کاوش دوشان تپه، با قرض و وام!

محوطه باستانی و ثبت ملی شده ازبکی که قدمت آن به ۱۱هزار سال قبل تا هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد، حدود ۱۲۰هکتار وسعت دارد و کاوش‌های باستان‌شناسی در آن از سال‌۱۳۷۷ توسط دکتر یوسف مجیدزاده، باستان‌شناس مشهور ایرانی تا سال۱۳۸۴ ادامه یافت و پس از آن نیز کاوش‌ها متوقف نشد و محوطه‌های اقماری تپه اصلی ازبکی نیز کاوش شد. محوطه باستانی ازبکی دارای ۵ محوطه و تپه باستانی شامل جیران‌تپه، مارال‌تپه، دوشان‌تپه، تختگاه ازبکی و تپه ازبکی یا دژ اصلی ازبکی است که کاوش‌های باستان‌شناسی در آنها طی سال‌های متوالی ادامه یافته است. این محوطه متعلق به دوره ماد است که سفال‌های خاکستری در دژ اصلی که محل حکمرانی ازبکی بوده و سفال‌های آلویی در تپه‌های اقماری که محل زندگی مردم معمولی بوده، کشف شده است. اما هیات باستان‌شناسی دوشان‌تپه در این فصل از کاوش که با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است، دنبال چه یافته‌هایی بود؟ دکتر مهرداد ملک‌زاده می‌گوید: این هیات به دنبال یافتن آثاری از دوره ماد در محوطه ازبکی بود و تصور می‌شد همچون دیگر محوطه‌های اقماری تپه ازبکی که متعلق به دوره ماد است و آثاری از هزاره نهم پیش از میلاد نیز در آن یافت شده، مربوط به دوره ماد باشد، به بخشی از یک سازه‌ معماری رسیده‌ایم که احتمالا یک فضای اداری است و سایز خشت‌ها و نوع چینش دیوارها نیز شبیه به معماری دوره هخامنشی است.

سرپرست هیات کاوش باستان‌شناسی تپه ازبکی افزود: تا پایان بررسی‌های علمی و نتیجه کاوش‌ها نمی‌توان گفت که معماری کشف شده «دوشان تپه» در محوطه باستانی ازبکی، هخامنشی است؛ ولی شواهدی که به آنها رسیده‌ایم، در موضوع سایز و نوع چینش خشت‌ها می‌توانیم بگوییم که به احتمال زیاد با یک بنای دوره هخامنشی مواجه هستیم. مهرداد ملک‌زاده تاکید کرد: اگر واقعا این سازه هخامنشی باشد، برای نخستین‌بار است که در محوطه باستانی ازبکی که مختص به دوره مادها است یک اثر هخامنشی یافت می‌شود و این موضوع می‌تواند بیانگر وجود دوره هخامنشی در محوطه ازبکی باشد.

سرپرست کاوش‌های باستان‌شناختی دوشان‌تپه در محوطه باستانی ازبکی که از سه ماه قبل آغاز شده است، گفت: روزانه ۵میلیون تومان تنها هزینه غذای پرسنل فعال در کاوش دوشان تپه بود و هنوز پول کارشناسان و باستان‌شناسان و حتی کارگرانی که در این کاوش حضور داشتند، پرداخت نشده است و به همین دلیل بخشی از کارگران و کارشناسان این کاوش به دلیل آنکه حقوق خود را دریافت نکردند، قهر کردند و ما را در کاوش تنها گذاشتند.

مهرداد ملک‌زاده تصریح کرد: تاکنون سابقه نداشته است که یک باستان‌شناس برای انجام کاوش باستان‌شناسی ناچار به گرفتن قرض و وام باشد و بدهکار برخی افراد شود. بنابراین امیدوارم این بودجه هر چه سریع‌تر پرداخت شود تا بتوانیم قرض خود را به افرادی که تلاش کردند این هیات را در کاوش باستان‌شناختی خود یاری کنند، پرداخت کنیم.