مدت بر قلب تاثیر بگذارد

احتمال بروز عوارض قلبی عروقی پس از بهبودی فردی از کووید از بین نمی‌رود. یک مطالعه گسترده در سال ۲۰۲۲ که سوابق پزشکی ۶۹۱۴۵۵ بیمار را در ایالات متحده بررسی کرد، نشان داد که یک سال پس از عفونت کووید، خطر ابتلا به تقریبا تمام بیماری‌‌‌های قلبی در افراد به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌‌‌یابد. بر اساس این تحقیق، افراد ۵/ ۱ برابر بیشتر در معرض سکته مغزی، تقریبا دو برابر بیشتر در معرض حمله قلبی و بین ۶/ ۱ تا ۴/ ۲ برابر خطر ابتلا به انواع مختلف آریتمی ‌‌‌قلبی بودند.

دکتر هلن گلسبرگ، متخصص قلب و دانشیار پزشکی بالینی در دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا، می‌‌‌گوید: در اوایل، ما تاثیر آن را بر سیستم قلبی- عروقی در طول بیماری کووید دیدیم. اما اکنون شاهد عواقب طولانی‌مدت آن در افرادی هستیم که قبلا کووید داشته‌‌‌اند. برخی از این شرایط ممکن است ناشی از اثرات ماندگار عفونت باشد. برخی دیگر ممکن است به این دلیل ایجاد شوند که کووید با شروع عوامل خطر بیماری قلبی، به‌ویژه فشار خون بالا، مرتبط است.

یک مطالعه دیگر نشان داد که تقریبا ۲۱‌درصد از افرادی که به دلیل عفونت کووید در بیمارستان بستری شده بودند و نزدیک به ۱۱‌درصد از افرادی که عفونت خفیف‌‌‌تری داشتند و در بیمارستان بستری نشده بودند، در ماه‌‌‌های بعد دچار فشار خون بالا شدند. کارشناسان دقیقا نمی‌‌‌دانند که کووید چگونه منجر به فشار خون می‌شود. دکتر لافین گفت که ممکن است مورد بیولوژیکی در حال وقوع باشد، اما استرس عمومی ‌‌‌بیماری پاندمی ‌‌‌احتمالا نقش داشته است.

چگونه واکسن‌‌‌ها خطر را کاهش می‌دهند

تحقیقات نشان داده است افرادی که واکسینه می‌‌‌شوند تقریبا ۴۰ تا ۶۰‌درصد کمتر از افرادی که واکسینه نشده‌‌‌اند در معرض حمله قلبی یا سکته مغزی به دنبال عفونت کووید هستند. این ممکن است به این دلیل باشد که افراد واکسینه شده کمتر احتمال دارد به کووید شدید مبتلا شوند، که به نوبه خود خطر بسیاری از این مشکلات مربوط به قلب را کاهش می‌دهد. یا اینکه واکسن ممکن است به محافظت از خود سیستم قلبی- عروقی، برای مثال با کاهش اثرات التهابی کووید، کمک کند.

بررسی‌‌‌ها نشان داد که خطر کمی ‌‌‌برای ابتلا به میوکاردیت (التهاب عضله قلب) در هفته‌‌‌های پس از دریافت واکسن mRNA کووید ساخته شده توسط فایزر یا مدرنا وجود دارد. با این حال، خطر میوکاردیت پس از ابتلا به کووید بسیار بیشتر است. یک مطالعه توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری گزارش داد که مردان ۱۲ تا ۲۹ ساله - که بیشترین خطر عوارض واکسن را دارند- چهار تا هشت برابر بیشتر در معرض ابتلا به میوکاردیت به دنبال عفونت کووید بودند. برای مردان ۳۰ ساله و بالاتر، خطر ابتلا به میوکاردیت ناشی از کووید، ۲۸ برابر بیشتر از عوارض واکسن بود.

چگونه ریسک خود را مدیریت کنیم

اگر اخیرا به کووید مبتلا شده‌‌‌اید و علائم قلبی -عروقی مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس را تجربه کرده‌اید، یا اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستید، باید با پزشک خود تماس بگیرید و به او اطلاع دهید. دکتر گلاسبرگ می‌‌‌گوید: از همه بیمارانم وقتی آنها را می‌‌‌بینم می‌‌‌پرسم، آیا از آخرین ملاقات ما به کووید مبتلا شده‌‌‌اید؟ اگر هیچ عامل خطرناکی ندارید و هیچ علامتی را تجربه نمی‌‌‌کنید، فقط می‌توانید در معاینه سالانه بعدی خود به پزشک بگویید که به کووید مبتلا شده‌اید. در این بین، حتما رفتارهای سالم برای قلب مانند ورزش منظم و خوب غذا خوردن را ادامه دهید.