امنیت رکن اصلی نظام است

گروه تاریخ و اقتصاد: بخش پنجم از مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی در روز سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۲۸۷ شمسی را می‌خوانید: رئیس: یک تلگرافى از کرمان حالا خوانده شده برای این بود که رای گرفته شود برای اقدامات فورى وزارت داخله و از این قبیل تلگراف هم در این چند روزه از یزد و کاشان و شیراز و ... خیلى رسیده، اگر بخواهیم تمام این تلگرافات را مطرح کرده مذاکره نماییم گمانم این است که در دو ماه تمام نمی‌شود و مجلس از وظیفه خود باز خواهد ماند و به عقیده بنده وزیر داخله خواسته شود بیایند به کمیسیون سرحدى و خارجه تمام این تلگرافات خوانده‌شده و مذاکرات لازمه‌شده قرار اقدامات فورى را بدهند و نتیجه را به عرض مجلس برسانند به اینطور که تمام تلگرافات در مجلس قرائت شود چطور که از تلگراف کرمان امروز تجربه حاصل شد به این زودی‌ها نتیجه به دست نخواهد آمد، پس همان‌طور که گفته شد وزیر داخله بیایند کمیسیون و هرچه زودتر قرار اقدامات فورى را در باب این تلگرافات بگذارند.

حاج امام جمعه: خاطر تمام وکلا بلکه تمام ملت مسبوق است که تمام نقاط مملکت مغشوش و مردم خواب راحت ندارند و زن و بچه هیچ‌کس آسوده نیستند و می‌توانم بگویم که وزرا و ما خودمان را مسوول نظم و امنیت این مملکت نمی‌دانیم و می‌توانم بگویم که هیچ چیز در این مملکت بیشتر از هرج و مرج از برای پیشرفت مقاصد بعضى بهتر نیست و همین هرج و مرج است که آنها را به مقصود خود نائل می‌کند و اینکه می‌گویید وزیر داخله بیاید به کمیسیون در آنجا مذاکره شود این مساله صحیح است، ولى به هیچ‌وجه فایده نخواهد داشت. حالا اولا از حاکمى که وزیر داخله اطمینان ندارد نمی‌توان او را به حکومت فرستاد و دیگر اینکه باید اختیار تامه به ایشان داد که بتوانند از اشرار جلوگیرى نمایند. فقط در موضوع کرمان یا جاى دیگر فایده ندارد، بلکه باید به مقتضاى امروز تکلیفى برای کلیه حکام معین کرد که بتوانند از اشرار و مفسدین جلوگیرى کنند، والا این‌طور مذاکرات فایده ندارد.

آقا میرزا سیدحسن: در باب این تلگرافاتى که فرمودید از ولایات آمده می‌خواهم ببینم مجلس مقدس مدتى اوقات خود را صرف کرد و نظامنامه نوشت و اسم آن را نظامنامه ایالات و حکام گذاشته. این اغتشاش ولایات به واسطه این است که حکام می‌خواهند به انجمن‌ها اعتنا نکنند و اگر اقدامات آنها به نظارت انجمن‌ها باشد، هیچ انقلاب نخواهد شد و اینکه گفته شد که وزیر داخله به کمیسیون بیاید در باب تلگرافات ولایات مذاکره شود در‌صورتى‌که از وکلاى ولایات که اطلاعات صحیحه از ولایات خود دارند در آنجا نباشند فایده ندارد مگر اینکه قرار گذاشته شود که از وکلاى هر بلدى یک نفر در آن کمیسیون حضور داشته باشد.

سیدالحکما: اینکه گفته شد وزیر داخله به کمیسیون بیاید صحیح است، ولى باید در کمیسیون عرایض این گفت‌وگو شود.

آقا میرزا فضلعلى آقا: از هر طرف هرج و مرج ظاهر شده مطلبى است که ۶ ماه قبل گفته شد و در ۶ ماه قبل وزرا باید اقدام نموده باشند حالا فصل بهار است و موقع حرکت ایلات به ییلاق و مسلم است این قسم انقلابات به ظهور می‌رسد آنچه با وزرا در کمیسیون‌ها مذاکره می‌شود فایده نمی‌بخشد، در صورتی که ملت اطلاع ندارند اینها می‌خواهند به حکام اختیارنامه داده شود و بعضى اقدامات بنمایند بلى نباید دست حکام را بست ولى این هرج و مرج آیا جعلى است یا اینکه طبیعى است که نمی‌شود جلوگیرى کرد. پس باید از حکام خواست که جلوگیرى بنمایند به‌طور قانون نه اینکه دلبخواه به خیال خود عمل نمایند.

آقامیرزا ابوالحسن خان: رشته حیات ما ایرانیان بسته به یک کلمه است و آن کلمه طیبه امنیت است. اگر به‌زودى امنیت حاصل نشود، تمام این قانون نوشته‌ها و مذاکرات بى‌حاصل است و مملکت ایران مثل ممالک فرنگستان نیست و این هم راست است که ما مردم هم مردمان تربیت‌شده تحصیل‌کرده نیستیم، پس باید به ملاحظه حال خودمان یک قرارى بگذاریم در این صورت به حکام ولایات نباید آن اقتدار را داد که به‌طور استبداد رفتار کنند که آدم را در گچ بگیرند یا شقه ودم توپ بگذارند و همچنین سلب اقتدار را هم بالمره از آنها نباید کرد که کار از پیششان نرود. با این وضع حالیه هر کسى که قاتل است فورا تحقیق و استنطاق نموده قصاص نمایند.

بنده در رفتن آن یک نفر به شیراز رای نداشتم به ملاحظه سیاسى و پلیتیک بود یا چیزهاى دیگر، ولى امروزه می‌گویم حالا که رفته است باید به او تقویت و همراهى کرد که مجازات قاتل سید و دیگران را بدهد. به عقیده بنده باید توسط وزارت داخله یک اندازه اقتدار به حکام داده شود. گویا اکثر آقایان هم با من هم عقیده باشند ما چیزی را می‌خواهیم که استقلال ایران در آن باشد و آن امنیت است امنیت.