سالروز مخترع نخستین بالون مدرن

گروه تاریخ و اقتصاد: ششم ژانویه سالروز اتین مونگلیفه مخترع بالون هوای گرم است. او در سال ۱۷۴۵ در ویدالون-له-آنونه فرانسه به دنیا آمد. اتین و برادرش ژوزف فرزند یک مرد تاجر بودند که رویاهای بزرگی در سر داشت. اتین در دانشگاه سوربن در رشته معماری درس خواند. او در جوانی ساختمان کارخانه کاغذسازی ژان-باتیست روییون را طراحی کرد. او و برادرش که آشنا به علوم شیمی و طبیعی بود در همین کارخانه دست به طراحی و ساخت بالون زدند؛ طرحی که برای نخستین بار سودای پرواز به آسمان را محقق می‌کرد. سرانجام در روز ۴ ژوئن سال ۱۷۸۳ میلادی، بالون برادران مونگلفیه در برابر چشم متحیر هزاران پاریسی به هوا رفت و تا ارتفاع ۲ هزار متری به مدت ۱۰ دقیقه ثابت ماند. در ۱۹ سپتامبر همان سال دومین آزمایش پرواز بالون در قصر پادشاهی ورسای و در حضور لویی شانزدهم انجام شد. این بالون به مدت ۸ دقیقه در ارتفاع ۳ هزار منری پرواز کرد و با موفقیت به زمین نشست. این بالون سه مسافر زمینی داشت؛ یک غاز، یک خروس و یک گوسفند!

بیش از یکصد سال بعد در آزمایشگاه مدرسه دارالفنون نیز بالون ساخته شد و در حضور ناصرالدین شاه قاجار به آسمان رفت. ناصرالدین شاه در دفترچه خاطرات خود می‌نویسد:

روز شنبه (۸ ربیع‌الاول ۱۲۹۴/ ۱۸۷۷م) پنج ساعت به غروب مانده دو بالون از جلوخان مدرسه معلم خانه آسمان رفت، ما بعد از صحبت با وزرا در باغ رفتیم بالای شمس‌العماره، حرم هم پشت بام اندرون‌ها بودند. کل تهران هم از زن و مرد روی بام‌ها و کوچه‌ها و غیره بودند. بالون اولی قرمز رنگ بود، هوا رفت، اما کم‌کم افتاد در باغ سپهسالار مرحوم، مردم هم رفتند، ما بودیم در بالای شمس‌العماره، سیاچی، امین‌السلطنه، عضدالملک، ادیب الملک، فرخ‌خان، باشی، وجیه و غیره بودند. بعد بالون سفید بزرگ باد شد، باز همه مردم دوباره جمع شدند در بام‌ها و غیره، این دفعه بالون بسیار خوب هوا رفت، نیم ساعت درست روی آسمان شهر ایستاده بود، دو هزار ذرع هم بلکه بیشتر هوا رفت. خیلی خیلی تماشا داد دو نفر با هم با این بالون بالا رفتند، بالاخره در باغ نظامیه یا باغ سپهسالار حالیه افتاد، بالون هم پاره شد. خلاصه خیلی خیلی تماشا داد. هیچ وقت همچه تماشا مردم نکرده بودند.