در 16 مارس 1942 نخستین عملیات آزمایشی موشک وی - 2 از سوی ارتش نازی‌ها انجام شد که ناموفق بود. این موشک که با سوخت مایع کار می‌کرد اولین نمونه موشک بالستیک بود که توسط بشر ساخته شد. موشک‌های بالستیک به موشک‌های دوربردی گفته می‌شود که از جو زمین خارج شده و بقیه مسیر را بدون سوخت و براساس قوانین بالستیکی طی می‌کنند تا دوباره به جو زمین برگشته و بر سر هدف خود فرود آیند. به این ترتیب وی- 2 اولین وسیله ساخته شده به دست انسان بود که از جو زمین خارج می‌شد. با شکست آلمان و پایان جنگ این موشک‌ها و طرح‌های مربوط به آن و سازندگانش به دست نیروهای آمریکا و شوروی افتادند و این امر زمینه ساخت دیگر موشک‌های بالستیک نظامی و راکت‌های مورد استفاده در صنعت فضانوردی در هر دو کشور را فراهم آورد.
بین سال‌های ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۵ نیروی هوایی بریتانیا و آمریکا طی هزاران حمله هوایی بیش از ۱۲۲ هزار تن مواد منفجره را علیه مکان‌های ساخت و شلیک موشک‌های وی-1 و وی-2 استفاده کردند تا جلوی ادامه ساخت و شلیک این موشک‌ها را بگیرند، این حملات نقش موثری در کاهش تولید و استفاده از این موشک‌ها در جنگ داشت. موشک وی- 1 با وجود نام مشابه شباهتی به وی- 2 نداشت. این موشک در ارتفاع بسیار پایین حرکت کرده و در آن از موتور جت استفاده شده بود. در واقع نوعی هواپیمای بدون سرنشین و اولین نمونه از موشک کروز محسوب می‌شد.
نام این موشک برگرفته از یک اصطلاح آلمانی به معنی «سلاح انتقامی» است. ورنر فون براون و همکارانش این موشک را زیر نظر ارتش آلمان نازی طراحی کردند و ساختند. در جریان آزمایش نمونه‌های اولیه یکی از موشک‌های آنان به نخستین وسیله ساخت بشر تبدیل شد که به فضا رفت. جدول تولید و ساخت این موشک از این قرار است:



ورنر فون براون ۲۳ مارس ۱۹۱۲ در ویر سیتز آلمان - که امروزجزو لهستان محسوب می‌شود - متولد شد. او پسر دوم یک مالک بزرگ بود. از جوانی علاقه زیادی به فضا و نجوم داشت شاید برای همین بود که تلسکوپی از مادرش هدیه گرفته بود و همیشه می‌گفت تنها عشق من در زندگی آسمان است. او در ۱۲ سالگی قطار اسباب بازی‌اش را از ترقه پر کرده و در میان خیابانی شلوغ در آلمان منفجر کرد. این عمل نشان از پدیده‌ای داشت که در آینده در حال وقوع بود. او در ۲۲ سالگی دکترای فیزیک گرفت. در همین سال‌ها بود که با همکارانش موشک‌های ابتدایی را آزمایش می‌کرد.
فون براون همه تلاش خود را به کار برد تا موفق شود موشکی اختراع کند که سرعت آن حیرت‌آور باشد. او در سال 1932 رئیس متخصصان سازمان موشک‌های بالستیک ارتش آلمان شد. هیتلر پول، امکانات و نیروی کار لازم را در اختیار وی گذاشت تا V-2 را بسازد؛ موشکی که در اواخر جنگ جهانی دوم، لندن و بسیاری شهرهای اروپایی را در ترس و وحشتی بی‌سابقه‌ فرو برد.
با این حال موضع‌گیری فون براون علیه سیاست‌های آلمان نازی باعث شد تا گشتاپو او را روانه زندان کند و اگر نیاز آلمان به او برای ساخت موشک‌های V-۲ نبود، اعدام می‌شد اما نبوغ او از اعدام نجاتش داد. به‌هنگام سقوط هیتلر او با همکارانش تلاش کردند به آمریکایی‌ها بپیوندند.
پس از شکست آلمان، نیروهای آمریکایی او و شماری از همکارانش را پنهانی به آمریکا منتقل کردند. فون براون به ایالات‌متحده رفت و نقشه‌های V-۲ و محل ساخت آنها در آلمان و اطلاعات دیگری از این دست را در اختیار آمریکایی‌ها قرار داد. براون ۴۵ سال داشت که با «ماریافن کوئیستورپ» دخترعموی ۱۸ ساله‌اش ازدواج کرد.
با بنیان‌گذاری ناسا، براون به ناسا رفت و نقش اصلی را در تعیین اهداف فضایی آمریکا و موفقیت پروژه‌های فضایی این کشور ایفا کرد. توسعه بسیاری از راکت‌های بالستیک آمریکایی بر عهده فون براون و تیم دانشمندان آلمانی و مهندسان وی بود که در این میان می‌توان به پرتاب اولین ماهواره آمریکایی به فضا اشاره کرد. فون براون در ژوئن سال 1977 درگذشت.