زمان سنج - ۱۸ آبان ۹۳

گروه تاریخ و اقتصاد: در نهم نوامبر سال ۱۷۹۳ موزه لوور(Louvre)در پاریس گشایش یافت. ساختمان این موزه قبل از انقلاب کبیر فرانسه یکی از کاخ‌های سلطنتی بود، که در آن آثار باارزش هنری نگهداری می‌شد. پس از انقلاب کبیر، در سال ۱۷۸۹ موزه و آثار موجود به مردم فرانسه اهدا شد و در سال ۱۷۹۳ تبدیل به موزه ملی فرانسه شد. این موزه به هنگام گشایش ۵۳۷ اثر نقاشی و ۱۸۴ شی هنری همچون مجسمه، عتیقه و... را به معرض دید تماشاگران خود گذاشته بود. این موزه بزرگ ترین موزه هنری دنیا تا آن زمان بود که آثاری از چهارگوشه جهان را در خود جای داده بود. در دوران ناپلئون اول این موزه به دلیل فتوحات ارتش فرانسه و غنایم جنگی پربارتر شد. ناپلئون نخستین مدیر این موزه را منصوب کرد. در سال ۱۸۰۳ نام موزه به موزه ناپلئون تغییر یافت. در این موزه بیش از هر جای دیگر جهان آثار تاریخی ایران دیده می‌شود. سفرا و باستان‌شناسان فرانسوی در قرن هجدهم تا توانسته‌اند آثار تاریخی ایران را بدانجا منتقل کرده‌اند. از مهم‌ترین آثار تاریخی ایران که در موزه لوور نگهداری می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کتیبه‌ای که سنگ‌نگاره کمان‌داران، تزئیناتی مجلل و معروف از بخش مسکونی کاخ آپادانا، ساخته شده توسط داریوش اول در شوش را نمایش می‌دهد. این کتیبه از آجر سفالی براق ساخته شده است و بلندی آن ۴.۷۵ متر و پهنای آن ۳.۷۵ متر است. قانون حَمورابی که به دستور حمورابی شاه بابل نوشته شد، شامل ۲۸۲ ماده در باب حقوق جزا و حقوق مدنی و حقوق تجارت است. ستونی که قوانین حمورابی روی آن حک گردیده از بازالت است و حدود ۲.۵ متر ارتفاع دارد. متن قوانین گرداگرد این ستون در ۳۴ ردیف به خط میخی نوشته شده‌است.

سنگ‌نگاره زن عیلامی و ندیمه از آثار باستانی دوره عیلام است. روی این سنگ نگاره نقش زنی عیلامی وجود دارد که در حال نخ‌ریسی است و موهایش را به زیبایی آراسته و ندیمه‌اش او را باد می‌زند. زن عیلامی روی چهار پایه‌ای نشسته و مشغول نخ‌ریسی است، جلوی او هم میزی با بشقاب غذا (ماهی سرخ شده) قرار دارد. این اثر در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود. تاریخ ساخت این سنگ‌نگاره سده هفتم و هشتم پیش از میلاد است. این اثر تاریخی متعلق به دوران عیلامیان است و در منطقه شوش کشف شده‌است. نقش شیر کاخ آپادانای شوش یکی از آثار باستانی متعلق به دوران هخامنشیان، داریوش بزرگ است. آجرهای این اثر از آجرهای قالبی ساخته شده است. نقش برجسته آجری شیر کاخ آپادانای شوش در کاخ داریوش بزرگ (داریوش اول) واقع در شوش قرار دارد. این اثر متعلق به ۵۱۰ سال پیش از میلاد است.

کتیبه داریوش بزرگ در کاخ آپادانای شوش، یکی از الواح ارزشمندی است که متعلق به دوران هخامنشیان است. این لوح در یکی از دروازه‌های کاخ آپادانای شوش کشف شده‌است. در سال ۱۹۱۱ ژاک دو مورگان و رولاند دو مکوئنم با حفاری در کاخ آپادانای شوش موفق به این اکتشاف شدند. این لوحه تاریخی از خاک رس تشکیل شده، در موزه لوور نگهداری می‌شود. کتیبه داریوش بزرگ، دارای ابعاد ۴۲ در ۴۲ سانتی‌متر است و قسمتی از آن از بین رفته‌است. این کتیبه علاوه بر اینکه مجوز و فرمان‌نامه ساخت بنای کاخ آپادانای شوش را بیان کرده ‌است، منبع اطلاعات گران‌قدر در شناخت داریوش اول و هخامنشیان است.